عمومی

پاسخ‌های علمی به شایعات عوارض واکسن

کارشناسان بیماری های عفونی می گویند که اطلاعات غلط نباید منجر به تعلل و ترس از واکسیناسیون افراد شود. برای جلوگیری از همه گیری واکسن لازم است. آنها می گویند علائم خفیف مانند سرماخوردگی ، خستگی ، درد در محل تزریق ، تب و لرز ، سردرد یا بدن درد تا 3 روز یا گاهی اوقات بعد از عادی شدن واکسن و معمولاً با مسکن برطرف می شود.

به گزارش تیتر اول ، این روزنامه همشهری وی نوشت: “روند واکسیناسیون تاجگذاری سریعتر از قبل در حال حرکت است و این باعث شده است که افراد بیشتری عوارض جانبی واکسن محلی را تجربه کنند.” اگرچه هیچ گزارش مستندی از عوارض جانبی خطرناک یا مرگ ناشی از واکسن وجود ندارد ، برخی از افراد از درد و مشکلات پس از تزریق شکایت دارند. عوارضی که برخی را نسبت به واکسیناسیون دچار تردید می کند.

به گفته محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده ، زنان بیشتر از مردان عوارض جانبی واکسن را گزارش کرده اند. در این مطالعه ، 15 نفر از 16 زن معمولاً علائمی مانند سرماخوردگی را پس از واکسیناسیون نشان دادند. مطالعات نشان می دهد که هورمون های جنسی مانند استروژن و تستوسترون در ایجاد این عارضه در زنان نقش دارند. در آغاز مطالعه ، محققان کمیته هدایت واکسیناسیون کووید -19 ، وزارت بهداشت و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود حداقل یک واکنش موضعی یا سیستمیک را در اولین روز پس از تزریق. Astraznica ، Sinofarm ، Sputnik و Barakat 90 به ترتیب 6، ، 49.9، ، 83.9 and و 39.5 was بود. در بررسی 186 بیمار مبتلا به کووید -19 پس از واکسیناسیون ، تنها یک مورد ترومبوآمبولی ریه پس از تجویز سینوفارم گزارش شد. همچنین واکنشهای موضعی و سیستمیک بیشتری نسبت به واکسن در روزهای اول پس از تزریق آسترازنیکا نسبت به سایر واکسنها وجود دارد و پس از آن اسپوتنیکوف ، سینوفارم و برکت وجود دارد. این واکنش ها تا پایان هفته اول پس از واکسیناسیون برطرف می شود.

عوارض جانبی نادر گزارش شده با Sinofarm

شایعاتی در مورد عواقب تزریق واکسن وجود دارد که حاوی روایت نادرست و غیرممکن از این رویداد است. یکی بهجت حسنی نژاد 78 ساله است که 17 روز پس از دریافت دوز دوم سینوفرم دچار سکته مغزی و حمله قلبی شد. اگرچه او و فرزندانش معتقدند که واکسن ناشی از واکسن بوده است ، اما پزشکان بیمارستان اصرار داشتند که مشکل وی ریشه عصبی دارد و هیچ ارتباطی با واکسن ندارد و اعضای خانواده دیگر نمی خواهند واکسینه شوند.

علی مدرسی 71 ساله نیز سه روز پس از دریافت دوز دوم سینوفارم سکته کرد. با این حال ، دکتر به او گفت که این می تواند نتیجه تزریق باشد ، اما مطمئناً این یک عارضه نادر است و همه این کار را نکرده اند. علت بیماری زمینه ای است.

اکنون ، مینو مهرز ، متخصص بیماری های عفونی معتقد است که این واکسن ناشی از توجه مردم به اطلاعات غلط منتشر شده در فضای مجازی است که آنها را دچار سردرگمی کرده است. وی به همشهری می گوید: طبیعی است که افراد واکسن میلیونی داشته باشند و عوارض جانبی داشته باشند. واکسنی که در ایران استفاده می شود اغلب سینوفرم است که یک ویروس کشته شده است. “بنابراین عوارض جانبی خاصی ندارد.”

این متخصص بیماریهای عفونی به نکته دیگری اشاره می کند. همچنین این مورد پیش از تزریق واکسن در مورد بیماری سکوت می کند: “گاهی اوقات وقتی واکسن داده می شود ، بیماری افراد بدتر می شود” بنابراین ممکن است این اختلال به بیماری مربوط باشد نه به عوارض جانبی واکسن. . “

عوارض جانبی واکسن تنها به سینوفارم محدود نمی شود. به گزارش مهرز ، آسترازنیکا همچنین در موارد بسیار نادر ، به ویژه در افراد زیر 50 سال ، با تشکیل لخته خون مرتبط بوده است. با این حال ، او تأکید می کند که این عارضه به دلیل مصرف زیاد این واکسن قابل توجه نیست.

هانیه یکی از اعضای کادر پزشکی است که 30 ماه پیش Astraznica را دریافت کرد. او به همشهری می گوید که دوز اول واکسن روی اعصاب چشم او تأثیر گذاشت ، اما در دوز دوم چنین عارضه ای را تجربه نکرد. به گفته وی ، بسیاری از همکارانش که واکسن مشابهی دریافت کرده اند نیز تب و لرز شدید ، بی حالی و خستگی شدید را تجربه کرده اند. اگرچه همه این عوارض جانبی پس از چند روز ناپدید می شوند ، اما پرستار می گوید دیدن افرادی که این عوارض را دارند اغلب با ترس از واکسیناسیون همراه است.

علائم سرماخوردگی پس از تزریق طبیعی است

کارشناسان می گویند علائم خفیف مانند سرماخوردگی ، خستگی ، درد در محل تزریق ، تب و لرز ، سردرد یا بدن درد تا 3 روز یا گاهی اوقات بعد از واکسن طبیعی است و معمولاً با مسکن برطرف می شود. بنابراین مردم نگران نباشند. “برخی از عوارض جانبی ، مانند لخته شدن خون و درد و تورم در ناحیه ساق پا نیز با مراجعه به پزشک قابل درمان است:” اگر فردی پس از دریافت واکسن علائم جدی پیدا کرد ؛ “این بدان معناست که به Covid-19 آلوده است و این موارد هیچ ارتباطی با واکسن ندارند.” او معتقد است که هنوز همه واکسن ها علیه ویروس دلتا کاملاً مثر نیستند. حتی تماس Pfizer با ویروس دلتا از 95٪ به 60٪ افزایش یافته است.

اگرچه ورود برخی از واکسن ها مانند Pfizer و Maderna به ایران ممنوع شده است ، اما این واکسن ها به ویژه Pfizer چندین ماه است که به صورت غیرقانونی به ایران تزریق می شود. وزارت بهداشت تأکید می کند که آنها قاچاق هستند و تأیید نشده اند ، و مرس اکنون می گوید افرادی که سعی می کنند واکسن های خارجی خاصی مانند Pfizer را تزریق کنند و حتی آن را در بازار سیاه خریداری می کنند ، باید به زنجیره سرما در واکسن ها توجه کنند. . بسیار مهم است و در صورت عدم درمان می تواند باعث ایجاد لخته خون شود.

Astraznica ، عامل لخته شدن خون در زنان زیر 40 سال

در بین همه واکسن ها ، Astraznica دارای بیشترین تعداد عوارض جانبی است. مصطفی نوری زاده ، مدرس دانشکده بیوتکنولوژی ترکیه و دانشیار دانشگاه بیوتکنولوژی ایران ، همشهری گفت: باعث ایجاد لخته خون می شود که خطرناک است ، اما چنین عوارضی نادر است.

به گفته وی ، به منظور پیشگیری و کنترل این موضوع در کشورهای اروپایی ، به این نتیجه رسیدند که این عارضه بیشتر در افراد زیر 60 سال و به ویژه در زنان زیر 40 سال دیده می شود. خطر لخته شدن خون ناشی از تزریق این واکسن نیز پس از اولین دوز بیشتر است. به همین دلیل ، هر فردی که در هر سنی مشکل پلاکت دارد ، نباید Astraznica را دریافت کند. وی با تأکید بر اینکه عوارض جانبی این واکسن مانند سایر واکسن ها تا 5 روز طبیعی است و شبیه سرماخوردگی است ، می گوید: وی باید به پزشک مراجعه کرده و در اسرع وقت تعداد پلاکت های خود را بررسی کند.

نوری زاده اشاره می کند و تأکید می کند که اثربخشی واکسن به اندازه عوارض جانبی آن نیست. یعنی اگر واکسن عوارض جانبی نداشته باشد ، نباید تصور کرد که کار نمی کند. هر فرد مبتلا به عفونت ناشی از واکسن نوعی ایمنی را در حافظه سلول ها حفظ می کند و در مواجهه بعدی با همان عفونت ، بدن را در برابر آن محافظت می کند و به دفاع ایمنی در برابر ویروس پاسخ می دهد. “

یکی از معلمان دانشکده بیوتکنولوژی ترکیه می گوید بهتر است افراد نیم ساعت پس از تزریق واکسن در محل حاضر شوند تا در صورت حساسیت ، توسط پزشک برداشته شود. افرادی که به داروهایی مانند پنی سیلین حساسیت دارند می توانند با خیال راحت واکسینه شوند. واکسن های غیر فعال مانند برکت ، فخرا و نورا ، بهارات و سینوفارم عوارض جانبی کمتری دارند ، در حالی که واکسن های اسپوتنیکوف و آسترازنیکا عوارض جانبی بیشتری دارند. این به این دلیل است که بخشی از پروتئین یا تاج ویروسی در بدن ما تولید می شود و بدن ما به آن واکنش نشان می دهد و برخی از افراد ممکن است عوارض عادی را تجربه کنند.

کمیته تاج ملی به مردم اطلاع نمی دهد

محمدرضا هاشمیان ، متخصص مراقبت های ویژه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد عوارض جانبی طولانی مدت واکسن کرونا می گوید: “مطالعات نشان می دهد که عوارض جانبی تنها تا 45 روز پس از تزریق می تواند ادامه یابد. بی خطر و کاملا عاری از عوارض جانبی. “در حال حاضر نمی توان نظر قطعی در مورد عوارض جانبی طولانی مدت واکسن کرونا ارائه داد.”

به گفته هاشمیان ، واکسن می تواند مدتی در بدن بماند و سپس سیستم ایمنی بدن ما را از بین ببرد. بنابراین ، نباید از عوارض جانبی طولانی مدت که ممکن است در آینده رخ دهد بترسید: تا به امروز ، هیچ مطالعه ای در مورد عوارض جانبی واکسن کرون و نحوه عملکرد جهش های ویروسی در ایران انجام نشده است. “البته یک ماه پیش کمیته عوارض جانبی واکسن تشکیل شد ، اما هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد عوارض واکسن ارائه نکرده است.”

وی تأکید می کند که یکی از مشکلات اصلی کشور این است که هنوز کمیته علمی کرونا گزارش نهایی خود را منتشر نکرده است: “این بزرگترین اشتباه کمیته در عدم انجام تحقیقات در این زمینه است.” بنابراین ، آمار ملی دقیقی در مورد واکنشهای جانبی واکسن کرونا. “

مردم به اطلاعات غیرعلمی توجه نمی کنند

این متخصص مراقبت های ویژه معتقد است که بسیاری از مردم به دلیل اطلاعات نادرست منتشر شده در فضای مجازی از عوارض جانبی واکسن می ترسند. “مردم نباید به اطلاعات علمی تکیه کنند و بر اساس آنها عمل کنند. گزارش شده است که نباید بعد از تزریق واکسن از ویتامین ها استفاده کرد یا ممکن است خطرات زیادی برای کسانی که در آینده واکسن دریافت کرده اند وجود داشته باشد. برخی از رنگ های زرد الکترونیکی یا نشریات کاغذی و سایتهای مختلف غیر علمی نیز بسیار مثر هستند. انتشار چنین داده هایی را تشویق می کند و مورد خاصی از واکسن های مورد استفاده در ایران گزارش نشده است.

او می گوید: “افرادی که معمولاً به بسیاری از داروها حساسیت دارند می توانند قبل از تزریق با پزشک خود مشورت کنند.” “کسانی که به دوز اول حساسیت شدید نشان می دهند ، نباید دوز دوم همان واکسن را دریافت کنند.”

واکسیناسیون به این معنی نیست که آلوده نشوید

متخصصان بیماری های عفونی تاکید می کنند که اطلاعات دقیقی در مورد عوارض جانبی واکسن ها وجود ندارد ، اما همه معتقدند که عوارض تزریق واکسن کمتر از بیماری کرون است. یکی از این متخصصان ، شرین شکوهی ، رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستان لقمان است. وی گفت: “کمبود اطلاعات نباید باعث شود که مردم تمایلی به واکسیناسیون نداشته باشند.” واکسن باید برای جلوگیری از همه گیری داده شود. حتی واکسن Astraznica که گفته می شود باعث لخته شدن خون می شود ، در افراد بالای 50 سال قابل استفاده است. “

به گفته وی ، هرگونه عوارض جانبی واکسن به دلیل فعال شدن سیستم ایمنی بدن است که عجیب نیست: “تزریق واکسن از بیماری جلوگیری نمی کند. در مهمانی ها شرکت کنید. در حال حاضر ما ویروس دلتا داریم ، اما واکسن ها علیه ویروسی که شبیه دلتا نیست ؛ “و درگیری های شدید”.

به گفته یک متخصص بیماری های عفونی ، هر واکسن کرونا فقط می تواند از درصد خاصی از عفونت Covid-19 جلوگیری کند. این درصد نیز زیاد نیست. بنابراین تعجب آور نیست که فردی با وجود واکسیناسیون به این بیماری مبتلا شود. در کشورهای دیگر ، با وجود تعداد زیادی از افراد واکسینه شده ، هنوز شانس ابتلا به این بیماری وجود دارد. »

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا