اقتصادی

سالانه حدود ۸۰۰ کارگر قربانی حوادث ناشی از کار می‌شوند/شورای سازش روابط کار احیا می‌شود

تیتر اول/ خراسان رضوی معاون روابط کار وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی گفت: متاسفانه ایمنی کار با مشکلات زیادی مواجه است. معضلی که سالانه باعث مرگ حدود 800 نفر و حدود 13 هزار قطع عضو و جراحت کارگران می شود.

علی حسین رعیتی فرد ظهر دوشنبه 12 مردادماه در همایش مسئولان بسیج کارگری و کارخانجات استانی و مربیان ارشد در مشهد گفت: در حال حاضر دولت تلاش دارد تا با ظرفیت های مردمی در بسیج مشکلات را کاهش دهد. البته سازمان بسیج از سال های گذشته در راستای کمک به جامعه کارگری و تولیدی و کاهش موانع تولید گام برداشته است و امروز این بستر بیش از گذشته قابل دسترسی است.

وی افزود: به کمک ظرفیت نهفته بسیج با رصد واحدهای تولیدی می توان گلوگاه های تولید را شناسایی کرد. البته در حال حاضر ظرفیت هایی مانند کمیسیون های کاری، ستاد رفع موانع تولید و … برای کاهش موانع تولید در حال فعالیت هستند که امروزه با گسترش بسیج در شهرهای صنعتی و کارخانه های تولیدی عمومی می توان به میلیون ها شغل و تولید اضافه کرد. .


رایتی فرد ادامه داد: در حال حاضر حدود 10 میلیون و 700 هزار کارگر، سه میلیون و 600 هزار بازنشسته تأمین اجتماعی و یک میلیون و 600 هزار بازنشسته صندوق ملی در جمعیتی حدود 55 میلیون نفر با احتساب خانواده بیمه شده اند. کشور را نیز شامل می شود. لازم به ذکر است ارائه خدمات خوب به این جمعیت عظیم موجب افزایش سرمایه اجتماعی نظام می شود اما هرگونه عدم ارائه خدمات به سرمایه اجتماعی نظام آسیب وارد می کند.


عضو مجلس شورای اسلامی در امور روابط کار، تلاش رئیس جمهور برای بهبود وضعیت معیشتی جامعه کارگری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: یکی از اقدامات مطلوب و مهم در دوره اخیر افزایش روابط کارگری بوده است. حقوق کارگران که در شورای عالی کار بدون دخالت دولت و اطمینان از نظر شرکای اجتماعی انجام شد، منجر به افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد کارگران شد. علیرغم اظهارنظر برخی کارشناسان مربوطه مبنی بر افزایش دستمزدها، کاهش و تورم، بر اساس مشاهدات هفتگی ما، نرخ کاهش 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.


رعیتی فرد گفت: افزایش دستمزدها قدرت خرید و انگیزه کارگران را افزایش داد. اکنون شرایط در شهرها و مراکز صنعتی بهتر شده است و امید است با تلاش دولت برای تغییر مسیر یارانه ها برای کمک به اقشار آسیب پذیر، قدرت خرید کارگران افزایش یابد.


نماینده مردم روابط کار وزارت کار درباره تاثیر افزایش دستمزد بر تورم نیز اظهار کرد: نوسانات دستمزد حداکثر پنج درصد اثر تورمی دارد. لازم به ذکر است که علاوه بر این موضوع، تورم بیش از سایر موضوعات متاثر از نقدینگی بازار و مشکلات مربوط به قیمت دلار است. در حال حاضر سهم دستمزد در هزینه های تولید به طور متوسط ​​کمتر از 10 درصد است.


وی یکی از دغدغه های اصلی جامعه کارگری و کارفرمایی را تنظیم روابط متقابل عنوان کرد و گفت: امنیت شغلی، مسکن و سایر معیشت کارگران دغدغه قشر کارگر است و باید اقدامات لازم را انجام دهیم. دستور کار این موضوع یکی دیگر از دغدغه های کارگران امضای قراردادهای یک ساله، سه ماهه، یک ماهه و حتی روزمزد است. در همین راستا جلسه ای با شرکای اجتماعی حاضر در شورای عالی کار در قالب کمیته ایمنی کار برگزار شد تا بتوانیم در این زمینه به اجماع برسیم. در روزهای آینده خلاصه ای از موضوع اعلام می شود و امنیت شغلی به ثبات می رسد.


عضو شورای عالی امور روابط کار تاکید کرد: انعقاد قراردادهای موقت برای کار مستمر یکی دیگر از موضوعاتی است که کارکنان را نگران کرده است. در چنین شرایطی این سوال پیش می آید که آرامش و امنیت شغلی کارکنان چه می شود؟ برای حل این مشکل با کمک اساتید دانشگاه و مرکز بررسی راهبردی رئیس جمهور تغییراتی در مواد هفتم و بیست و هفتم قانون کار و کار کارگری ایجاد شده است. آیین نامه انضباطی که در مرحله جمع آوری نظرات نهایی تنظیم می شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود فعالیت 800 بازرس کار در کشور، به دلیل گستردگی واحدهای تولیدی، ساماندهی همه موارد غیرممکن است، اما با ظرفیتی که باسیا دارد می تواند در حوزه نظارت بر کار کمک کند. ایمنی و حفاظت از کار در حال حاضر مسئولان بسیج کارخانجات آماده ارائه آموزش های ایمنی به کارگران به عنوان همیار ایمنی هستند چرا که بسیاری از حوادث کار به دلیل بی احتیاطی و عدم آموزش کافی رخ می دهد. ظرفیت بسیج برای تشکیل کمیته های پدافند فنی در مراکز تولیدی مفید است.


رعیتی فرد با تاکید بر لزوم اجرای دقیق و صحیح قانون کار گفت: فصل ششم قانون کار مربوط به تشکیل تشکل های کارگری و کارفرمایی است. برای اینکه بتوان قانون کار را به درستی اجرا کرد به کمک مربیان اصلی و سازمان بسیج کارگری نیاز است. تشکل‌های کارگری باید به‌عنوان یک گروه حمایتی از کارفرمایان برای برآورده کردن خواسته‌های اتحادیه عمل کنند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به حقوق کارگران گفت: ایشان در یکی از بیانات خود فرمودند: کارگر و کارفرما دو بال تولید هستند؛ قطعاً فکری و کارگری. امنیت کارگران و رفع نگرانی کارفرمایان می تواند پرنده تولید را به پرواز درآورد.” در حال حاضر بسیاری از کارخانه های تولیدی کشور فاقد تشکل کارگری هستند و در حال حاضر در مجموع 11200 تشکل کارگری و 2700 تشکل کارفرمایی ایجاد شده است. با کمک بسیج می توان ساختار خوبی برای ایجاد تشکل های کارگری و کارفرمایی ایجاد کرد.


معاون امور روابط کار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره الکترونیکی شدن فرآیندهای مربوط به امور کارگری خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم ساختار الکترونیکی ایجاد کنیم که 53 فرآیند مرتبط با روابط کار را پوشش دهد که کارها را بسازد. شفاف این فرآیند الکترونیزه شدن به زودی عملیاتی خواهد شد.


وی با اشاره به لغو شورای هماهنگی و کمیته انضباطی کار توسط دیوان عدالت اداری به دلیل عدم انجام صحیح وظایف، تصریح کرد: بسیاری از مسائل بین کارگران و کارفرمایان در مراکز تولیدی و صنعتی با روش های کدنویسی قابل حل است. به همین دلیل با در نظر گرفتن آسیب شناسی و بررسی، در نظر داریم که تابلوی تسویه را بازگشایی کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا