بین الملل

عراق از توافق برای کاهش تعداد نیروهای آمریکایی خبر داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین تیتر اول، وزارت خارجه عراق امروز (۵ بهمن) با صدرو بیانیه‌ای از توافق با دولت آمریکا در پی مذاکرات شش ماهه با این کشور برای کاهش تدریجی نیروهای ائتلاف ضد داعش خبر داد و گفت که طبق این توافق مأموریت «مبارزه با داعش» که این ائتلاف برای خود تعریف کرده است، به پایان می‌رسد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که دولت عراق در راستای اجرای تعهدات ملی خود و در راستای افزایش ظرفیت و کارآمدی نیروهای عراقی، پس از ۶ ماه مذاکره با دولت آمریکا که از آگوست ۲۰۲۳ آغاز شده، با این کشور بر سر تشکیل کمیته عالی نظامی (HMC) جهت ارزیابی تهدید و خطر داعش و همچنین مشخص کردن مدت زمان حضور مستشاران ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به توافق رسیده است.

دولت عراق همچنین خبر داد که بر سر کاهش تدریجی تعداد «مستشاران ائتلاف بین‌المللی» و پایان یافتن «مأموریت مبارزه با داعش» با ایالات متحده آمریکا به توافق رسیده است.

به گفته وزارت خارجه عراق، طرفین توافق کرده‌اند که به سمت گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی حرکت کنند. همچنین عراق و آمریکا تأکید کرده‌اند که از اقدامات کمیته عالی نظامی (HMC) و تسهیل مأموریت آن حمایت کرده و مانع سنگ‌اندازی در فعالیت آن شوند.

وزارت خارجه عراق افزود: «عراق متعهد به حفاظت از امنیت نیروهای ائتلاف بین المللی در طول مدت مذاکره در سراسر کشور و حفظ ثبات و جلوگیری از تنش است و از این توافق استقبال می‌کند و آن را بخشی از عمل به برنامه دولت و تعهدات خود در قبال مردم می‌داند».

این بیانیه پس از آن است که شبکه «سی‌ان‌ان» بامداد امروز به نقل از منابع مطلع گزارش داد که انتظار می‌رود که واشنگتن و بغداد به‌زودی درباره آینده حضور نظامیان آمریکایی در عراق گفتگو کنند.

این منابع که نامشان فاش نشد، به سی‌ان‌ان گفتند: «آمریکا و عراق در تابستان توافق کرده‌اند که کمیسیون عالی نظامی تشکیل دهند تا به‌ عنوان پیشرانی برای گفتگوها عمل کند. مباحثات بین مقام‌های آمریکایی و عراقی مانند یک کارگروه و با تمرکز بر مرحله بعدی عملیات ائتلاف آمریکایی ضد داعش خواهد بود».

در این راستا «خوزه مانوئل آلبارس» وزیر امور خارجه اسپانیا امروز در بغداد با «محمد شیاع السودانی» دیدار کرد و در خلال سخنان خود، با اشاره به فعالیت مستشاران اسپانیایی در عراق در چارچوب ائتلاف بین‌المللی، بر حمایت دولت خود از هر تصمیمی که عراق در این زمینه اتخاذ می‌کند، تاکید کرد و گفت که عراق شریکی ضروری برای اسپانیاست و تلاش ها برای گسترش روابط ادامه دارد.

تنش میان نیروهای مقاومت در عراق و ارتش آمریکا از زمان آغاز جنگ در غزه به شدت افزایش یافته و پایگاههای آمریکا در منطقه به شکل روزانه هدف قرار می‌گیرند، در مقابل نیز ارتش آمریکا چندین بار با حمله به مواضع الحشد الشعبی، چندین نیروی امنیتی و نظامی عراق را به شهادت رسانده است.

در آخرین مورد بامداد چهارشنبه بود که جنگنده‌های آمریکایی به چند پایگاه الحشد الشعبی در شهرهای «جرف النصر» و «القائم» در استان‌های بابل و الانبار در غرب عراق حمله کردند. «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز گفت که در واکنش به حمله موشکی بالستیک به پایگاه عین‌الاسد و زخمی‌شدن نظامیان آمریکایی، ارتش این کشور مواضع کتائب حزب‌الله را هدف حمله قرار داده است. (جزئیات بیشتر)

پایگاههای آمریکا در عراق

اما در خصوص تعداد پایگاهها و نیروهای آمریکایی در عراق، بیش از ۱۱ پایگاه نظامی آمریکا در شش استان این کشور وجود دارد که عبارتند از دو پایگاه در بغداد، یک پایگاه در موصل، سه پایگاه در منطقه کردستان، دو پایگاه در کرکوک ، دو پایگاه در الانبار و یک پایگاه در تکریت است.

بغداد: پایگاه التاجی و پایگاه ویکتوری در فرودگاه بغداد

موصل: در فرودگاه القیاره

اربیل: در منطقه‌ای موسوم به «اتروش» و دیگری در الحریر

سلیمانیه: دو پایگاه در نزدیکی مرزهای مشترک ایران و عراق

الانبار: دو پایگاه، یکی در البغدادی و دیگری در الحبانیه، علاوه بر حضور در مرزها

کرکوک: دو پایگاه در منطقه‌ای معروف به «رینج» و دیگری در «آلتون کوپری»

تکریت: پایگاه «بلد الجویه»

 

 شمار نظامیان غیر آمریکایی در عراق به ۲۴۰۰ نفر می رسد که به نمایندگی از سایر کشورها تحت عنوان ائتلاف مبارزه با تروریسم وارد کشور شده‌اند که تا به این لحظه در خصوص آن‌ها به صراحت سخنی گفته نشده است.

بغداد و واشنگتن در ۲۶ ژوئیه گذشته، به توافق رسیدند که نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج شوند و تنها تعدادی  از نیروهای آمریکایی برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی باقی بمانند.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ برای بار دوم وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه  ۳۰۰۰ نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد.  پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

تأکید مردم عراق بر اخراج آمریکا زمانی شدت گرفت که  آمریکا سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را به شهادت رساند. در واکنش به این جنایت،  پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. 

با وجود  چند دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق،  آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند وگاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

نویسنده تحریریه علوم بین المللی

به عنوان نویسنده اخبار بین‌المللی، رویدادهای جهانی را به صورتی جذاب و تحلیلی برای شما به تصویر می‌کشم. با استفاده از تجربه و دانشم، شما را در جریان آخرین تحولات جهانی قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا