سلامت و تندرستی

لیست تجهیزات آزمایشگاهی لازم برای هر آزمایشگاه

از آنجا که آزمایشگاه ها یکی از پر مخاطره ترین محیط های کاری هستند ، برای افراد مهم است از تجهیزات آزمایشگاهی استفاده کنند که مهمترین لوازم جانبی هر آزمایشگاه است.

به همین دلیل در این مقاله سعی داریم تا مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی را معرفی کنیم و شما را با کاربرد و چگونگی استفاده از هر یک آشنا کنیم. بپیوندید …

انواع طبقه بندی تجهیزات آزمایشگاهی

امروزه تمام آزمایشگاه هایی که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند ، زیر مجموعه آزمایشگاه های عمومی هستند. بنابراین لازم است تجهیزات آزمایشگاهی لازم و گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد که هریک از آنها در زیر توضیح داده شده است.

1 – شیشه شیشه ای

شیشه یکی از رایج ترین و پر کاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی است که در اشکال مختلف و کاربردهای مختلف در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

• لوله های آزمایشگاهی

از آنجا که استفاده از لوله های آزمایشگاهی برای آزمایش های شیمیایی و بیوشیمیایی بسیار مضر است ، این دستگاه به یکی از مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی تبدیل شده است. در حقیقت غالباً از لوله های آزمایش با سر بسته و سر باز به عنوان ابزاری برای حفظ ، گرما و انجام واکنش های آزمایشگاهی استفاده می شود. برای جلوگیری از شکستن ظرف در شعاع مستقیم حرارت ، انتهای آن به شکل U است. نگهداری و جابجایی این واحد همچنین نیاز به استفاده از دارنده آزمایشگاه (به جای لوله آزمایشگاهی) دارد که مواد آن بسته به نوع لوله آزمایشگاهی (شیشه یا پلاستیک) ممکن است متفاوت باشد.

• انسانی (جام آزمایشگاه)

این تجهیزات آزمایشگاهی که به عنوان رایج ترین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز شناخته می شود ، عموما در اندازه های مختلف (کوچک و بزرگ) و مواد مختلف (پلاستیک یا شیشه) تولید می شود. از وسعت این واحد آزمایشگاهی نیز برای انتقال و خارج کردن حجم مشخصی از مایعات استفاده شده است. (البته ، امتحان خود به معنای داشتن دقت بالایی در اندازه گیری نیست.)

به دلیل کمبود درب ، انسانها برای نگهداری مواد مناسب نیستند ، اما می توان از آنها به عنوان ظرفی برای تهیه محلولهای آماده سازی ، انحلال و گرمایش استفاده کرد. (البته لازم به ذکر است که برای گرم کردن محلول برای انسان ، باید از یک سه پایه و شبکه نسوز استفاده شود.)

• ارلنمایر

سایر تجهیزات آزمایشگاهی که به طور گسترده در محیط های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند شامل ارلنمایر است.

این ظرف شیشه ای به دلیل شکل مخلوط آن (انتهای گسترده و باریک باز) و بدنه درجه بندی ممکن است برای مخلوط کردن و ترکیب محلول ها مناسب باشد. (فلاسکهای ارلنمایر مانند انسان به معنای دقت بالایی در اندازه گیری نیستند)

هنگامی که کاپوت دارید ، می توانید مایعات را در ارلنمایر نیز ذخیره کنید. (اما لازم به ذکر است که استفاده از هود در حین گرمایش می تواند منجر به حوادث خطرناک مانند انفجار شود.)

• بالن های آزمایشگاهی

یکی دیگر از تجهیزات مهم آزمایشگاهی بالن های شیشه ای هستند که امروزه در انواع و مدل های مختلف (کف گرد و مسطح) ساخته می شوند. در حقیقت ، این دستگاه های آزمایشگاهی برای حل و مخلوط مایعات نیز مناسب هستند و می توانند به عنوان ظرفی برای نگه داشتن درب ها استفاده شوند.

از آنجا که بادکنک آزمایشگاهی ، بر خلاف ارلنمایر و انسان ، فاقد درجه بندی است ، نمی تواند یک ظرف مناسب برای اندازه گیری مایعات در نظر گرفته شود.

• کلاهبرداری

یکی از رایج ترین لیوان های آزمایشگاهی ساعت شنی است که بسته به کاربرد آن همیشه در ابعاد مختلف موجود است.

از این تجهیزات مهم آزمایشگاهی همچنین به دلیل شکل مقعر آنها می توان برای گرم کردن و تبخیر مایعات و حتی برای انجام عملیات روی مواد شیمیایی استفاده کرد. در بسیاری موارد ، ساعت شنی به عنوان کلاه تجهیزات آزمایشگاهی (به عنوان مثال انسانی) استفاده می شود.

• بشقاب

این صفحه همچنین یکی از ظروف شیشه ای استوانه ای (کم عمق) است که به دلیل کاربرد خوب آن در آزمایشگاه های شیمی ، زیست شناسی و میکروبیولوژیکی به یکی از مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی برای کشت سلولی ، ذخیره نمونه های میکروبی و محلول ها تبدیل شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ظروف آزمایشگاهی و انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی مناسب ، با مشاوران شرکت تحقیقاتی سهند شیمی و متخصصین فروش تماس بگیرید.

2- تجهیزات اندازه گیری آزمایشگاه

واحدهای اندازه گیری آزمایشگاهی یکی دیگر از واحدهای مهم و مهم در محیط های آزمایشگاهی است که برای اندازه گیری دقیق حجم مایعات و جابجایی آنها مورد استفاده قرار می گیرد. البته این دسته از لوازم جانبی انواع مختلفی دارد که در ادامه هریک از موارد زیر را توضیح خواهیم داد:

• پیپت

پیپت ها یکی از دقیق ترین تجهیزات و تجهیزات آزمایشگاهی برای انتقال و اندازه گیری مقادیر کمی مایعات هستند که بسته به نوع استفاده ، ممکن است ابعاد و اندازه های مختلفی داشته باشند.

• خاموش

برت همچنین یکی از تجهیزات آزمایشگاهی استوانه ای شیشه ای شکل است که مانند پیپت برای جابجایی و استخراج مایعات با دقت بالا استفاده می شود. وجود شیر در صفحه و در عین حال ایجاد دقت بالایی در اندازه گیری ، به کاربران این امکان را می دهد تا به راحتی مقدار مشخص شده محلول را انتقال دهند.

اگرچه در هنگام انتقال قطرات مایعات ، نوارهای آزمایشگاهی بسیار شبیه به قطره چکانها هستند ، اما درمقابل بابوترها قطره ای از دقت بالایی برخوردار نیستند.

• استوانه درجه

سایر تجهیزات آزمایشگاهی با دقت بالا در استخراج مایع مانند استوانه های فارغ التحصیل ، برای اندازه گیری و جابجایی حجم مشخصی از مایعات مورد استفاده قرار می گیرند. البته دقت این واحد آزمایشگاهی که در ابعاد و اندازه های مختلف موجود است بسته به قطر آن متفاوت است. هرچه قطر سیلندر فارغ التحصیل کوچکتر باشد ، اندازه گیری دقیق تر خواهد بود.

از آنجا که این دستگاه های آزمایشگاهی برای آنالیز حجمی مناسب نیستند ، بهتر است به جای آن از دستگاه های دیگری مانند پیپت حجم ، بادکنک یا ارلنمایر استفاده کنید.

3 – تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی

از آنجا که رعایت اصول ایمنی در هر محیط آزمایشگاهی ضروری است ، استفاده از تجهیزات ایمنی به یکی از مهمترین و مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی تبدیل شده است ، زیرا با وجود هریک از این دستگاه ها ، ضمن ایجاد آزمایشگاه ایمن ، از خطرات احتمالی نیز جلوگیری می شود.

به همین دلیل علاوه بر استفاده از ابتدایی ترین تجهیزات ایمنی مانند عینک ، دستکش ، کفش مخصوص و لباس ایمنی مناسب ، برای حفظ سلامتی افراد با دقت بیشتر خرید و استفاده از تجهیزات پیشرفته تر ضروری است.

زیرا وجود هر دستگاه ایمنی برای انجام انواع عملیات و جلوگیری از تصادفات ضروری است.

• کلاه های آزمایشگاهی

برای حفظ ایمنی و سلامتی کارکنان ، لازم است از کلاه های آزمایشگاهی به عنوان تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی استفاده شود. زیرا در آزمایشگاههای شیمیایی و هنگام کار با مواد شیمیایی آزمایشگاهی ، می توان گازهای سمی خطرناک تولید کرد که می تواند به سلامتی افراد آسیب برساند.

بنابراین ، امروزه بسته به نوع محیط و کار روی مواد آزمایشگاهی ، این درپوش ها در انواع درپوش های شیمیایی ، درپوش های میکروبی (لمینیت ها) ، کلاه های فیلتر ، کلاه های سایبان ، درپوش بازو و غیره تولید و استفاده می شوند.

• دوش آزمایشگاهی و شستشوی چشم

از آنجا که کار با مواد شیمیایی و سایر مواد آزمایشگاهی می تواند چشم و دست کارمندان را به خطر اندازد ، استفاده از دوش و دوش آزمایشگاهی به عنوان مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی مهم است.

4 – تجهیزات آزمایشگاهی

سایر تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاههای شیمیایی شامل تجهیزات آزمایشگاهی است. این دستگاه ها که برای اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و ارزیابی آزمایش ها استفاده می شوند ، شامل دو دسته کلی و تخصصی هستند.

البته وجود دستگاههای عمومی از قبیل PH متر ، دستگاه جوجه کشی آزمایشگاهی ، کوره ، اجاق های آزمایشگاهی ، اتوکلاو و غیره مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی برای همه آزمایشگاه ها است.

5- تقلب آزمایشگاهی

رسوب گذاری یکی از اولین و مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی موجود در کلیه محیط های آزمایشگاهی است که معمولاً به عنوان رسوب یک طرفه ، رسوب دو طرفه (سکوی چشم) ، قفسه های دیواری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

البته این تجهیزات آزمایشگاهی شامل مجموعه ای از کابینت ، میز آزمایشگاهی ، سینک ظرفشویی ، پارتیشن و مبلمان می باشد که همگی بسته به مکانی که در آن قرار دارند بستگی دارد ضمن اینکه یک آزمایشگاه ایمن را ذخیره می کنید ، مواد و تجهیزات آزمایشگاهی را نیز ذخیره می کنید. بنابراین لازم است به این واحدها دقت و توجه کافی به کلیه اصول فنی داده شود.

6- تجهیزات آزمایشگاهی ساده و پرکاربرد

علاوه بر موارد فوق ، تعدادی لوازم جانبی دیگر مانند قیف ، اسپاتول (قاشق آزمایشگاه) ، میکسر شیشه ای ، گیاهان چینی ، ملات پرسلن ، شمع الکل یا گاز (شمع بونسن) ، انبر ، گیره ، دماسنج (دماسنج ، مقیاس دیجیتال و غیره) برای کارهای آزمایشگاهی مهم هستند. و آزمایش

به همین دلیل لازم است که آنها در لیست مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی قرار بگیرند ، زیرا آزمایشگاه ها بیش از سایر تجهیزات به این تجهیزات آزمایشگاهی ساده و پرکاربرد نیاز دارند.

و سرانجام ، اگر می خواهید محیط آزمایشگاهی ایجاد کنید ، لازم است تمام تجهیزات آزمایشگاهی مهم و لازم را با دقت و کیفیت بالا تهیه کنید. شرکت فروش تجهیزات آزمایشگاهی شیمی پجو با داشتن کادر مجرب و ارائه بهترین محصولات از بهترین مارک های دنیا ، هنگام خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی ، کاربران را راهنمایی می کند.
دکمه بازگشت به بالا