جامعه

اوضاع بد مالیات بر سیگار در ایران / ضرر سالانه ۴۰هزار میلیاردی دخانیات به سلامت

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات گفت: مصرف دخانیات در کشور سالانه حدود 60،000 مرگ و میر و 40،000 میلیارد تومان به بخش بهداشت از دست می دهد. در همان زمان ، پارلمان توجه ویژه ای به اصلاح ساختار مالیات دخانیات در بودجه داشت. درخواست شده

مهندس بهزاد ولی زاده با تیتر اول مصاحبه کردوی با اشاره به قانون جامع کنترل دخانیات گفت: این قانون در سال 1385 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در برخی از حوزه های قانون که به کاهش تقاضا برای محصولات دخانی اشاره داشت ، تلاش شد تا وضعیت مصرف تا حدی کنترل شود ؛ با این حال ، تنوع محصولات توتون و تنباکو و شیوه های صنعت دخانیات در به روزرسانی محصولاتشان برای سود ، خصوصاً در کشورهای در حال توسعه همچنان در حال تکامل است. آنها به دنبال دستیابی به بازار گسترده تر و افزایش فروش با کاهش قیمت تمام شده این محصولات هستند و از طرف دیگر ، وقتی بازار شلوغ تر است ، حتی اگر هزینه ها کاهش یابد ، باز هم سود آنها به دلیل تقاضای روزافزون حفظ می شود.

نقاط ضعف در اجرای قانون مالیات دخانیات در گذشته

وی افزود: حاشیه سود صنعت دخانیات بالای 60 درصد محاسبه می شود؛ اما از طرف دیگر ، ضعفهایی در اجرای قوانین مالیاتی طی این سالها وجود داشته است. اگرچه قانونگذار در بند 8 قانون کنترل جامع دخانیات عنوان کرده است که قیمت محصولات توتون و تنباکو باید هر سال 10 درصد از طریق مالیات افزایش یابد ، اما این به درستی اجرا نشده است. قانونگذار امسال را به عنوان یکی از ابزارهای کنترل ، مالیات دخانیات به رسمیت شناخته است که طی سالهای گذشته به درستی معرفی نشده است.

مارک های بین المللی که در بازار داخلی تولید می شوند

ولی زاده ادامه داد: قوانینی از جمله ارزش افزوده ، كه هیچ كدام استاندارد و م inثر در كاهش مصرف نبودند ، برای بحث در مورد درآمدزایی تصویب شدند ؛ بنابراین از طریق قوانین مالیاتی درآمد كمی برای دولت فراهم می شود ، اما از طرف دیگر ، قانون مالیات به دلیل ضعف آن در این زمینه ، مواردی را می بینیم که به ویژه مناسب نیستند: نرخ های مختلفی برای مارک های داخلی و بین المللی توزیع و معامله می شود و تفاوت در نرخ مالیات تأثیر مالیات بر مصرف دخانیات را کاهش می دهد. مارک محلی و ارزان تر ، اگرچه در کشور ما و با این مارک همان مارک بین المللی تولید می شود.

وضعیت مالیات بر سیگار بد در ایران

وی با تأكید بر اینكه باید نواقص این ساختار برطرف شود ، اظهار داشت: طبق گزارشات ، مالیات دخانیات در ایران در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و آمار سال گذشته نشان داد که ما حدود 20 درصد مالیات قیمت خرده فروشی محصولات دخانیات را جمع آوری کرده ایم. مالیات م proposedثر پیشنهادی توسط سازمان بهداشت جهانی نرخ خرده فروشی 75٪ برای محصولات دخانیات است یعنی کمتر از این میزان تاثیری در کاهش مصرف دخانیات ندارد. سالهاست که ما در بحث مالیات با یک صنعت روبرو هستیم و این چالش باعث ایجاد نگرانی در بین اعضای محترم می شود. این تصور که افزایش نرخ مالیات بر محصولات دخانی ، قاچاق را افزایش می دهد ، منجر به توجه کمتری در ابزارهای کنترل مالیاتی شده است. داده های صنعت دخانیات در بخش قاچاق سیگار نشان داده شده است که هدف آن افزایش آمار است. ما سندی در مورد تعداد سیگارهای وارداتی به کشور نداریم و تعداد کمی نیز وجود دارد. معمولاً محصولات دخانیات قاچاق مجوز دارند و در جایی فروخته می شوند. زیرا هیچ کس از قصاب سیگار نمی خرد ، زیرا سیگار باید از معاملات مجاز ارائه شود.

“قاچاق” بهانه ای برای تضعیف کنترل دخانیات است

وی افزود: اگر این صنوف محصولات تنباکو را خارج از ضوابط بفروشند ، می توان با آنها برخورد کرد. علاوه بر این ، مقابله با برخورد مرزها و شبکه توزیع قاچاق می تواند این مشکل را تحت کنترل ما درآورد. بنابراین ، بهانه قاچاق چیزی بیش از تضعیف قانون کنترل کامل دخانیات نیست. به هیچ وجه قبول نداریم که افزایش مالیات بر محصولات دخانی باعث افزایش قاچاق می شود. ایران نهمین کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی را دارد که برای سال آینده برنامه ریزی شده است. در این اجلاس 182 کشور عضو حضور دارند و ایران به عنوان کشوری با کمترین میزان مالیات بر محصولات دخانی ، قصد دارد این اجلاس را در سطح بین المللی میزبانی کند. به دلیل عدم اجرای این قوانین ، در این جلسه نباید اتفاقی بیفتد که به موقعیت ایران در جلسه آسیب برساند.

صنعت دخانیات نگران افزایش مالیات و درآمد کمتر است

ولی زاده با اشاره به اسناد بین المللی تأکید کرد: افزایش 10 درصدی مالیات دخانیات 5 درصد مصرف را کاهش می دهد. صنعت دخانیات نگران کسب درآمد کمتر از طریق افزایش مالیات است. چرا باید اجازه دهیم صنعت بدون ایجاد شغل زمین کمتری را در اختیار داشته باشد و کالاهایی که برای سلامتی مضر هستند را با کمترین هزینه تولید کند و سپس از دولت کمک بگیریم و ارز دولتی بخواهیم تا مواد خام از خارج وارد شود و خدای ناکرده؟ اجازه ندهید این محصول مضر گران شود!

صدمه سالانه سلامت به 40 میلیارد میلیارد گوجه فرنگی

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات سالانه 40 هزار میلیارد گوجه فرنگی سلامت کشور را به همراه دارد ، گفت: این هزینه ها برای سیستم بهداشتی درمان بیماری های مرتبط با استعمال دخانیات است. مصرف دخانیات سالانه تقریباً 60،000 نفر را به کام مرگ می کشاند؛ این یک مرگ خاموش است. شخصی در اثر سکته یا حمله قلبی می میرد و گفته نمی شود که استعمال دخانیات علت مرگ است. با این حال سال گذشته ، ما حدود 3 تریلیون گوجه فرنگی درآمد مالیات دخانیات داشتیم ، در حالی که حدود 20 تریلیون گوجه فرنگی در چرخه مالی دخانیات بود.

تقاضای 4200 گوجه فرنگی برای واردات تنباکو و کاغذ سیگار!

رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات کشور ادامه داد: علاوه بر هزینه های مصرفی خانوار ، سایر قسمت های دولت نیز توسط سیستم بهداشت پرداخت می شود. فرض کنید جوانی در سن بلوغ سیگار می کشد و می میرد. ارقام مربوط به تلفاتی مانند مرگ زودرس ، غیبت در کار ، از کارافتادگی و غیره بیش از 70،000 میلیارد گوجه فرنگی. با این حال ، عوارض جانبی دیگری نیز وجود دارد ، مانند آتش سوزی ناشی از پاشیدن سیگارهای افتاده در خانه و جنگل. در این شرایط ، صنعت دخانیات ادعا می کند که دولت به هیچ وجه به آنها کمک نمی کند و آنها حتی برای وارد کردن تنباکو ، کاغذ سیگار و غیره 4200 گوجه فرنگی را به ارز خارجی طلب می کنند.

مشکلات “سلامتی” را حل کنید

وی اضافه کرد: “من از مسئولان دولت و مجلس می خواهم که نگرانی های بهداشتی را برطرف کنند. ما قصد نداریم از مالیات دخانیات درآمد کسب کنیم ؛ بلکه مشکل اصلی سلامتی انسان است ، ما نگران هستیم که جوانی با حداقل سود به راحتی سیگار بخرد. ساختار مالیات ضعیف است ، ساختار باید بتواند بر اساس تورم با تورم سازگار شود تا سوداگران سود بیش از حد نبرند ، به دلیل ساختار ضعیف دولت درآمد خود را در این زمینه از دست می دهد و کارگزاران برای کسب سود به صنعت دخانیات می پیوندند. اگر قانون جامع کنترل دخانیات به درستی اجرا می شد ، اکنون باید بیش از 300 درصد محصولات دخانیات را شارژ کنیم. ما از اعضای محترم می خواهیم این نگرانی ها را برطرف کنند ، خصوصاً اکنون که یک فصل بودجه وجود دارد.

آقای ولی زاده گفت: در بحث مالیات ، لایحه ای درباره ارزش افزوده اضافه شد كه بنابر اطلاع من یك سال دیگر تمدید شد و امیدواریم كه در یك سال دیگر مشكلات آن برطرف شود.

سیگار حتی کیوسک ها را فشار دهید

معرفی “کد رهگیری” نگرانی های مربوط به قاچاق را برطرف می کند

وی با اشاره به کاهش سن مصرف دخانیات گفت: در سال 2016 ، نسبت به سال 2008 ، در گروه سنی از 13 به 15 سال افزایش مصرف داشته ایم که این مربوط به قیمت پایین محصولات دخانیات و در دسترس بودن این محصولات است.؛ حتی در دکه های روزنامه فروشی است. اخیراً ، معرفی طرح کد رهگیری کد توتون و تنباکو در بخش صنایع ترتیب داده شد و نگرانی در مورد قاچاق با معرفی این کد برطرف می شود و هر سیگار تولید شده باید دارای چنین کدی باشد و می توان به مصرف آن پی برد. ما همچنین از توزیع کنندگان توتون و تنباکو خواستیم محصولات خود را بدون مجوز بازاریابی به مراکز ارسال نکنند. زیرا این کد محصولات را رهگیری می کند و مجازات های خاصی را برای سایت های غیر مجاز اعمال می کند.

قاچاق معکوس محصولات دخانیات

وی با بیان اینکه ظرفیت مالیات دخانیات در کشور بیش از 20 هزار میلیارد گوجه فرنگی است ، گفت: از آنجا که چرخه مالی دخانیات 20 هزار میلیارد است ، اگر مالیات به عنوان استاندارد 75 درصد از قیمت خرده فروشی گرفته شود ، قیمت محصولات توتون را افزایش می دهد و این افزایش قیمت منجر به همان خواهد شد 20 میلیارد میلیارد مالیات به دولت. اکنون با توجه به قیمت پایین سیگار در کشور ، ما در مورد قاچاق محصولات دخانیات به خارج از کشور بحث می کنیم. متوسط ​​قیمت تنباکو در جهان حدود 4.5 تا 5 دلار است. اما متوسط ​​قیمت در کشور ما 0.5 دلار است. بنابراین هیچ انگیزه ای برای قاچاقچی برای واردات سیگارهای قاچاق به کشور وجود ندارد و ادعای صنعت دخانیات در مورد قاچاق محصولات خارجی به کشور دروغ است.

این صنعت مسئول قاچاق سیگارهای خارج از کشور است

ولی زاده گفت: در تلاش هستیم تا آمارهای موجود در این زمینه را به روز کنیم تا این صنعت آمار نجومی ارائه ندهد. این صنعت باید مسئول قاچاق سیگار محلی به خارج از کشور باشد. در حالت ایده آل ، قانون ویژه مالیات بر دخانیات وجود دارد که هر ساله این نگرانی ها را به بودجه دولت گزارش می کند.

ولی زاده تأکید کرد: ارقام مصرفی که داریم همان ارقامی که صنعت گفته است نیست. حداکثر مصرف تنباکو از نظر آماری 50 میلیارد نخ است. اما صنعت اعداد 75 تا 90 میلیارد نخ را نیز گزارش می دهد. در شرایطی که تحریم ها مانع ایجاد صنایع بین المللی در کشور می شود ، صنعت دخانیات وارد شده و دیگر مسئولیتی در قبال قاچاق ندارد. طبق اسناد بین المللی ، این صنایع دخانیات خود درگیر زنجیره قاچاق این کالاها هستند. چرا اجازه می دهیم این صنعت در مورد مالیات دخانیات صحبت کند؟ کسانی که ادعا می کنند افزایش مالیات منجر به واردات محصولات دخانی قاچاق می شود باید پاسخگوی اسنادی باشند که می گویند. اگر سیستم مسئولیت مناسبی وجود داشته باشد ، هیچ کس جرات نمی کند بگوید که این درست نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا