فرهنگ و هنر

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد علی نصیریان

مدال عالی یونسکو با حضور جمعی از دست اندرکاران فرهنگی و هنری به برندگان جایزه نظامی حکیم اهدا شد.

به گزارش تیتر اول، مراسم یادبود حکیمه نظامی عصر پنجشنبه ۱۹ اسفندماه با حضور دست اندرکاران فرهنگی و هنری در تالار وحدت برگزار شد.

حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و ایران در این مراسم که به ریاست عبدالمهدی مستکین، رئیس اداره فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو و ایران برگزار شد، گفت: درباره حکیم نظامی چه می توان گفت و صحبت در مورد آن سخت است. این شاعر.” خوشحالیم که امروز می شنویم که همه دنیا یک بدن است و ایران یک قلب. حکیم نظامی در قرن ششم بر بام ایران ایستاد و گفت این دوگانگی زیبا این است که جهان به دو قسمت تقسیم می شود: ایران قلب جهان است و جهان بدن.

وی ادامه داد: چقدر باید ماهرانه درباره این موضوع مهم صحبت کنیم. قلب مرکز عشق و عاطفه است و عشق و قلب دریچه های روشنایی و روشنایی و بدن مرکز تاریکی و تاریکی است.

دبیرکل یونسکو و کمیسیون ملی ایران توضیح داد: این دوگانگی بسیار مهم است. «پنج گنج» نامعلوم، گنجی و استادان بزرگی که این گنج را کشف کرده و به نسل بعد تقدیم می کنند، نشان دادند که دنیای دل، دنیایی است که در آن اهالی هنر برتر هستند و هیچکس بر هیچکس برتری ندارد. جز هنر

عجوبی افزود: در قرون وسطی که قهرمانان غربی شوالیه بودند، حکیم نظامی می گوید به دنبال برتری بر هیچکس نباش. جز از طریق فرهنگ هنری. این گفته برای «دنیای بدن» نامفهوم بود و هنوز هم برای جهان بدن نامفهوم است. نام قرن ششم است و حکمای ما می گویند باید به هنر و فرهنگ بها داد.

وی تصریح کرد: امروز با گذشت 75 سال از یونسکو به این نتیجه رسیده اند که نباید دست از یادگیری بردارد و این شعار امروز یونسکو است اما حکیم نظامی در قرن ششم می گوید:

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد از علی نصیریان

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: جهان در اعماق تاریکی فرو رفته بود و حکیمان ایرانی از فرهنگ هنر در ایران می گفتند.

ایوبی ادامه داد: داستان های «خسرو و شیرین» توسط اساتید روایت می شد. وقتی هسروف به باغبان ظلم می کند، پدرش هرموس او را رها می کند و تاج و تخت و تاج را به باغبان باز می گرداند و حاکمان جهان باید چنین باشند. در سال 1970، هانری ماسه، محقق ایرانی، رمان «هسروا و شیرینا» را به فرانسه بازگرداند و گفت که این اولین رمان جهان است. جایگاه زن را در کارهای نظامی ببینید و نظامی تصویری قوی، وفادار و قوی از یک زن در کارش ترسیم می کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: ما از شما دعوت کرده ایم که خط اجدادی خود را کشف کنید. از حضور اساتید محترم و وزارت فرهنگ و حکومت اسلامی تشکر می کنم. یاد و خاطره سربازی را به مسئولان اراک تبریک می گویم. ممنون که تالار وحدت را اداره کردید. در این جلسه از هنرمندان بزرگی که با زبان های هنری ما را با این گنج آشنا کردند و برنامه های رنگارنگ تری پیش روی ما قرار دادند تشکر می کنیم.

نظامی و فردوسی دوم

در بخشی دیگر از این مراسم عسگر دادبه استاد دانشگاه گفت: منتظر می مانیم تا ببینیم ممکن است کار تمام شود. ما باید این موضوع را جدی بگیریم و کتاب های درسی و رسانه ها باید واقعا جواب دروغ را بدهند.

وی ادامه داد: نظامی فردوسی دوم است. فردوسکی با کمک حماسی هویت ملی را تثبیت کرد، اما او با داستان های غنایی. در تمام آثار او تمام جهان جسم است و ایران قلب. هنرهای رزمی حتی فروتنانه ترین موضوع را مطرح می کند.

دادبه گفت: از تاریخ اسکندر دو تفسیر داریم. این دیدگاه واقعی اسکندر ملعون است که بنای هخامنشیان را ویران کرد و می دانیم که تعالیم ارسطو ممنوع بوده است. دیدگاه و خطای دوم همان دیدگاه اسکندر مقدونی است. نظامی قانون مدار و به همان اندازه وطن پرست و ایرانی است.

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد از علی نصیریان

این یک سیستم قانون مدار و میهن پرست است

سپس در بخشی دیگر از برنامه جلال الدین کزازی پژوهشگر شاهنامه و استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: بزم از فرزندان برومند ایران است. ما ارتش را سرکوب کردیم. او یکی از حاکمان گفتار فارسی در ایران مورد احترام نبود. او با بزرگان دیگری مانند فردوس، سعدی، حافظ و مولانا برابری نمی کند. امّا او در پادشاهی خود، یعنی بزنامه، قاضی اعظم است و بر تخت است.

وی ادامه داد: اگر خدا بخواهد دشمن یک امر خیر داشته باشد. یک نفر در گوشه و کنار یک حرف بی اساس و بی اساس صحبت کرده است و ما آمده ایم به آن حرف بی اساس پاسخ دهیم. اما انگیزه هرچه که باشد، این اتفاقات بسیار مبارک و دلسوزانه است و احتمالاً یک شخصیت نظامی از سایه بیرون می آید.

کزازی گفت: «خسرو و شیرین» نه تنها شاهکار شگفت انگیز ادبیات فارسی است، بلکه بهترین برنامه ایران و جهان است. در «خسرو و شیرینا» با دو چهره عاشق روبرو هستیم. یکی شخصیت اصلی هسروف است و دیگری فرهاد. اما اگر داستان بزمنامه سرایی را دنبال کنیم، تغییر را به تعویق بیندازیم، ناگزیر فرهاد را برتر از هسروف می دانیم. فرهاد با گشودن فصل جدیدی در نشر ایرانی و فارسی، چهره مهم تری است.

یکی از اساتید دانشگاه درباره این نامه گفت: کتاب جنگ بسیار قدیمی است. قدیمی ترین ژانر در ادبیات است. اما سناریویی را نمی شناسیم که با سناریو بیگانه باشد. چرا میدان جنگ را به میدان جنگ تبدیل کردی؟ گمان می رود که خوانندگان عشایری حزب در ایران و در سازهای نی و اروپای قرون وسطی داستان های کهن خوانده اند و بخشی از نمایشنامه از دل آنها بیرون آمده است.

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد از علی نصیریان

نظامی محبوب ترین شاعر ماست

در بخشی دیگر از این مراسم، ژاله آموزگار، استاد دانشگاه و از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: من ایران را مانند دیگران دوست دارم و همه ما ایران را دوست داریم و نظامی نماینده این عشق است. زمانی که در آذربایجان و جاهای دیگر دانشجو بودیم، هیچکس جرأت نمی کرد بگوید شاعر پارسی ما شعر ترکی سروده است. من یک زبان آذربایجانی هستم، اما یک زبان فارسی در ایران وجود دارد که ما را مقید می کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نظامی نماینده ادبیات بزمی، بازمانده خنیاگارو است که فرهنگ عامه را حفظ کرده است. پشت ادبیات باید قدرتی باشد. قدرت سیاسی یا ایدئولوژیک و بنابراین کتاب های دینی ما باقی می ماند. داستان های نظامی بازمانده ادبیات کهن ایران است. نظامی به ما فرهنگ ادبیات عامیانه داده است و محبوب ترین شاعر ماست.

نظامی شاعر زندگی است

در ادامه این مراسم مهدی موهبتی استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: نظامی شاعر زندگی است و بیش از سایر شاعران به زندگی توجه داشته است. از همان ابتدا رفتار شخصی او منحصر به فرد بود. او الگوی مناسبی برای اهل فرهنگ و هنر و اندیشه است و فاصله خود را با ارباب قدرت حفظ می کند.

موهبتی افزود: بد حرف می زند، هر جا لازم باشد دستور می دهد و جایی عقب نشینی می کند. او تاکید می کند که قدرت را می توان آموزش داد. بزرگترین ارزش هر کدام گل درونی اوست. مثل غنچه ای که باز می شود.

وی گفت: تنها شاعری که در فرهنگ ما با کلمه در سطح عالی روبرو می شود، نظامی است. ما سال هاست که از نظامی خبر نداریم و او مردی با اخلاق بوده است. همه کسانی که زندگی را دوست دارند در ارتش الگو هستند. او در کار خود از عدالت بحث می کند.

بعد از مراسم اولین جایزه هوشمند نظامی، جایزه یونسکو به فعالیت های هنری و پژوهشی کیخسرو خروش (خطاط)، محمدباقر آقامیری (نقاش)، بهروز غریب پور (کارگردان تئاتر)، خانواده زنده یاد حسین دهلوی (آهنگساز)، محمد روشندشتی (نویسنده)، پژوهشگر، مهدی محبتی (استاد دانشگاه) (خواننده و استاد دانشگاه)، کوروش. اسدپور (خواننده)، عبدالمجید ارفعی (پژوهشگر و متخصص زبان های باستانی) و حاتم عسگری فراهانی (تنظیم کننده و نوازنده) اختصاص داده شده به.

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد از علی نصیریان

بر اساس گزارش کمیسیون ملی گزارش روابط عمومی یونسکو ایران، بهروز غریب پور پس از دریافت جایزه گفت: وقتی گفتیم نظامی و ناصرخسرو و… دلیلی ندارد که همه باور کنند این بزرگان برای ما هستند. ” این بزرگان تا زمانی که اپرا و فیلم نسازیم و کتاب نخوانیم در اختیار ما نیستند. ما همیشه در خطر هستیم. ارکستر سمفونیک ما باید هر روز از سال اشعار عالی اپرا را بنوازد. من برای اپرای لیلی و مدون هزینه زیادی می دهم.

سعید شفیعون همچنین خاطرنشان کرد که ارزش و اهمیت ارتش بسیار قابل توجه است. او بی نظیرترین شاعر ادبیات جهان است که وارد عرصه زمان و مکان شده است.

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد از علی نصیریان

حاتم عسگری فراهانی نیز یاد و نام نکیس را گرامی داشت و گفت: سال هاست که در ارتش نفس می کشم. چرا می گویند ارتش گنجوی ارتش تفرشی نیست؟ اولین استاد روح حکیم نظامی است. من زندگی ام را وقف موسیقی کرده ام و این موسیقی ما را زنده نگه می دارد.

سپس با منوچهر شهسواری و علی نصیریان جایزه عالی یونسکو شهرام ناظری اختصاص داده شده به.

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد از علی نصیریان

با ما مهربان نباش

بعد علی نصیریان وی گفت: یونسکو کار ارزشمندی انجام داده و بسیار مفتخرم که این لوح را به شهرام ناظری یکی از واحدها و پایتخت ها تقدیم می کنم. تعطیلات خوب است، اما چگونه می توانم تضادها را در این دنیای آشفته حل کنم؟

وی با اشاره به حواشی بازی لامینور داریوش مرسویی گفت: از یک طرف جشن می گیریم و از طرف دیگر به مری توهین می کنیم. مهرجویی که 50 سال است بهترین فیلم های ایران را می سازد، بی نظیر و یکی از تحصیلکرده ترین کارگردانان کشور است. در این ویدیو از فریادهای مهرجویی 80 ساله گریه کردم. از دکتر ایوبی بابت جایزه تشکر می کنم. با ما مهربان نباش.

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد از علی نصیریان

در پایان این مراسم شهرام ناظری به ترانه سرایی پرداخت.

در این مراسم سجد احمد محیط طباطبایی، محمدرضا اصلانی، علیرضا رئیسیان، جونس شکراچ، الهه خاتمی، یدالله کابلی، محمد حیدری، شکرخدا گودرزی، مجید امامی، ایرج حسابی، سید احمد محمد نیز حضور داشتند. .

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد از علی نصیریان

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد از علی نصیریان

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد از علی نصیریان

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد از علی نصیریان

از اهدای جایزه نظامی تا انتقاد از علی نصیریان

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا