بین الملل

آتلانتیک: ایران تجهیزات نظامی زیادی از روسیه خریده/ تهران برای مقابله با تل‌آویو به جنگنده نیاز دارد

ایران اغلب برای تسلیحاتی که نمی‌توانست در داخل کشور تولید کند، به روسیه متوسل شده است، از جمله خرید سامانه موشکی هوا به هوای برد بلند اس-300. علاوه بر این، ایران زیردریایی های کلاس کیلو، تانک های T-72، پیاده نظام BMP-2، بالگردهای Mi-17 و سیستم های مختلف ضد تانک خریداری کرده است.

انطباق با تدارکات نظامی از روسیه

بزرگترین خریدهای ایران از روسیه در دهه 1990 انجام شد، زمانی که ایران نیروهای خود را پس از جنگ بعث عراق بازسازی کرد. دلایل متعددی وجود دارد که روسیه در حال حاضر تامین کننده تجهیزات نظامی خوبی برای ایران است. روسیه هیچ تحریمی علیه ایران ندارد که بیشتر کشورهای غربی را از فروش تسلیحات به تهران باز دارد.

مزیت مهم دیگر برای ایران هزینه نسبتا پایین تامین و نگهداری تجهیزات روسی است. به عنوان مثال، تانک لئوپارد ساخت آلمان که اخیرا توسط قطر و مجارستان خریداری شده است، حدود 10 میلیون دلار قیمت دارد، در حالی که تانک روسی آرماتا حدود 4 میلیون دلار قیمت دارد. اکنون برای ایران که از T-72 های قدیمی استفاده می کند، این یک نوآوری منطقی خواهد بود، زیرا هم خدمه و هم کارکنان به زمان کمتری برای یادگیری استفاده از آنها نیاز دارند.

سومین مزیت مهم برای ایران این است که قوانین روسیه شرکت ها را ملزم به گزارش صادرات تسلیحات نمی کند و در واقع محرمانه بودن را ترویج می کند. این در راستای اولویت امنیتی و دفاعی ایران است.

توانایی ایران برای خرید جنگنده و هواپیمای آموزشی

شورای آتلانتیک به گمانه زنی در مورد خرید تسلیحات ایرانی از روسیه ادامه داد و نوشت که آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده معتقد است ایران می خواهد جنگنده های سوخو-30، هواپیماهای آموزشی یاک-130 و تانک ها را خریداری کند. T-90 یک سیستم دفاع موشکی زمین به هوای S-400 و یک سیستم دفاع موشکی متحرک Ka-300 Bastion است.

سرلشکر باقری در سفر اخیر خود به مسکو گفت که تهران به هواپیماهای جنگنده، هواپیماهای آموزشی و بالگردهای رزمی روسیه علاقه مند است.

به گفته این اتاق فکر، تاکید بر سیستم های هوایی قابل درک است. اگرچه ایران موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین مختلف تولید می‌کند، نیروی دریایی متعارف هنوز نقش کلیدی در جنگ‌های مدرن دارند. جنگنده‌های چندمنظوره جدید و دفاع هوایی بهبودیافته در محتمل‌ترین سناریوی جنگی ایران، که مقابله با حمله اسرائیل (ایالات متحده) به تأسیسات هسته‌ای آن است، حیاتی خواهد بود. یک حمله زمینی بزرگ بعید است و نیروهای زمینی ایران در حال حاضر به اندازه کافی توانایی عملیات در عراق، افغانستان یا کردستان ایران را دارند.

ایران که دارای ناوگان بسیار قدیمی از هواپیماهای معمولی است، احتمالاً به سوخو-30، ناوشکن دو موتوره و دو موتوره علاقه مند است، بنابراین تهران ممکن است مجبور شود سوخو-30 را انتخاب کند که ارزان تر است. نوع پایانی .

سوخو-30 اس ام 2 بهترین سفارش ممکن در ایران است

اما سوخو-30 اوسام 2 بهترین سفارش در ایران خواهد بود. علاوه بر این، اگر ایران بتواند یک جنگنده تک موتوره سوخو-35 تهیه کند، آنگاه پایتخت هوایی ایران عالی خواهد بود. این دو نوع جنگنده توانایی حمله به اهداف زمینی و سطحی را دارند، اما سوخو-35 که در نمایشگاه هوانوردی 2013 فرانسه ارائه شد، برای کارهای به اصطلاح برتری هوایی (یعنی عملیات هوا به هوا) بهتر طراحی شده است. . ).

سوخو-35 در حال حاضر پیشرفته ترین هواپیمای نیروی هوایی روسیه از نظر هدف گیری و سیستم های تسلیحاتی است. هر سوخو-35 ممکن ایرانی به لطف رادار Orbis خود می تواند تا 30 هدف هوایی را ردیابی و آنها را از فاصله دور جذب کند. با این حال، هزینه های مالی دوباره یک مانع بزرگ خواهد بود.

با این حال، ایران ممکن است وسوسه شود که به دنبال گزینه اقتصادی تر و خرید جنگنده های میگ 29 متعلق به دوران شوروی باشد. اگرچه ایران دو اسکادران قدیمی این جنگنده را در اختیار دارد، اما همچنان ستون فقرات ناوگان هوایی هستند.

گزینه دیگر برای ایران جت یاک-130 است. یک هواپیمای آموزشی دو موتوره که می تواند به عنوان جنگنده سبک یا هواپیمای پشتیبانی نزدیک نیز مورد استفاده قرار گیرد. این توسط روسیه ارائه شده است اما با همکاری ایتالیا طراحی شده است. این هواپیما رونق فنی و صنعتی بسیار مورد نیاز نیروی هوایی ایران را تامین خواهد کرد.

با وجود اینکه یاک-130 نمی تواند با هواپیماهای چند منظوره مدرن رقابت کند، اما به جز آموزش خلبانان ایرانی، می توان از آن برای رصد حریم هوایی کشور و پشتیبانی از نیروی زمینی استفاده کرد. این وظایف در حال حاضر توسط هواپیماهای F-14 و F-4 انجام می شود که نیاز به تعویض فوری دارند. علاوه بر این، Yak-130 حتی در کشورهای کمتر توسعه یافته نگهداری می شود و توسط بلاروس، الجزایر، بنگلادش، لائوس، سوریه و میانمار خریداری شده است.

در مورد هلیکوپترهای جنگی، ایران همچنان مالک بل سوپر کبرا آمریکایی است. برخی از آنها به روز شده اند، اما به دلیل عدم وجود ویژگی ها و جزئیات قدیمی، همه باید به زودی جایگزین شوند.

این اندیشکده در پایان گفت، با این حال، حتی یک اعلام رسمی علاقه به این معنی نیست که سفارشات تجهیزات نظامی روسیه نهایی است و ایران در حال بررسی موانع مالی برای خرید چنین تجهیزاتی است.

311311

دکمه بازگشت به بالا