اقتصادی

آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تا چند ماه آینده

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی ظرف چند ماه آینده خبر داد.

به گزارش تیتر اول، جلیل سالاری امروز در آیین امضای قرارداد واگذاری ۴۵۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی به‌منظور احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با بیان اینکه شرکت بزرگ ساخت تجهیزات پالایشی به‌منظور تامین تجهیزات موردنیاز این پروژه و دیگر پروژه‌های پالایشی، متشکل از ظرفیت سه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، نفت بندرعباس و پتروپالایشگاه شهید سلیمانی شکل خواهد گرفت، اظهار کرد: پیشنهاد ساخت این پتروپالایشگاه در سال ۱۴۰۱ ارائه شد و پس از آن در قانون بودجه تکلیف ایجاد شد و مطالعات امکان‌سنجی آن انجام شد.

وی تاکید کرد: هدف از این پروژه استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی بود؛ تفاهم‌نامه آن در مردادماه امسال بین سهامداران در حضور رئیس‌جمهوری انجام شد و پس از آن مجوز شورای اقتصاد اخذ در آبان ماه اخذ شد.

وی افزود: همچنین ضرورت داشت مجوزهای پدافند غیرعامل و آمایش سرزمینی و محیط زیستی نیز دریافت شود که همه اینها زمان‌بر بود. مطالعات بخشی از طراحی و فازبندی آن از سوی شرکت ملی مهندسی به‌عنوان مشاور پروژه انجام شود، این پروژه یک پتروپالایشگاه است که با توجه به حجم سرمایه‌گذاری، در سه فاز تقسیم شده و باید براساس آن، جانمایی واحدها و طراحی بنیادی انجام شود که بتوانیم چینش واحدها را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ۴۵۰ هکتار از منطقه ویژه اقتصادی به‌عنوان جانمایی واحدهای فرآیندی اختصاص داده شده و ۴۵۰ هکتار دیگر در جوار همین مجموعه اختصاص خواهد یافت؛ گفت: کمپ کارگری و تجهیز کارگاه طرح نیز انجام شده است تا در صورت آغاز عملیات اجرایی، کمبودی به لحاظ استقرار پیمانکار وجود نداشته باشد.

سالاری با بیان اینکه مطالعات و ارزیابی پروژه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران انجام می‌شود، گفت: امیدواریم تا چند ماه آینده و پس از جانمایی، عملیات اجرایی را آغاز کنیم؛ در این مجموعه ۲۵ درصد ظرفیت تولید به محصولات پتروشیمی اختصاص داده شده است و تمرکز بر حداکثر تکمیل زنجیره ارزش افزوده در دستور کار قرار دارد؛ لذا حجم محدودی بنزین حدود ۶.۵ میلیون لیتر بنزین در این پروژه اختصاص داده شده است و این انعطاف‌پذیری در پروژه وجود دارد تا در زمان نیاز به بنزین، محصول بنزین و در زمان نیاز به محصولات پتروشیمی، این محصولات تولید شود.

وی افزود: امیدواریم با زیرساختی که ایجاد شده است و خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس – سیرجان – رفسنجان که در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد، شرایطی ایجاد شود که از ظرفیت این خط برای انتقال فرآورده این پالایشگاه در آینده همچنین از ظرفیت مخازن و دو اسکله در این منطقه برای صادرات محصولات استفاده شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه زیرساخت‌هایی نیز از جمله آبگیر در منطقه وجود دارد که از یک سوم ظرفیت این آبگیر برای این پروژه استفاده خواهد شد و با توجه به وجود زیرساخت‌ها امیدواریم پروژه روند پرشتابی داشته باشد و سریعا کارهای اجرایی آغاز شود، گفت: در بخش نفت خام نیز امیدواریم بتوانیم با مجوزهای اخذ شده دسترسی به خوراک پالایشگاه را نیز فراهم کنیم. در بخش تامین آب و گاز پالایشگاه نیز مذاکراتی با شرکت ملی گاز انجام شده است.

سالاری با بیان اینکه در زمینه استفاده از دانش فنی، پیش از این از ظرفیت شرکت‌های داخلی استفاده شده و از ظرفیت پژوهشگاه صنعت نفت استفاده کردیم، گفت: در گذشته این واحدها فرآیندی در کشور ساخته شده است که البته برای این طرح از ظرفیت حوزه پژوهش فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز استفاده خواهیم کرد.

وی از شکل‌گیری یک شرکت بزرگ تولیدکننده کالا و تجهیزات پالایشی خبر داد و گفت: در زمینه کالا و ساخت تجهیزات نیز مجموعه‌ای متشکل از سه پالایشگاه شهید سلیمانی، ستاره خلیج فارس و بندرعباس شکل خواهد گرفت که بخشی از کالا و تجهیزات را در قالب یک زنجیره تولید کرده و امیدواریم این شرکت به یک شرکت برند و مهم در زمینه تولید تجهیزات پالایشی تبدیل شود.

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ظرفیت همه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید کالاهای صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی استفاده خواهیم کرد.

اجرای پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در قالب ۲۲ واحد فرآیندی و ۳ مرحله

همچنین فرهاد احمدی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در این مراسم از آغاز عملیات اجرایی تسطیح زمین و جانمایی واحدها در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در قالب سه فاز و ۲۲ واحد فرآیندی اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی بالغ بر ۲۲ واحد فرآیندی خواهد داشت و در سه فاز اجرایی می‌شود که زمان اجرای آن ۵ ساله خواهد بود.

وی با اشاره به اجرای ۱۵ واحد لایسنس‌دار در این پروژه، از تجمیع اخذ لیسانس‌ها و صدور لیسانس‌های پالایشگاهی و پتروپالایشی کشور در این پتروپالایشگاه خبر داد و گفت: امیدواریم با بهره‌برداری از پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، این رسالت بزرگ را به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با تاکید بر اینکه توان، تجربه و دانش فنی احداث واحدهای لایسنس‌دار به لطف خدا در کشور وجود دارد و نمونه آن نیز قبلا در کشور اجرا شده است.

احمدی با بیان اینکه امیدواریم این رسالت و این وظیفه به دست متخصصان جوان کشور به سرانجام برسد، تصریح کرد: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران رسالت طراحی بنیادی و پایش این طرح را برعهده گرفته است و ازیک ماه پیش آغاز به کار کردیم و امیدواریم تا یکی دو هفته آینده جانمایی اولیه واحدها به شرکت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تحویل شود.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم سهام‌داران حمایت مالی را انجام دهند و ما بتوانیم به سرعت تسطیح زمین را آغاز کنیم، اظهار کرد: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران همچنین این ظرفیت را دارد که در صورت نیاز در زمینه جذب فاینانس این پروژه فعالیت کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش تیتر اول، قرارداد واگذاری زمین پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی بعدازظهر امروز (شنبه، ۱۶ دی) بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و شرکت پتروپالایش شهید سلیمانی امضا شد.

بر پایه این قرارداد ۴۵۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی به‌منظور احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در اختیار شرکت پالایشی شهید سلیمانی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا