استان ها

نقاط قوت و ضعف بیمارستان‌های دولتی در بحران‌ها

نتایج این مطالعه نشان می دهد که بیمارستانهای دولتی ایران ، علیرغم تلاش مستمر در سالهای اخیر ، هنوز هم دارای یکسری کاستی ها هستند ، زیرا تهدیدهای خارجی به دلیل تهدیدهای خارجی ، مسیری نسبتاً دشوار و دشوار برای مدیریت بحران موثر است.

به گزارش تیتر اول ، ایران از نظر اندازه ، جغرافیا و تنوع آب و هوایی یکی از 10 کشور مرفه در جهان است. بلایای طبیعی ، مانند زمین لرزه ، سیل ، سونامی ، طوفان ، آتشفشان ، رانش زمین یا بلایای مصنوعی مانند جنگ دشمن ، سقوط هواپیما ، از خطوط ریلی ، حوادث جاده ای ، آتش سوزی و انفجار ، یک عملکرد طبیعی انسان است. آسیب رساندن و از بین بردن منابع انسانی و مالی.

مدیریت موثر بحران و بلایا در بیمارستان ها می تواند نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهایی را به وجود آورد که شناسایی و مداخله مناسب آنها می تواند نقش بسزایی در پویایی برنامه های مرتبط داشته باشد. محققان در یک مطالعه برای شناسایی نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای مدیریت بحران و بحران ، به نظرات اعضای کمیته مدیریت بحران و بلایا در بیمارستان های عمومی ایران پرداخته اند.

این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی در تابستان و پاییز 1397 انجام شده است. جامعه مورد مطالعه بیمارستان های دولتی ایران بود. براساس مدیریت زمین ، 2 استان اول در هر 10 کلان شهر به طور تصادفی انتخاب شدند و یک دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی در هر استان انتخاب شد. در استان های دارای بیش از یک دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی ، فقط یک دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی به طور تصادفی انتخاب شدند.

بنابراین دانشگاه های علوم پزشکی گیلان و سمنان از منطقه 1 ، تبریز و اردبیل از منطقه 2 ، کرمانشاه و همدان از منطقه 3 ، اهواز و لرستان از منطقه 4 ، بوشهر و یاسوج از منطقه 5 ، زنجان و اراک از منطقه 6 اصفهان یزد از منطقه 7 ، زاهدان و جیرفت از منطقه 8 ، مشهد و اسفرجن از منطقه 9 و تهران و شهید بچستی از منطقه 10 انتخاب شدند. پس از انتخاب و اجرا ، دانشگاههای علوم پزشکی تهران و زانیان به دلیل عدم آمادگی از مطالعه خارج شدند و 18 دانشگاه در مطالعه وارد شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه ، پرسشنامه محقق ساخته بود.

“در این مطالعه ، از بین 20 دانشگاه منتخب با 18 دانشگاه شرکت کننده ، 410 عضو کمیته بیمارستان مدیریت بحران و حوادث در مطالعه شرکت داشتند ، اما 63 نفر به دلیل عدم وجود نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و این کار را انجام ندادند. و راه حل ها ، آنها از مطالعه “بنابراین یافته ها توسط 347 نفر توصیف و تجزیه و تحلیل شدند” حذف شدند.

نویسندگان این مقاله می گویند: “نتایج این مطالعه نشان داد که بیمارستان های تحت مطالعه برای توسعه زیرساخت های مدیریت بحران و بلایا ، اگرچه نقاط قوت زیادی دارند ، اما از فرصت های زیادی برخوردار هستند ، همچنین از مشکلات و کاستی های بسیاری برخوردار هستند و با مشکلات زیادی روبرو هستند. تهدیدها ” اساس طراحی برنامه نیاز به اصلاحات و اقدامات ملی یا محلی دارد. “

این مطالعه در مورد نقاط قوت مدیریت بحران و بلایا نشان داد که وجود منابع انسانی واجد شرایط به عنوان موضوعی که بیشتر مورد بحث قرار گرفته است ، بیش از 16٪ نقاط قوت را پوشش می دهد. نتیجه گیری بالا با توسعه آموزش عالی در دهه های اخیر در ایران تأیید می شود ، جایی که بسیاری از منابع انسانی موفق به کسب آموزش عالی و عالی شده اند.

در این مطالعه ، زیرساخت های ناکافی ساختارهای بیمارستان و فضای فیزیکی ناکافی مراکز درمانی حدود یک چهارم نقاط ضعف را به خود اختصاص داده است. همچنین در این مطالعه ، فرصت توسعه همکاری و هماهنگی با سایر ارگانها و سازمانها و حمایت از آنها با حدود 75٪ نیازهای بهداشت عمومی به مشارکت بخشهای غیر بهداشتی ، بالاترین فرصت در نظر گرفته شده است. و کارکنان برای استفاده بهینه از فرصتهای خارج از مدرسه برنامه ریزی و اقدام کنند.

این مطالعه بیشترین تهدید را برای موقعیت نامناسب جغرافیایی بیمارستان (مرکز شهر ، منطقه پر رفت و آمد ، سیلاب و مسیر رودخانه ، فضای محدود در فضای باز ، نزدیکی به مراکز سیاسی ، اقتصادی و نظامی) ایجاد می کند ، که در سایر مطالعات به آن پرداخته شده است.

به طور کلی ، نتایج این مطالعه نشان داد که ، با وجود تلاش های مستمر در سال های اخیر ، هنوز تعدادی آسیب پذیری در بیمارستان های دولتی ایران وجود دارد که به دلیل تهدیدهای خارجی ، یک مسیر نسبتاً دشوار و دشوار برای مدیریت بحران موثر دارند.

این مطالعه توسط پیرحسین کولیوند ، محمد اسماعیل مطلق ، حسن اشرفیان امیری ، سید فرزاد جلالی ، هما یوسفی خوش سابقه ، سید داوود نصرالله پور شیروانی ، نفیسه بیگم میرکوتولی و چاپ سوم مصطفی جوانیان انجام شده است. جلد حکیم منتشر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا