استان ها

وقوع آخرین مانسون در خوزستان در ۷۰ سال پیش / پیش‌بینی همرفت‌های بسیار شدید در روزهای آینده

تیتر اول/خوزستان مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش بینی همرفت شدید در استان در روزهای آتی گفت: خروجی مدل ها نشان می دهد که شاخص های ناپایدار بسیار بسیار بالاست؛ در حالی که این شاخص ها بسیار زیاد است. نتیجه شاخص ها این است که می توان بادهای بسیار شدید را در منطقه فلات مرکزی و نواحی جنوبی خوزستان پیش بینی کرد.

محمد سبززاری خاطرنشان کرد: در منطقه خوزستان معمولاً تحت تأثیر رطوبت و شعاع رطوبتی از دریای مدیترانه و دریای سرخ هستیم و تأمین رطوبت طبیعی ما از این دو طرف تأمین می شود، اما فصل موسمی یک سامانه فصلی است که مربوط به سرما و گرما و اختلاف دما بین خشکی و اقیانوس هند، معمولاً در شبه قاره هند رخ می دهد.

به گزارش تیتر اول، وی افزود: بارندگی ما معمولا در زمستان است اما در شبه قاره هند فصل بارندگی در تابستان است و بیش از 80 درصد بارندگی هند در فصل تابستان به دلیل وجود سامانه موسمی رخ می دهد. این سیستم یک سیستم کم فشار بر روی شبه قاره هند و یک سیستم پرفشار بر روی اقیانوس هند ایجاد می کند و باعث می شود که جریان شدید رطوبت وارد شبه قاره هند شود که به رشته کوه هیمالیا برخورد کرده و تشکیل ابر و بارش ایجاد می کند. شمال و شمال شرق هند با حدود 12000 میلی متر بارندگی در سال مرطوب ترین نقاط جهان هستند، در حالی که میانگین بارندگی ما حدود 300 میلی متر در سال است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به احتمال تقویت سامانه موسمی ادامه داد: زمانی که سامانه موسمی وضعیت بهتری داشته باشد شاهد بارش باران در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس خواهیم بود و در صورت وجود این سامانه. تقویت شده است، همانطور که اکنون به استان خوزستان می رسد. و در این منطقه برای تولید باران که الان اتفاق افتاده است.

وی افزود: آخرین بادهای موسمی قوی که در خوزستان فعال بوده حدود 66 تا 70 سال پیش بوده و اکنون دوباره در حال وقوع است.

سبززاری بیان کرد: در نتیجه این حرکت و شعاع رطوبت موسمی که به سمت ما می آید و جریان هایی را به سمت جنوب و خلیج فارس ایجاد می کند، همچنین با توجه به اینکه در ارتفاعات شرقی، شمال شرقی و جنوب شرقی به ویژه در ارتفاعات شرقی، شمال شرقی و جنوب شرقی بارندگی داریم تقویت می شود. در روز جمعه و شنبه و در استان خوزستان همرفت بسیار شدیدی خواهیم داشت.

وی با اشاره به پیش بینی تاثیر سامانه باران موسمی بر خوزستان، گفت: خروجی مدل ها نشان می دهد که شاخص های نوسان بسیار بسیار بالاست. نتیجه شاخص ها این است که می توان بادهای بسیار شدید را در منطقه فلات مرکزی و نواحی جنوبی خوزستان پیش بینی کرد. این بادهای شدید می توانند طوفان های نزدیک و گرد و غبار شدید ایجاد کنند. این سامانه در ارتفاعات شرقی از جمله باغ ملک، دهدز، اندیکا، بهبهان و صیدون ممکن است موجب رگبار و رعد و برق و بارش شدید باران شود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان اضافه کرد: نکته اصلی این است که باران در مدت زمان کوتاه و به صورت سیل آسا اتفاق می افتد و باران این مکان در مدت زمان کوتاهی بارانی است و باران عظیمی در مدت کوتاهی تولید می شود و می تواند سیلابی شود. جاده های کوهستانی و رودخانه های فصلی، جریان و سیل. این یک ویژگی کلی سیستم است.

وی بیان کرد: اما در فلات مرکزی مانند اهواز، ماهشهر، آبادان، هرمشهر، بستان، شادگان، امیدیه، رامهرمز و رامشیر وزش باد شدیدتر خواهد بود که می تواند گرد و خاک ایجاد کند. البته بارندگی داریم که نمونه کوچکی از آن را در سال 2007 داشتیم. در سپتامبر 2007، ضرایب نوسان در این منطقه بسیار بالا بود و ما تاریخچه آن را مطالعه کردیم تا ببینیم اکنون چه اتفاقی ممکن است بیفتد. آن زمان که ضرایب ناپایداری به اندازه الان نبود، 100 کیلومتر طوفان شد و خطوط انتقال بین ماهشهر و اهواز ریشه کن شد و حدود هفت نفر در خود اهواز کشته شدند. لازم به ذکر است که در آن زمان تنها 5 میلی متر باران در اهواز بارید اما به صورت وزش باد شدید پتانسیل و انرژی را تخلیه کرد.

سبززاری ادامه داد: تجربه خاصی از سامانه موسمی در استان خوزستان نداریم. آخرین بارش باران شدید موسمی که استان خوزستان را فرا گرفت 70 سال پیش بود که دو نسل بعد از هواشناسی گذشت و هیچ تجربه ای در مورد آن وجود ندارد. در ضمن ما در زمینه گرد و غبار تجربه زیادی داریم.

وی گفت: هسته اصلی این سامانه بر فراز استان های جنوبی از جمله فارس، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و یال این سامانه بر فراز خوزستان است و در واقع اگر این یال کمی جلوتر رود بارندگی ها کاهش می یابد. بسیار بالاتر باشد و اگر کمی به عقب برگردد بارندگی بسیار کمتر می شود.ممکن است اما برای جمعه و شنبه همرفت قوی داریم.

وی گفت: با این سیستم با این پتانسیل هر اتفاقی ممکن است بیفتد. در این راستا از مدیریت بحران خواستیم که بالاترین آمادگی را به همه سازمان ها اعلام کند تا در صورت بروز هر حادثه ای آماده باشیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: استان های هرمزگان و سیستان همیشه با باران های موسمی همراه بوده اند اما در خوزستان به دلیل عدم تجربه با این شرایط هر اتفاقی ممکن است بیفتد. در ماهشهر می توانیم بیش از 100 میلی متر بارندگی داشته باشیم. رطوبت از امشب به سمت استان خوزستان در حال حرکت است و فردا جریانات جنوبی با حجم عظیمی از رطوبت همراه خواهد بود. ناگهان ممکن است مکان زیر آب باشد و باران یا باد شدید و رعد و برق یا تگرگ داشته باشیم. این همه ممکن است.

وی افزود: پیک فعالیت در سامانه خوزستان جمعه ظهر تا عصر و بعدازظهر شنبه تا شب است و یکشنبه ضعیف تر و دوشنبه بسیار ضعیف و ممکن است روز سه شنبه پایان یابد.

سبززاری گفت: برای شرایطی که ممکن است در طول سواحل رخ دهد اخطار دریایی داده ایم. باد از سمت جنوب به سمت ساحل می وزد، بنابراین امواج از سواحل ممکن است تحمل بیشتری داشته باشند، اما بیشترین شدت باد در مرکز استان خوزستان است، زیرا ضرایب ناپایداری در سطح خشکی نسبت به دریا بیشتر است.

وی ادامه داد: طبیعتاً وقتی رطوبت وارد می شود، دما کاهش می یابد. دمای هوای اهواز در روز جمعه بین 39 تا 41 درجه پیش بینی می شود که با ما کاهش دما حدود 6 تا 7 درجه خواهد بود. بارشی که اتفاق می افتد نسبت به انرژی که از خورشید به ما می رسد تبخیر می شود و فرآیند به حالت قبلی یعنی افزایش دما برمی گردد. پیش بینی می کنیم دمای هوا از یکشنبه افزایش یابد. درست است که رطوبت دما را کاهش می دهد، اما این فقط ظاهری است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان درباره وضعیت بارش ها در کشور گفت: آب و هوای ما خشک است و فقط در برخی سال ها افزایش بارش ها وجود دارد. به جز شمال کشور و چند جای دیگر، تمام ایران خشک و کم آب است و واقعیت همین است. برخی از سال ها ممکن است شرایط خشک تر از حد معمول باشد و برخی سال ها ممکن است بارندگی بیشتر باشد.

وی در گفت و گوی تلویزیونی افزود: با توجه به تغییرات آب و هوای جهانی و افزایش دما، با رسیدن فشار به جو زمین، تلاش می کند خود را متعادل کند و این تعادل در اثر حوادث جوی و هرج و مرج ایجاد می شود. بهترین شرایط بارندگی از پاییز تا بهار است، اما اگر این بارندگی ها همه در یک ماه باشد، وضعیت وحشتناکی ایجاد می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا