فرهنگ و هنر

ماجرای سابقه دار اهدای تابلوهای فرشچیان به کشورها

محمود فارسیان یکی از نقاشان امروزی ایران است که هر بار آثار وی میلیاردها بار رکورد حراج را از آن خود کرد و برخی از آثار وی توسط وزیران خارجه ایران به عنوان هدیه به سفرا و وزرای خارجه اهدا شده است. دیروز خبری مبنی بر اهدای یکی از آثار نقاش با عنوان “یوسف و زلیخا” به ژاپنی ها منتشر شد؛ با این حال ، این پرسش که آیا یک دانشجوی ایرانی مقیم ژاپن این اثر را به رئیس یکی از مراکز استان های این کشور اهدا کرده است ، باید مورد توجه قرار گیرد و هدف آن “حمایت از فعالیت ها و فعالیت های فرهنگی و هنری ایرانی و زنده دانش آموزان” است.

به گزارش تیتر اول ، محمود فرشان ، نقاش و هنرمند معاصر آثار زیادی را با موضوعات معنوی خلق کرده است که اغلب درباره رویدادهای مهم مذهبی و عرفانی است. از بین آثار او ، 15 اثر او به موزه آستانه قدس رضوی اهدا شده است. از جمله آنها می توان به پنجمین روز خلقت (1352) ، عصر عاشورا (1355) ، ضامن گوزن 2 (1388) ، حامل حقیقت (1389) و عروج (1391) اشاره کرد.

اما دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از نقاشی های این هنرمند به نام یوسف و زلیها به مرکز بین المللی در استان ژاپن اهدا شده است. هدف از اهدای نقاشی استاد فرشچیان “تعمیق و توسعه تعامل با نهادها و گروههای فعال در فعالیتهای فرهنگی و هنری و حمایت از ایرانیان و دانشجویان ساکن به ویژه در شهرها و استانهای غیر از توکیو” است. چیزی که در گذشته یا حداقل در رسانه ها ندیده بودیم. آنچه از اهدای آثار هنرمند مشهور کشورمان به سایر کشورها به ثبت رسیده است اغلب در سطح مقامات عالی رتبه ملی بوده و البته اهداف بزرگتری را نیز تعیین کرده است.

به عنوان مثال ، در ژانویه 2015 ، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه روحانی ، در حین مذاکرات هسته ای 1 + 5 ، کتاب مینیاتورهای فارسی را به همتای آمریکایی خود ، جان کری ، تقدیم کرد. ظریف با اهدا به جان کری گفت: “این مینیاتورها تصاویری از نقاشی های یک متری و یک متری هستند.” “اما اگر به آتلیه استاد فرشچیان در نیوجرسی نگاه کنید ، آنها ذره بین را به شما می دهند تا جزئیات اصلی نقاشی را ببینید ، و جزئیات را با دقت ببینید.”

همچنین محمد جواد ظریف در سال 1994 بود که در مراسم افتتاحیه دو تابلو ، شام بیگانه و بهشت ​​چهارم ، در موزه فرشچیان در کاخ سعدآباد ، اهدای برخی از هنرمندان را تأیید کرد. نقاشی به برخی از کشورها وی گفته بود: “از زمانی که دکتر کمال خرازی کار پروفسور فرشچیان را به عنوان وزیر خارجه به سفیران خارجی هدیه داد ، من این افتخار را داشتم که تا زمانی که مسئولیت وزارتخانه را بر عهده ندارم این کار را انجام دهم. وزارت امور خارجه ، مهمترین هدیه به سفیران مجموعه ای از آثار استاد فرشچیان.

فرشچیان نقاشی “یوسف و زلیخا” را در سال 1996 به پایان رساند. این اثر به همراه نقاشی “نبرد خیر و شر” بدون نظم و بر اساس حس درونی خود هنرمند ترسیم شده است. خود او در این رابطه گفته است: به دلیل یوسف و زلیحه ، به تصویر کشیدن احساسات درونی و توجه کامل زلیها به یوسف بسیار دشوار بود و من مجبور شدم در یوسف بهبودی زلیها را نمایندگی کنم.

آثاری مانند “نقاشی عاشورایی” ، “شام غریبان” و همچنین طراحی و نظارت بر ساخت ضریح امام رضا (ع) و حرم امام حسین (ع) از آثار هنری مهم محمودا فرشچیان هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا