اقتصادیبهترین های کسب و کار

روغن ریزی گیربکس اتوماتیک 207

علت نشتی روغن از گیربکس

امروزه خودروهای شخصی جزو وسایل ضروری هستند که برای راحتی زندگی و رفت و آمد افراد بین منزل و محل کار یا حتی گردش مورد استفاده قرار می­گیرند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از تعمیر گیربکس اتوماتیک 207 کلیک کنید.

وقتی صحبت در مورد خودرو باشد، می توان به جرات گفت که همه طرفدار و عاشق سرعت، تماشای مناظر در حین حرکت و حتی آرامشی که در طول سفرهایمان داریم، هستیم اما این آرامش و راحتی نیاز به کنترل پیوسته وسیله نقلیه دارد تا از بروز هر گونه حادثه و مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

نشت روغن از گیربکس باعث ایجاد مشکل جدی برای ماشین یا SUV شما می شود. روغن گیربکس مانند روغن موتور، قطعات گیربکس را روغن کاری و محافظت می کند و از سایر قطعات موتور محافظت می کند. اگر گیربکس شما دچار نشتی روغن است ، سطح مایع پایین می‌تواند بر عملکرد گیربکس تأثیر بگذارد و به بخش‌های مهم آسیب برساند. روغن گیربکس معمولا قرمز تا قرمز تیره است.

مهر و موم

گیربکس وسیله نقلیه شما دارای یک سری مهر و موم است که از لاستیک یا فلز ساخته شده است. با دمای متوسط ​​195 درجه فارنهایت تا 220 درجه فارنهایت، همه چیز در زیر کاپوت اتومبیل شما بسیار داغ می شود و مهر و موم ها تحت تأثیر این گرما قرار می گیرند. فرسودگی و پارگی در نهایت می تواند درزگیرها، به خصوص واشر تشت را ترک کند و روغن گیربکس از آنها نشت کند.

خطوط

مانند خطوط ترمز یا خنک کننده شما، مایع انتقال از طریق خطوط انتقال به مناطق مختلف در گیربکس شما حرکت می کند. این خطوط از آلومینیوم یا فولاد ساخته شده اند. این خطوط بسیار بادوام هستند و برای ماندگاری ساخته شده اند، اما گرما و افزایش عمر می توانند باعث ترک خوردن آنها شوند. وقتی آنها این کار را کردند، خوب، شما آن را حدس زدید. مایع گیربکس به جای گردش در گیربکس، از آنها نشت می کند.

پمپ

روغن گیربکس توسط پمپ انتقال از طریق خطوط رانده می شود. از آنجایی که پمپ یک اسب بخار است، می تواند منبع رایج نشت مایع انتقال باشد. معمولاً بدنه پمپ در جایی ترک می‌خورد و هنگامی که پمپ سیال انتقال را در سراسر سیستم به حرکت در می‌آورد، مایع از آن نشت می‌کند یا به بیرون رانده می‌شود. در این مورد، به طور کلی یک پمپ جدید مناسب است.

نصب و راه اندازی

در نهایت، نصب گیربکس یک کار جدی است و اگر به درستی انجام نشود، مایع از آن نشت می کند. شایع ترین منبع نشتی انتقال به دلیل نصب معیوب از پانل انتقال است. تابه به درستی نصب نشده است یا از پیچ و مهره های نادرستی برای محکم کردن آن استفاده شده است..

مشکلات گیربکس اغلب از گران ترین و آزاردهنده ترین مشکلات مربوط به تعمیرات خودرو هستند، بنابراین خوب است بدانید که چگونه بهترین مراقبت را از گیربکس خود انجام دهید. یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که هر از چند گاهی سطح و وضعیت مایع گیربکس خود را بررسی کنید. قبل از بازرسی دیپ میله، از روش صحیح مورد نیاز برای بررسی مایع انتقال مطمئن شوید. برخی از خودروها نیاز به روشن بودن موتور دارند و برخی دیگر خاموش. در بیشتر موارد، مایع باید رنگ صورتی پر جنب و جوش و بوی شیرین داشته باشد. مایعات برخی از تولید کنندگان رنگ متفاوتی دارند.

اگر نیاز به اضافه کردن روغن گیربکس بیشتری دارید، بررسی کنید که نوع مناسبی دارید. فراموش نکنید که فلاش های انتقال منظم را برنامه ریزی کنید، که ما هر 30000 مایل را پیشنهاد می کنیم. همچنین توصیه می‌کنیم که سیستم خنک‌کننده خود را به‌طور منظم سرویس کنید تا مطمئن شوید که سیستم خنک‌کننده موتور شما به خوبی کار می‌کند تا به درستی مایع گیربکس خنک شود. یکی دیگر از عادت های نگهداری خوب این است که حداقل سالی یک بار از یک متخصص حرفه ای و معتبر تعمیر گیربکس بازدید کنید. به این ترتیب، می‌دانید که آیا مسائلی وجود دارد که باید در آینده نزدیک به آن رسیدگی کنید تا بتوانید بر اساس آن برنامه‌ریزی مالی خود را شروع کنید.

روغن ریزی خودرو

روغن ریزی خودرو یکی از مشکلات اولیه هر وسیله نقلیه­ای است که پیشنهاد می شود تا در اسرع وقت به آن توجه شود و از وخامت اوضاع خودرو و تحمیل شدن هزینه های تعمیر بیشتر جلوگیری گردد؛ به همین علت نیاز است که هر فردی که از خودرو استفاده می­کند با روش‌های شناسایی مشکلات خودرو آشنایی کلی داشته باشد.

ناگفته نماند که آشنایی با راه های رفع مشکلات خودرو نیز به نوبه خود اهمیت زیادی دارد تا در بهترین حالت شما را از گیر کردن در یک مسیر خلوت و انتظار چند ساعته برای کمک خلاص کند.

اصلی ترین دلایل روغن ریزی از خودرو

پس از روشن کردن موتور خودرو، روغن مربوط به هر یک از بخش های موتور، گیربکس، سیستم ترمز و هیدرولیک خودرو با فشار بالایی در کانال­ های تعبیه شده تزریق می شود تا قطعات مربوطه روانکاری شوند و کارکرد مناسبی را داشته باشند.

سرعت بالای تزریق روغن در کانال ها باعث می شود که روغن همواره به دنبال یک حفره برای نشت بگردد و وجود کوچکترین سوراخ در کانال و یا آب بندی نشدن قطعات موتور می‌تواند باعث نشت روغن شود و کاهش حجم روغن قسمت مربوطه و بروز مشکلات جدی را باعث شود.

در صورتی که متوجه وجود هر گونه نشتی روغنی در زیر خودرو شدید، بهتر است که در اولین قدم به دنبال تشخیص نوع روغن نشتی بروید و سعی کنید که قسمت معیوب را پیدا کنید؛ به یاد داشته باشید که تشخیص نوع روغن به یافتن منشاء و سیستم نشت کننده کمک قابل توجهی خواهد کرد.

علت نشتی روغن از گیربکس

انواع نشتی روغن از خودرو

نشتی روغن موتور

روغن ریزی خودرو از بخش موتور را می‌توان با تشخیص نوع روغن آن شناسایی کرد. روغن موتور یک مایع لغزنده قهوه ای رنگ است که بوی خاصی ندارد و غلظت آن زیاد نیست.

علت نشتی روغن از گیربکس

روغن ریزی خودرو از بخش هیدرولیک

روغن هیدرولیک قرمز رنگ است و غلظت کمتری از روغن موتور دارد؛ این روغن خاصیت تمیز کنندگی دارد و با صابون دست واکنش شیمیایی ایجاد می کند.

علت نشتی روغن از گیربکس

روغن ریزی خودرو از بخش ترمز

روغن ترمز در رنگ های متفاوتی تولید می­شود که پرکاربرد­ترین آن ها به رنگ های زرد، آبی و سبز هستند؛ می توان گفت که نشت روغن ترمز جزو شایع ترین موارد نشتی در خودرو ها می باشد و باید به آن اهمیت زیادی داد.

برای تشخیص سریع این نوع روغن بهتر است به یاد داشته باشید که روغن ترمز غلظت و لغزندگی بسیار پایینی دارد، خاصیت تمیز کنندگی زنگ آهن را دارد و در صورت ترکیب با آب خنثی می شود.

علت نشتی روغن از گیربکس

روغن ریزی از گیربکس خودرو

نشت روغن از گیربکس جزو مواردی است که برای تشخیص درست نیاز به دقت بالایی دارد چرا که ظاهر ساختاری روغن گیربکس شباهت بسیار زیادی به روغن موتور دارد و تنها تفاوت این دو روغن بالا بودن غلظت روغن گیربکس است و توسط حس لامسه قابل تشخیص نیست.

ناگفته نماند که روغن گیربکس های اتوماتیک شباهت بسیار زیادی به روغن هیدرولیک فرمان دارند. متد تشخیص محل روغن ریزی نیز بسیار شبیه به متد تشخیص نشت روغن موتور است و نیاز به بررسی همه جانبه و با دقتی می­باشد.

شایع ترین نقاط نشت روغن گیربکس عبارتند از پیچ تخلیه گیربکس، نشت از کنار سنسورهای دور موتور و دنده عقب، کاسه نمد سرشفت کلاچ، کاسه نمد سرپلوس، واشر درب گیربکس، واشر ساعت گیربکس اتوماتیک، شیربرقی‌های کنترل جریان روغن گیربکس اتوماتیک و شکستگی پوسته گیربکس.

به این نکته دقت داشته باشید که تخلیه روغن گیربکس به صورت دستی موجب افزایش حرارت و اصطکاک، کاهش روانکاری و در نهایت بروز آسیب های جبران ناپذیری به سیستم گیربکس خواهد شد؛ این امر در گیربکس های اتوماتیک، کاهش قدرت گیربکس و سپس از کار افتادن گیربکس و خرابی قطعات الکترونیکی مربوط به سیستم گیربکس اتوماتیک را در پی خواهد داشت.

طراحی و عملکرد گیربکس

یکی از اجزای اصلی در سیستم انتقال قدرت گیربکس خودرو می باشد که از پوسته، شفت و چندین چرخ دنده تشکیل شده است.

تغییر گشتاور تولید شده توسط پیشرانه و تنظیم سرعت دورانی چرخ ها از وظایفی هستند که به عهده گیربکس خودرو می باشند.

نکته حائز اهمیت این است که چرخ دنده های موجود در گیربکس پیوسته در حال چرخش هستند و برای پیشگیری از اصطکاک و آسیب های ناشی از چرخش و درگیری مداوم باید از روغن گیربکس استفاده کرد.

روغن گیربکس مسئول نرم، مرطوب و خنک کردن جعبه دنده و چرخ دنده ها می باشد.

نکته قابل توجه دیگر این است که خودروهای با دنده دستی و اتوماتیک دارای ساختمان اصلی یکسانی هستند و تفاوت اصلی آن ها در عملکرد آن ها می باشد.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده از گیربکس­های اتوماتیک نیز رواج بیشتری پیدا کرده است و پیش بینی می­شود که استفاده از خودروهای دارای گیربکس دستی به مرور مقبولیت خود را از دست بدهد و از مدار تولید خارج گردند.

روغن گیربکس (واسکازین) چیست؟

به ‌طور کلی، روغن ‌کاری برای بخش­های متحرک خودرو یا هر وسیله مکانیکی دیگر لازم و ضروری است چرا که ادامه حرکت در این بخش­ها بدون هرگونه روان سازی غیر ممکن است.

روغن گیربکس یا واسکازین هم نوعی روان ‌ساز است که باعث می ‌شود قطعات و بخش ‌هایی از خودرو که داخل جعبه ‌دنده یا همان گیربکس قرار گرفته‌­اند نیز روان ‌سازی شوند و کارشان را به ‌درستی ادامه دهند.

جالب است بدانید که این روغن به روان ‌سازی قطعات مربوط به دیفرانسیل و جعبه‌ فرمان هم کمک می‌کند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا