سلامت و تندرستی

کاهش سن استعمال دخانیات در کشور / کارخانه‌های سیگار ژاپنی‌ها در مناطق آزاد ایران

دبیرکل انجمن کنترل دخانیات با اشاره به گسترش مصرف دخانیات در کشور و کاهش سن آن گفت: اگرچه صنعت ملی 50٪ بسته شده است یا در 8 سال گذشته با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت است به 10 سال ، از 7 به 21 واحد رسیده است.

به گزارش تیتر اول ، دکتر محمدرضا مسجدی با اشاره به کاهش سن سیگار در کشور گفت: متأسفانه سن سیگار کشیدن در کشور به 12 سال رسیده است و حدود 20 تا 22٪ مردان سیگاری هستند و کمتر از 3٪ زنان سیگاری هستند. “

وی افزود: اما اگر به دانشجویان دختر برسیم ، این آمار نشان می دهد که حداکثر 35 درصد دختران تجربه استفاده از قلیان را دارند. اگر 5٪ آنها در دام تنباکو بیفتند ، تعداد وحشتناک خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه مضرات مصرف قلیان بسیار بیشتر از مضرات سیگار است ، گفت: “چگونه کشورهایی مانند فنلاند و نیوزیلند می توانند اعلام کنند که تا سال 2030 دیگر سیگار نخواهیم کشید و نمی توانیم” این نشان می دهد که یک برنامه جامع کنترل مصرف وجود دارد و عرضه ، کشاورزی و صنعت دخانیات تنظیم می شود.

وی افزود: بین 8 تا 10 میلیون نفر در كشور سیگاری هستند و شركت دخانیات گفت: توتون به جای 11 هزار میلیارد گردش مالی 40 هزار میلیارد گوجه فرنگی داشته و این تعداد بسیار زیاد است. علاوه بر بیماری هایی که پس از سیگار کشیدن به افراد مبتلا می شود ، هزینه های دیگر مصرف سیگار برای خانواده ها و جامعه از 140 میلیارد میلیارد گوجه فراتر می رود.

مسجدی تأکید کرد: در حالی که در 8-10 سال گذشته تا 50٪ صنعت کشور بسته شده یا با یک سوم ظرفیت خود در حال فعالیت است ، واحدهای تولید توتون و تنباکو از 7 واحد به 21 واحد در طول مدت افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: تنها کالایی که از زمان انقلاب ممنوع نشده است ، تنباکو است. ما در حال حاضر در تلاش هستیم داروها و واکسن های مربوط به کرونا را تولید کنیم ، اما این امر هرگز در مورد دخانیات اتفاق نیفتاده است. دو سال پیش ، او اعلام کرد که خارجی ها حدود 380 میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کرده اند و خوشحال هستند ، اما 70 درصد این رقم در بخش دخانیات است. به عبارت دیگر ، ژاپنی ها به جای راه اندازی کارخانه تویوتا در ایران ، در مناطق آزاد انزلی و قشم سیگار می کشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا