جامعه

پلیس حتی با توزیع رایگان کالای قاچاق هم مخالف است/ ۱۴۰۲؛ سال سخت قاچاقچیان کالا

فرمانده فراجا ضمن مخالفت با توزیع کالای قاچاق حتی به شکل رایگان در میان مردم، تاکید کرد که سال ۱۴۰۲ سال سختی برای قاچاقچیان کالا خواهد بود.

به گزارش تیتر اول، سردار احمدرضا رادان در مراسم امحاء کالای قاچاق که پیش از ظهر امروز در میدان تیر فراجا در کهریزک برگزار شد، گفت: جنگ با استکبار فقط محدود به چند مورد نیز و ابعاد و مختلفی دارد، این جنگ ساز و کار خود و جهاد سنگین را نیز لازم دارد. از طرف دیگر برای انگیزه دادن به اصحاب تولید و سرمایه‌گذاران و حمایت از فعالان اقتصادی داخلی، مبارزه با قاچاق کالا ضروری است. 

وی در مورد پدیده قاچاق کالا که مانند قاچاق موادمخدر، پدیده‌ای خانمان سوز است، اگر ما بیاییم و آن را فقط به دو گروه پلیس و قاچاقچیان محدود و تعریف کنیم، در واقع به بیراهه رفته‌ایم، چرا که این حوزه فقط مبارزه با قاچاقچیان نیست. بلکه باید دید که پشت پرده قاچاقچیان کسانی هستند یا نه؛ اگر یکی از بعدهای جنگ ترکیبی ضربه به معیشت مردم است باید توجه کنیم بحث مبارزه با قاچاق کالا صرفا مبارزه با فرد قاچاقی نیست.

فرمانده فراجا، مبارزه با قاچاق کالا را به پنجه در پنجه استکبار گذاشتن توصیف کرد و گفت: جنگ با استکبار تلاش شبانه‌روزی می‌خواهد و باید توأمان با امر قاچاق مبارزه کنیم و همزمان حمایت از تولید داخل، حمایت از سرمایه داخلی و افراد شاغل و کارآفرین در کشور را باید مورد توجه قرار دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی درمورد برگشتن کالای قاچاق به چرخه استفاده در کشور گفت: اگر این کالاهای قاچاق حتی به صورت مجانی در اختیار مردم قرار بگیرد یعنی به قسمتی از تقاضا ضربه وارد کرده‌ایم، در نتیجه به بازار ضربه زده‌ایم و همین موضوع هم منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود. همانطور که گفتم قاچاق کالا مانند قاچاق موادمخدر خانمان‌سوز است و می‌تواند یک خانواده را از هم بپاشد. از این رو به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم یک قلم از اقلام قاچاق با هر توجیهی در بازار وارد شود و بخواهد نظم بازار را برهم زند.

فرمانده فراجا تاکید کرد: باید قاطعانه گفت که بازار داخل و تولید داخلی با دوبال عرضه و تقاضا باید خود را تنظیم کند و حتی استفاده مجانی از کالاهای قاچاق به تقاضای موجود در بازار و اقتصاد کشور و معیشت مردم ضربه وارد می‌کند. 

رادان درباره ارزش ریالی اقلام قاچاق امحا شده نیز گفت: امروز یک هزار و ۳۰۰ تن کالای قاچاق در تهران و سراسر کشور به آتش کشیده و امحا شد که  ارزش ریالی این کالاها دستکم بیش از پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است. به عبارتی بهتر ما از ضرری پنج هزار میلیاردی به بازار و تولیدکننده جلوگیری کردیم.

فرمانده فراجا با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ سال سختی برای قاچاقچیان خواهد بود، گفت: برای سال‌های آینده نیز در حوزه مبارزه با قاچاق فصل جدیدی را رقم خواهیم زد. ما معتقدیم  ناامیدی سرمایه‌گذاران و فعالان تولیدی نخستین پیامد استفاده از کالای قاچاق یا بازگشت این کالاها به چرخه مصرف است و از این رو اجرای چنین طرح‌هایی را ادامه خواهیم داد و از تولیدگران حمایت خواهیم کرد.

ستاد خبری پلیس امنیت اقتصادی راه‌اندازی می‌شود

وی همچنین در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی ستاد خبری پلیس امنیت اقتصادی به منظور اعلام کالای قاچاق از سوی مردم خبر داد و گفت: به‌زودی ستاد خبری پلیس امنیت اقتصادی راه‌اندازی می‌شود تا اگر مردم کالای قاچاق مشاهده کردند و یا از انبارهای غیرمجاز اطلاعی داشتند بتوانند به ماموران پلیس مربوطه اعلام کنند.

رادان ادامه داد: پدیده شوم قاچاق نه‌تنها اقتصاد کشور را تهدید می‌کند بلکه اشتغال جوانان را هم هدف گرفته است، پلیس حامی تولید داخل و کسب و کار است و به مردم قول می‌دهیم که امسال، سال سختی برای قاچاقچیان باشد. لذا همه همکاران ما چه در مرزبانی و پلیس امنیت اقتصادی و چه پلیس‌های دیگر با تمام تلاش خود همت‌شان را جمع کرده‌اند تا بتوانند عرصه را بر قاچاقچیان تنگ کنند.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا