عمومی

طرح ساماندهی تعاونی های غیر فعال روستایی در کشور

مدیرکل دفتر توسعه، آموزش و ترویج تعاونی‌ها و تشکل‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از ساماندهی تعاونی‌های غیرفعال، راکد و زیانده تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی خبر داد. 

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مدیرکل دفتر توسعه، آموزش و ترویج تعاونی‌ها و تشکل‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران: از ساماندهی تعاونی‌های غیرفعال، راکد و زیانده تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی خبر داد. 

 

محسن سلمان با بیان اینکه تعیین تکلیف تعاونی‌های غیرفعال یکی از اولویت‌های سازمان به شمار می‌رود گفت: با توجه به گزارش حسابرسی و نتایج ارزشیابی تعاونی‌ها مبنی بر غیر فعال بودن تعدادی از تعاونی‌های تحت پوشش سازمان به دلایل اقتصادی، حقوقی، اجتماعی و مدیریتی، به منظور جلوگیری از هدر رفت سرمایه عظیم اجتماعی و اقتصادی ناشی از عدم توفیق و غیر فعال ماندن تعاونی‌های موصوف و هم چنین جلوگیری از هر گونه سوء استفاده احتمالی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های قانونی آنها، بر اساس فصل بیستم قانون شرکت‌های تعاونی (مصوبه ۱۶/۰۳/۱۳۵۰ با اصلاحات بعدی) و فصل هفتم اساسنامه تعاونی‌های حوزه عمل، طرح تعیین تکلیف تعاونی‌های غیر فعال را به همراه دستورالعمل و شیوه نامه ساماندهی آن‌ها تهیه و جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است.

 

وی با بیان اینکه شرکت تعاونی غیر فعال پس از ایجاد موجودیت قانونی و حقوقی هیچ یک از وظایف مندرج در ماده ۲ قانون شرکت ها‌ی تعاونی مصوب۱۳۵۰ را از ابتدا انجام نداده و یا به هر دلیلی از انجام فعالیت بازمانده و متوقف شده است. گفت: اهداف طرح تعیین تکلیف تعاونی‌های غیر فعال شامل مواردی، چون تعیین تکلیف شرکت‌های تعاونی که بر اساس قوانین و مقررات جاری در شبکه تعاونی ها، جزو تعاونی‌های غیر فعال محسوب می‌شوند، اجرایی نمودن مواد مغفول مانده فصل بیستم قانون شرکت‌های تعاونی و فصل هفتم اساسنامه شرکت‌های تعاونی روستایی و کشاورزی در مورد شرکت‌های تعاونی غیر فعال، جلوگیری از هر گونه سوء استفاده احتمالی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های قانونی شرکت‌های تعاونی غیر فعال می‌باشد.

 

 

سلمان ادامه داد: از آنجا که برنامه زمانی پیش بینی شده برای اجرای طرح سه ساله بوده، فراهم نمودن بستر‌های لازم از قبیل قوانین و مقررات، دستورالعمل‌ها و هماهنگی‌های لازم انجام شده و پس از احصاء ۱۲۳۰ تعاونی غیر فعال در سطح کشور، موضوع تعیین تکلیف تعاونی‌های غیر فعال از سال گذشته شکل عملیاتی به خود گرفته و در قالب برنامه عملیاتی سه ساله (سالانه ۴۱۰ شرکت تعاونی) تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شده است.

 

وی در پایان تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافت شده از استان‌ها فرآیند تعیین تکلیف برای تعاونی‌های هدف طرح انجام شده و مراحل تعیین تکلیف ۳۳۴ تعاونی به اتمام رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا