بین الملل

یونان مدعی شناسایی و رهگیری جنگنده‌های ترکیه بر فراز اژه شد

به گزارش خبرگزاری آنلاین تیتر اول، در حالی که تنش ها بین یونان و ترکیه ادامه دارد، وزارت دفاع یونان چهارشنبه شب به وقت تهران مدعی شد که دو فروند جنگنده ایر ترکیه حریم هوایی این کشور را نقض کرده اند. استحکام – قدرت.

به گزارش روزنامه Akathimirini، وزارت دفاع یونان مدعی شد که دو فروند جنگنده F-16 در بعدازظهر چهارشنبه به وقت محلی حریم هوایی این کشور را نقض کرده و در ارتفاع 10000 و 17000 پایی پرواز کردند.

یونان مدعی شده است که این جنگنده ها بر فراز دو جزیره «آگاتاونیسی» و «آنتروپوفاگوی» در دریای اژه به پرواز درآمده اند. این وزارتخانه از شناسایی و رهگیری این دو جنگنده بر اساس قوانین بین المللی هوانوردی خبر داد. یونان نیز روز سه شنبه مدعی پرواز یک پهپاد ارتش ترکیه بر فراز دریای اژه شد.

همزمان یونان نیز در حال نوسازی جنگنده های اف 16 خود است، از این رو وزیر دفاع یونان روز سه شنبه در پایگاه هوایی «تاناگرا» یونان از دو فروند جنگنده مدرن اف 16 واپایر این کشور بازدید کرد. نیکوس پاناگیوتوپولوس، وزیر دفاع یونان گفت که این دوره جدیدی را برای ارتش یونان رقم می زند.

وی گفت: با جنگنده های وایپر گام بلند دیگری برای ورود به عصر جدیدی برای نیروهای مسلح خود برمی داریم که تهدیدها و چالش های امروز کشور ما چنین اقدامی را می طلبد. (بیشتر ببین)

یونان و ترکیه برای مدت طولانی با هم اختلاف داشتند. این اختلاف در زمینه انرژی، ادعاهای ارضی و موارد دیگر مطرح است.

در ماه‌های اخیر، ترکیه انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونانی در جزایری در شرق دریای اژه که نزدیک به سواحل ترکیه هستند و در بسیاری از موارد از ساحل قابل مشاهده هستند، افزایش داده است. بر اساس معاهده لوزان 1923 و معاهده پاریس 1947، این جزایر باید غیرنظامی شوند، بنابراین هرگونه استقرار نیروهای نظامی یا سلاح در جزایر اکیدا ممنوع است.

با ادامه تنش ها بین دو همسایه، رئیس پارلمان ترکیه روز سه شنبه در دیدار با همتای مالتی خود یونان را “تهدید ملی” خواند. مصطفی سنتپس، رئیس پارلمان ترکیه در گفتگو با همتای مالتی خود، یونان را یک تهدید ملی خواند و گفت: غیرقابل قبول است که یونان بخواهد دریای اژه را به دریاچه یونانی تبدیل کند. (بیشتر ببین)

انتهای پیام/




این مقاله را به صفحه اول توصیه کنید

دکمه بازگشت به بالا