حوادث

لزوم توسعه فضای سبز کشور برای مقابله با ریزگردها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با افزایش تغییرات اقلیمی جهان، میزان ریزگردها نیز افزایش می یابد. یکی از راه حل ها این است که هم کشورمان و هم همسایگانمان را به سمت توسعه فضای سبز هدایت کنیم.

به گزارش تیتر اول، دکتر محمد حسن نامی وی در بیست و یکمین نشست تخصصی مدیریت بحران در مؤسسه تحقیقات بلایای طبیعی یونسکو درباره خطرات گرد و غبار و طوفان گفت: اگر آسایش می‌خواهیم، ​​می‌توانیم همه این کارها را انجام دهیم به استثنای: راهی جز این نیست. علوم پایه.

وی گفت: پیروزی بسیار غرور آفرین بیت المقدس که موضوع بسیار مهمی است را تبریک می گویم. در دوران دفاع مقدس در اردیبهشت 58 در بسیاری از مناطق جنوب حضور داشتم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به بند عملیات بیت المقدس خاطرنشان کرد: زمانی که ما وارد سپاه شدیم و در عملیات های مختلف شرکت کردیم، روش جدیدی اتخاذ شد و موفقیت آمیز بود از جمله فتح المبین، بیت المقدس و … سایر عملیات … نقل قول . در عملیات بیت المقدس که اوج اقتدار در جمهوری اسلامی ایران بود، مرحله اول عبور از رودخانه کارون، مرحله دوم عبور از جاده خرمشهر – اهواز و قلعه مرزی و مرحله سوم عبور از رودخانه کارون بود. فتح از خرمشهر در آن زمان همه دانشگاه های جنگ جهانی دوم ادعا می کردند که فتح هرمشهر برای نیروهای جمهوری اسلامی ایران غیرممکن است و مدام بر این موضوع تاکید می کردند حتی صدام هم می گفت اگر هرمشهر فتح شود کلید را می دهیم. به بصره

خانه ها افزود: موانع غیرقابل عبوری در خرمشهر ایجاد شد. تورهای خورشیدی، نیزه‌ها، ماشین‌های سوخته، موانع مختلف و کانال‌های مختلف – که مین و سیم خاردار بود و خودمان هم فکر نمی‌کردیم هرمشهر را فتح کنیم. یادم هست وقتی به رادیو هرمشاه رسیدیم، حتی فرمانده هم باور نکرد. این استراتژی همه کشورها را به جمهوری اسلامی تغییر داد و همه برای سفر به ایران جلو رفتند.

وی گفت: ما در سال 1360 در منطقه دهلران در مرز با عراق بودیم. پر از گرد و غبار بود و تو نمی دیدی و مجبور بودیم شب به حرکت ادامه دهیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار موضوع جدیدی نیست و ادامه خواهد داشت، گفت: هرچه تغییرات اقلیمی در جهان بیشتر شود، گرد و غبار بیشتر می شود. راهی وجود دارد که هم کشورمان و هم همسایگانمان را به سمت توسعه فضای سبز هدایت کنیم و راه دیگری وجود ندارد.

وی با اشاره به خط دما در سال های اخیر گفت: خط دما در سال های اخیر زیر پیچ شمیرانا بوده و 2 تا 3 سال پیش به قله پل رسالت رسیده و اکنون بالای ارتفاع 3 قرار دارد. این روند هشدار می دهد که تا چهار تا چهار سال آینده در ارتفاعات البرز برف نخواهد بارید و یک تهدید بزرگ است.

نامی با اشاره به راهکار در این زمینه گفت: نیازمند افزایش فضای سبز کشور هستیم. حداقل امسال باید شروع کنیم و سالانه 350 هزار هکتار به فضای سبز کشورمان اضافه کنیم. می توان میزان ذرات معلق منشأ خانگی را کاهش داد. این امر به لطف شرایط جدید کشاورزی جهان امکان پذیر است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: راه حل دوم همگرایی منطقه ای است. اگر بتوانیم یک راهنمای ثابت ایجاد کنیم، می توانیم گرد و غبار را کنترل کنیم. یک راه حل این است که کانال بین المللی خود را از خلیج، عراق، سوریه تا مدیترانه ایجاد کنیم.

به گفته وی، صفر مدیترانه ای 64 تا 84 سانتی متر از صفر ما بالاتر است. بنابراین اگر یک کانال آب گرفتگی شود، از آن طرف به سمت ما می آید. آبی که قبل از پایان در زمین حرکت می کند می تواند برای کشت استفاده شود.

خانه ها ادامه داد: برخی از گیاهان قابل استفاده نیز از همین آب نمک استفاده می کنند. ما نیز مانند سایر نقاط جهان در وضعیت تنش آبی هستیم. ما یکسری انشعابات و انشعابات داریم که سرچشمه آنها معمولا در غرب کشور است. بیش از 50 رودخانه دائمی و غیر دائمی داریم که بیشتر آنها به عراق می ریزند. برنامه های مختلفی برای بازگرداندن آب وجود داشت، اما دیدگاه همگرا این بود که مانند ترکیه آب را نبندند. ما می توانیم بر اساس کنوانسیون حقوق دریاها هم علیه ترکیه و هم افغانستان اقدام کنیم و هم علیه دریاها.

وی گفت: بر اساس معاهده 1350، افغانستان باید در هر ثانیه 50 متر مکعب آب در هیرمند به ما بدهد و این حق ماست و قوانین بین المللی نیز از آن حمایت می کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: بر اساس تحقیقات میدانی، هشت کانون گرد و غبار در کشور عراق وجود دارد که در مجموع تحت تاثیر این کانون ها قرار دارند. ما باید این مراکز را با همکاری مردم عراق پوشش دهیم. این کار را می توان با استفاده از فضای سبز، مالچ پاشی، آسیاب کردن و غیره انجام داد. ما البته به دنبال نقشه راه در مناطقی مانند شرق و غرب استان کاربالا و … هستیم. آمریکا مانورهایی انجام داده که برخی از آنها شیمیایی است و در واقع این خاک آلوده است. در طول سال که بارندگی زیاد بود خبری از گرد و خاک نبود. واضح است که هر زمان باد شدیدی می‌وزد، گرد و غبار به سمت کشور ما حرکت می‌کند، زیرا عموماً بادهای غربی و شرقی داریم.

وی با اشاره به خسارت عمده ریزگردها گفت: زمانی که گرد و غبار به استان های شمالی می رسد به دلیل رطوبت ظرف چند روز شسته می شود اما وقتی به زاگرس می رسد نمی شود. در نتیجه اگر گرد و غبار شور باشد، عرق درختان را از بین می برد و درخت دیگر نمی تواند به خوبی عرق کند. در این شرایط تنه درخت در عرض 20 تا 25 روز ناتوان می شود و سوسک های تنه درخت حرکت می کنند و درختان را می خورند و ساقه های قوی در اثر باد شدید می ریزند. امروز اساتید گرانقدری داریم که با همکاری، تحقیق و همکاری خود می توانند به نقطه قوتی برسند تا ببینیم علم چه می گوید که حرکت و موانع سلامت کشور و مردم را برطرف کنیم.

مجلس در پایان خاطرنشان کرد: منابع طبیعی به گونه ای طراحی شده است که مردم راحت زندگی کنند، بنابراین باید بتوانیم از طریق حرکت گروهی و جهادی آسایش مردم را فراهم کنیم. خواهش من از اساتید این است که به این نقطه برسند و همچنین از ظرفیت دانشگاه ها برای گام برداشتن در جهت حل مشکلات ایران و به صورت انسان دوستانه به کشورهای همسایه استفاده کنند. امیدواریم اکوسیستم را برای زندگی بهتر آماده کنیم. ما همچنین به کنفرانس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیاز داریم که بتوانیم ذهن نخبگان را درگیر و درگیر کنیم. اگر بتوانیم از کشورهای منطقه دعوت کنیم تا کنفرانسی را به صورت حضوری یا در یک وبینار برگزار کنند، بسیار عالی خواهد بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا