جامعه

پاسخ به سوالات رایج و ابهامات واکسن کرونا

شهیدا بژستی ، استاد ویروس شناسی پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی ، با تأکید بر اینکه هیچ راه حل دیگری به جز واکسن برای کنترل و کنترل بیماری همه گیر کرونا وجود ندارد ، ضمن توضیح انواع واکسن های تولید شده برای بیماری کوید ؛ پاسخ به س questionsالات متداول در این زمینه ، مانند درجه ایمنی در برابر عفونت طبیعی در مقایسه با تزریق واکسن ، چگونگی اولویت قرار دادن تزریق واکسن در جوامع مختلف ، چرا واکسیناسیون در بیماری عروق کرونا قلب و نوجوانان و برخی عدم قطعیت های دیگر.

دکتر. سید علیرضا ناجی – استاد کامل ویروس شناسی پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهیدا بستی در مصاحبه ای مفصل با تیتر اول ، وی با اشاره به آخرین اخبار و س questionsالات مربوط به واکسن کرونا گفت: در حال حاضر حدود 200 شرکت و مرکز تحقیقاتی در حال کار بر روی واکسن Covid 19 ، از جمله واکسن Pfizer ، در سطح بین المللی ، پس از تحقیق و آزمایش هستند. اکنون دریافت شده است تأییدیه های نهایی و مجوزهای توزیع عمومی و چندین واکسن دیگر در مراحل نهایی تأیید هستند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه در حال حاضر سه دسته واکسن وجود دارد ، گفت: واکسن های ساخته شده از ویروس های غیرفعال مانند واکسن چینی ، واکسن ناقل (حامل ویروس ها و پروتئین های حاوی ویروس SARS یا همان فاکتور کووید) ) و گروه سوم واکسن های ژنومیک یا RNA از ژنوم یا RNA ، مانند واکسن Pfizer ، این سه گروه از واکسن ها را تشکیل می دهند.

همه واکسنهای ارزیابی شده 90٪ موثرتر بودند

یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تمام واکسن های ارزیابی شده تأثیر بسیار مفیدی داشته و تاکنون 90٪ م effectiveثر بوده اند ، گفت: “البته ، هر واکسن جنسیت و مکانیسم عملکرد متفاوتی در ایجاد ایمنی در بدن دارد.” برخی ویروس ها مانند واکسن آنفلوانزا از بین می روند. برخی دیگر دارای ناقلین بیولوژیکی هستند که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به آن پاسخ دهد و دسته بعدی ژنومهایی هستند که از این طریق در بدن تکثیر می شوند. در واقع ، تمام این واکسن ها ، با وجود مکانیسم های مختلف ، بسیار موثر هستند.

ناجی با تأکید بر اینکه این واکسن یکی از ایمن ترین محصولاتی است که مردم تاکنون در صنعت پزشکی تولید کرده اند ، گفت: قوانین و استانداردهای خاصی برای تولید واکسن وجود دارد که تا زمانی که سطح بالایی از ایمنی حاصل نشود وارد بازار نمی شود ، به عبارت دیگر. کلیه واکسنها ، صرف نظر از کشور یا سازنده ، در صورت تأیید سازمان بهداشت جهانی و سایر سازمانهای معتبر مانند FDA. آنها مفید ، موثر و ایمن خواهند بود.

شاخص های اصلی برای اولویت بندی تزریق واکسن در جوامع

وی همچنین با تأکید بر اینکه برای کنترل و کنترل بیماری همه گیر کرونا ، در رابطه با اهمیت اولویت بندی تزریق واکسن در جوامع ، چاره ای غیر از واکسن وجود ندارد ، اظهار داشت: همه کشورها اقدامات خاصی برای استفاده از واکسن دارند ، به عبارت دیگر ، اولین هدف و گروه آسیب پذیر اولویت بندی شده و سپس واکسینه شده است. بر این اساس ، واکسیناسیون براساس خطر ابتلا به ویروس و نوع بیماری در جامعه در اولویت است. به دلیل خطر بالای عفونت با ویروس ، افراد مبتلا به بیماری های ریوی ، متابولیکی و ایمنی و همچنین افراد مسن به دلیل خطر بالای قرار گرفتن در معرض ویروس ، و به دنبال آن گروه های سنی پایین تر ، معمولاً نسبت به واکسن اولویت دارند.

20 میلیون نفر واکسیناسیون جمعیت اولویت دار در کشور

ناجی با بیان اینکه بر اساس آمارها ، جمعیت اولویت واکسیناسیون در کشور ما حدود 20 میلیون نفر تخمین زده می شود ، گفت: اولویت دولت و وزارت بهداشت تهیه همان مقدار اولیه واکسن از منابع و روش های مختلف است. البته برای ایجاد امنیت جمعی از طریق واکسن ها ، درصد مشخصی از جمعیت که بین 50 تا 60 میلیون نفر در کشور ما هستند ، باید واکسینه شوند.

ایجاد امنیت گله در جامعه دست نیافتنی و غیراخلاقی است

در بخش دیگری از بحث ، استاد دانشگاه در مورد اینکه آیا ایمنی جمعی ناشی از عفونت طبیعی Quid بهتر است یا مصونیت نسبت به واکسن ، بحث می کند. وی برخی اظهارات راجع به ایجاد امنیت در جامعه را غیرقابل دسترس و بسیار غیراخلاقی خواند و گفت: منطق این بیانیه این است که پیش بینی چه کسی بدون آسیب و عارضه از بیماری کوید خلاص خواهد شد غیرممکن است. از طرف دیگر ، به دلیل ناشناخته بودن و محدودیت های مرتبط با این اپیدمی ، مانند ظرفیت محدود بیمارستان ها و ظرفیت و قدرت پاسخ های ایمنی مختلف ؛ انتخاب و ترجیح عفونت طبیعی بر واکسن بسیار خطرناک و ارتجاعی است و همچنین عدم درک صحیح از ماهیت بیماری کووید و تنوع سیستم ایمنی بدن در بیماران مختلف.

وی گفت: “مزیت اصلی واکسن پیش بینی و ایمنی آن از طریق طراحی بهینه و پاسخ ایمنی موثر است.” وی افزود: اگرچه هنوز اطلاعات كافی در مورد واكسن Covid نداریم ، اما حداقل می دانیم كه واكسنهای مورد تایید فعلی برای این بیماری قابل پیش بینی هستند. از پاسخ و ایمنی قوی تر در برابر عفونت های طبیعی (مبتلایان به کوید) جلوگیری و ایجاد می کند.

که بهتر است؛ مصونیت در برابر عفونت طبیعی طبیعی یا واکسن؟

وی با اشاره به طیف گسترده ای از واکنش های ایمنی بدن و سطوح مختلف آنتی بادی در بدن ، با اشاره به مصونیت ناشی از عفونت طبیعی در مقایسه با ایمنی از طریق واکسن ، گفت: “توصیه اصلی این است که همه افراد جامعه باید متناسب باشند.” واکسن بزنید زیرا سطح ایمنی ناشی از عفونت طبیعی در افراد مختلف بسیار گسترده و متنوع است و انتظار نمی رود ، به عنوان مثال ، سطح آنتی بادی در یک فرد کمی آلوده طی چند ماه کاهش می یابد.

وی گفت: پاسخ های ایمنی به انواع عفونت های طبیعی می تواند منجر به تفاوت در میزان مواجهه فرد با ویروس شود. “با این حال ، هنگام واکسیناسیون ، همه دوز یکسانی دریافت می کنند ، که می تواند یک پاسخ ایمنی قوی و موثر ایجاد کند.” آهسته

آیا افراد سالم و جوان به واکسن نیاز دارند؟

ناجی همچنین برای افرادی که سلامت جوانی و جسمی را بهانه ای برای واکسینه نشدن و مایل به مصونیت از یک عفونت طبیعی می دانند ، توضیح داد: “انتخاب بیماری کوید برای ایمنی به دلیل عفونت طبیعی انتخاب بسیار خطرناکی است و گرچه اکثر مردم ، اما خطر عفونت های طبیعی و عوارض ناشی از آن هنوز بسیار بیشتر از واکسن است.

این استاد ویروس شناسی گفت: “مطالعات نشان داده است که گاهی اوقات حتی افرادی که بیماری زمینه ای شناخته شده ای ندارند به دلیل جهش های ژنی خاصی در سیستم ایمنی بدن بیشتر در معرض Covid هستند.” هست. بنابراین ، اگرچه ممکن است بیشتر بیماران به بستری و مراقبت های ویژه نیاز داشته باشند ، اما هیچ کس در برابر شکل شدید بیماری مصون نیست.

وی افزود: علاوه بر این ، یک سوم کسانی که از عوارض طولانی مدت کوید بهبود می یابند ، ماهها از خستگی مفرط و تپش قلب و برخی عوارض دیگر رنج می برند ، در حالی که واکسن های کویید تایید شده بر روی ده ها هزار نفر آزمایش شده و تاکنون هیچ عارضه جانبی جدی نداشته اند. هیچ عارضه جانبی گزارش نشده است.

آیا باید عروق کرونا را واکسینه کرد؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی در بیمارستان مسیح دانشوری ، در مورد تجویز واکسن به بیماران کرونری توضیح داد و خاطرنشان کرد: اطلاعات مربوط به مدت زمان ایمنی و میزان تولید آنتی بادی خنثی کننده در فرد بهبود یافته ناقص است. این مفید است و لازم نیست نگران بازسازی سیستم ایمنی بدن خود در برابر Quid باشید. علاوه بر این ، حدود 10 درصد از داوطلبان در آزمایش بالینی واکسن ، سابقه کوید داشتند.

استاد ویروس شناسی شهیدا بیچستی در دانشگاه علوم پزشکی ، با اشاره به پیچیدگی ویروس کووید 19 ، توضیح داد: یک عفونت طبیعی را خنثی یا خنثی کنید. بنابراین ، برای دستیابی به ایمنی جمعی عمومی ، واکسیناسیون باید تا حد ممکن به صورت عمومی انجام شود.

با تأکید بر اینکه به بیماران توصیه می شود واکسن را بازیابی کنند ، 90 روز پس از عفونت زمان مناسبی برای دریافت واکسن برای بیماران است ، گفت: “البته ، به خصوص هنگام برنامه ریزی ، واکسیناسیون برای گروه های پرخطر اولویت اصلی است و خطرناک است و .

واکسیناسیون در گروه های سنی و جمعیت های مختلف منعی ندارد

وی گفت: البته هنوز واکسن های فعلی در گروه سنی زیر 12 سال مورد مطالعه قرار نگرفته اند و اگرچه این گروه سنی گروه پرخطری نیست اما واکسن های تولید شده تولید شده است. کشته شدن توسط ویروس معمولاً برای هیچ گروه سنی خطرناک نیست.

مدیر مرکز تحقیقات ویروس شناسی گفت: اکثر واکسن های فعلی ویروس زنده نیستند و حتی اگر در طبیعت مثل ژنوم تکثیر شوند ، فقط یک پیام پروتئینی دارند. “بنابراین واکسن های موجود کاملاً بی خطر هستند و برای همه جمعیت قابل استفاده هستند.”

جواب مخالفان واکسیناسیون

در بخشی دیگر از گفتگو ، ناجی با اشاره به برخی اظهارات غیرعلمی و غیرمستند علیه واکسیناسیون و درمان های جدید گفت: “این مخالفت ها چیز جدیدی نیستند و همیشه اظهارات بی اساس و تلاش برای مقاومت در برابر طب مدرن برای صدها سال وجود داشته است ؛ اما پیام من به مردم تصور جهان است در 100 یا 150 سال گذشته فقط چند دقیقه واکسن دریافت نکرده و ببینید که جهان چقدر تاریک خواهد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از پیشرفت های پزشکی مربوط به علوم واکسیناسیون ، بسیاری از بیماری های همه گیر و همه گیر است و مرگ های ناشی از آن طی صد سال گذشته منجر به اختراع و تولید واکسن های م effectiveثر شده است ، به عبارت دیگر ، واکسن بهترین محصول علم مدرن است. این ماده برای كنترل بیماری طراحی شده و یكی از نعمت هایی است كه سلامت را برای جامعه به ارمغان می آورد.

وی با رد ادعاهای بدون دلیل در مورد اهداف سوicious مخرب و پشت صحنه واکسیناسیون ، گفت: “تاکنون هیچ مطالعه ای نشان نداده است که این واکسن بیماری زا یا برای انسان مضر است و تمام ادعاهای مربوط به واکسیناسیون غیرمستند و صرفاً بر اساس اعتقادات شخصی است و هدف آن بالا بردن خود یا تأثیرگذاری بر دیگران است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی در بیمارستان مسیح دانشوری در پایان با تأکید بر اینکه مسئولان بحران کرونا باید بر سلامتی تمرکز کنند ، اظهار داشت: تهیه واکسن موثر و کارآمد کوید 19 در کمترین زمان ممکن از مطالبات عمومی است و وی گفت: با برنامه ریزی صحیح و مشخص باید اقدامات تحویل واکسن در اسرع وقت انجام شود تا واکسن های مصوب خارجی در اسرع وقت وارد کشور شود. یعنی ایمنی جمعی فقط از طریق واکسن.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا