جامعه

«کیسه‌های پلاستیکی»، فاجعه‌ای که از آن بی‌خبریم

تیتر اول/خراسان رضوی در یک اقدام مهم زیست‌محیطی، خرده‌فروشی چندملیتی و بریتانیایی (M&S) از توقف تولید کیسه‌های پلاستیکی خبر داد و قرار است که کیسه‌های کاغذی دوستدار محیط زیست را به مشتریان خود معرفی کند.

توزیع بی‌رویه کیسه‌های پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها اقدامی وحشتناک است. در حال حاضر جهان در آستانه یک فاجعه زیست‌محیطی است. تصور کنید، حدود ۸.۳ میلیارد تن پلاستیک از اوایل دهه ۱۹۵۰ در سراسر جهان تولید شده که نیمی از این مقدار در ۱۵ سال گذشته بوده است و محققان پیش‌بینی کردند که تا سال ۲۰۵۰ این تعداد دو برابر شود.

لازم است بدانید که سالانه حدود هشت میلیون محصول پلاستیکی عمدتاً توسط کشورهای ساحلی به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود و پلاستیک ۷۳ درصد از زباله‌های ساحلی جهان را تشکیل می‌دهد.

این ساک‌های جدید با همکاری دانشگاه شفیلد انگلستان، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قوی و پایدار باشند. M&S ادعا می‌کند که این کیسه با گنجایش ۶ بطری شیر تا ۱۰۰ بار قابل استفاده مجدد است. چیزی که این ساک‌ها را متمایز می‌کند روش تولید آنهاست. آنها در یک کارخانه کاغذ اسکاندیناوی تولید می‌شوند که به‌طور کامل با برق آبی کار می‌کند بنابراین تولید آنها کمترین ردپای کربن را به جا می‌گذارد.

گروه دانشگاه اثرات زیست‌محیطی این کیسه‌ها را ارزیابی کرد و نتایج امیدوارکننده به نظر می‌رسد. این کیسه‌ها علاوه بر اینکه با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شوند کیفیت ضد آب نیز دارند. علاوه بر این، ویژگی‌های سازگار با محیط زیست آنها توسط شورای نظارت بر جنگل (FSC) تأیید شده است.

مدیر امور شرکت‌های M&S، خوش‌بینی خود را در مورد این تغییر ابراز و عنوان کرد: ما اکنون راه‌حلی داریم که از نظر زیست‌محیطی بهتر است و به مشتریانی که به دنبال ایجاد تغییرات کوچک برای کاهش ردپای محیطی خود هستند، کمک می‌کند.

دور شدن از پلاستیک به یک روند قابل‌توجه در بخش خرده‌فروشی بریتانیا تبدیل شده است. طبق داده‌های منتشرشده از سال ۲۰۱۵ که فروشگاه‌های انگلیسی این فعالیت را آغاز کردند، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف ۹۸ درصد کاهش یافته است و هفت تا از بزرگترین زنجیره‌های مواد غذایی شاهد توزیع سالانه کیسه‌های پلاستیکی خود از ۷.۶ میلیارد در سال ۲۰۱۴ به تنها ۱۳۳ میلیون در سال ۲۰۲۲ بودند.

کیسه‌های کاغذی به‌طور طبیعی طی چند هفته یا چند ماه تجزیه می‌شوند، در حالی که تجزیه کیسه‌های پلاستیکی ۱۰۰ها سال طول می‌کشد بنابراین با انتخاب کاغذ، ماندگاری زباله در محیط خود را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهیم.

بازیافت کیسه‌های کاغذی آسان است. مردم به راحتی می‌توانند کیسه‌های کاغذی را بازیافت کنند. بسیاری از شهرداری‌ها و شهرها کیسه‌های کاغذی را در برنامه‌های بازیافت حاشیه‌ای قرار می‌دهند. در مقابل، تنها تعداد اندکی از مراکز بازیافت کیسه‌های پلاستیکی را می‌پذیرند.

تولیدکنندگان کیسه‌های کاغذی را از درختان، یک منبع تجدیدپذیر تولید می‌کنند که با شیوه‌های جنگل‌داری پایدار، می‌توانیم از عرضه بی‌پایان کاغذ اطمینان حاصل کنیم، در حالی که کیسه‌های پلاستیکی از نفت، یک منبع تجدیدناپذیر می‌آیند.

«کیسه‌های پلاستیکی»، فاجعه‌ای که از آن بی‌خبریم

هنگامی که کیسه‌های کاغذی را انتخاب می‌کنیم، به‌طور مستقیم میزان پلاستیک وارد شده به محیط خود را کاهش می‌دهیم. این مورد به جلوگیری از آسیب رساندن پلاستیک به حیات دریایی، پرندگان و سایر حیواناتی که اغلب قطعات پلاستیکی را با غذا اشتباه می گیرند، کمک خواهد کرد.

تولید کیسه‌های کاغذی در مقایسه با کیسه‌های پلاستیکی به انرژی کمتری نیاز دارد و کاهش مصرف انرژی به معنای انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای است که منجر به ردپای کربن کمتری می‌شود.

کیسه‌های پلاستیکی تحت فرآیند تولیدی قرار می‌گیرند که شامل بسیاری از مواد شیمیایی سمی است. این سموم زمانی که کیسه‌های پلاستیکی به اجزای سازنده شکسته می‌شوند، آب و خاک را آلوده می‌کنند و می‌توانند وارد محیط شود. کیسه‌های کاغذی این مشکل را ندارند زیرا تولید آنها شامل مواد شیمیایی مضر کمتری است.

افزایش تقاضا برای کیسه‌های کاغذی سازگار با محیط زیست، راه‌های جدیدی را برای ایجاد شغل در صنعت کاغذ باز می‌کند. این رشد نه تنها به اقتصادهای محلی کمک می کند، بلکه شیوه‌های پایدار را نیز تشویق می‌کند.

اگرچه کیسه‌های کاغذی در مقایسه با کیسه‌های قابل استفاده مجدد، عمر محدودی دارند، بسیاری از مصرف‌کنندگان از آنها برای مقاصد مختلف مانند سازمان‌دهی، کاردستی یا به‌عنوان پوشش زباله قابل کمپوست استفاده مجدد می‌کنند.

در حالی که بهترین گزینه پارچه‌های قابل استفاده مجدد هستند، کیسه‌های کاغذی جایگزین بسیار پایدارتری برای کیسه‌های پلاستیکی محسوب می‌شوند.

در بسیاری از کشورهای جهان، دولت‌ها کیسه‌های پلاستیکی را یا ممنوع کرده‌اند یا در حال برنامه‌ریزی برای ممنوعیت آن هستند البته طی سالیان متمادی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، آنقدر به آنها عادت کرده‌ایم که امتناع از آنها آسان نخواهد بود.

منابع

unfccc.int

thealternativetravelguide.com

earth.com

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا