استان ها

۶۸ سال تعرض به کارون/ وزارتخانه‌ای مستقل برای مدیریت منابع آب تشکیل شود

یک محقق در زمینه آب و توسعه پایدار با اشاره به اینکه روند تهاجم و مهندسی تهاجمی علیه حوضه آبریز کارونا از سال 1332 آغاز شده است ، توصیه کرد: باید یک وزارتخانه مستقل برای مدیریت منابع آب تنها با کنترل مدیریت و تصمیمات کلان در مورد منابع ایجاد شود. برای ساخت حوضه های آب با مشارکت مردم ، کشاورزان و سازمان های غیر دولتی.

فاطمه ظفرنژاد در مصاحبه با تیتر اول ، وی با اشاره به تنش آبی در خوزستان گفت: پروژه های سد سازی و انتقال آب از سرشاخه های کارونا یکی از دلایل اصلی تنش آبی در استان خوزستان است. تمام بدن خوزستان مملو از ترکش و خمپاره است اما به جای ترمیم این زخم ها. به گفته وی ، “مافیای آب” تلاش کرده تا استان خوزستان و ثروتمندترین دشت کشور را مهاجرترین استان و تشنگی ترین منطقه کشور کند.

وی در ادامه گفت که احیای رودخانه ها و رفع مشکل آب در کشور به تعهد ملی احتیاج دارد و در این راستا عملیاتی در دستگاه های اجرایی مورد نیاز بود تا هم دستگاه های دولتی و هم آنچه “لانه مافیای آب” نامیده می شود ، کوچک شود. خواستار انحلال وزارت نیرو شد. اگر مدیریت سازه های آب را برای همیشه از بین نبریم ، حوضه های آبخیز تخریب شده کشور دیگر قابل برگشت و ترمیم نخواهند بود.

انتقال آب از پایگاه آب کارونا به صنایع در ایران مرکزی

به گفته این محقق در زمینه آب و توسعه پایدار ، بیش از یک میلیارد متر مکعب آب در سال از سرشاخه های تاج و بالادست به مناطق کویری برای صنایع فلزی و فولاد منتقل می شود که در ابتدا به درستی قرار ندارند. صنایع آبرسانی که برای خنک کردن وسایل به آب احتیاج دارند و باید در استانهایی مانند هرمزگان و بوشهر در کنار دریا ساخته شوند ، اما در استانهای خشکی مانند یزد ، اصفهان ، کرمان و سیرجان و آب آشامیدنی ساخته شده اند که می تواند باعث کشته شدن انسانها و موجودات دیگر شود. مورد استفاده در کشاورزی برای خنک سازی صنایع فولاد و فلزات به این استانها منتقل می شود.

ظفرنژاد با اشاره به اینکه تاج بزرگترین و پرآب ترین رودخانه کشور با ارتفاع 890 کیلومتر و تنها رود قابل کشتیرانی در ایران است ، اظهار داشت: با ظرفیت 120 میلیون متر مکعب آغاز شد و بعداً به 300 میلیون افزایش یافت متر مکعب ، که اکنون به معنی کوهرنگ یک است. سد انتقال آب و تونل 300 میلیون متر مکعب آب را در بالادست رودخانه کارونا خارج می کند.

این محقق آب و توسعه پایدار افزود: سد و تونل انتقال آب کوهرنگ دو نیز در سال 1985 ساخته شد که 135 میلیون متر مکعب آب از قسمت بالایی حوضه تاج برداشت می شود ، اما در سال 1987 این میزان به 250 افزایش یافت میلیون متر یک مکعب آوردند. پروژه سد کوچاری و انتقال آب از دز به قمرود نیز 181 میلیون متر مکعب آب از بالای رودخانه دز گرفته و به قم منتقل می شود.

وی درباره دیگر پروژه های سد سازی و انتقال آب از مخازن در دست احداث کارونا و دزا گفت: سد کوهرنگ 3 و یک تونل انتقال آب 365 میلیون متر مکعب نیز در حال ساخت است. همچنین سد بهشت ​​آباد در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیارا. با ظرفیت یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب ، برنامه ریزی شده است تا با سه خط انتقال به اصفهان ، یزدا و کرمان ، آب صنعت فلزات و فولاد را تأمین کند. این دو پروژه مشکلات زیادی دارند که در صورت تکمیل و راه اندازی ، آب در تاج باقی نمی ماند.

29 سد با ظرفیت 18 میلیارد متر مکعب در بستر کارون

به گفته این محقق در زمینه آب و توسعه پایدار ، علاوه بر اینکه سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از سرشاخه های تاج به سایر استان ها منتقل می شود ، 29 سد با ظرفیت بیش از 18 میلیارد متر مکعب بوده است. ساخته شده. بستر کارونا که شریانی در خوزستان است ، تالاب های هورالعظیم را در پایین دست خشک کرده است. این سدها علاوه بر جلوگیری از جریان آب کارون ، باعث تبخیر آب در پشت سدها می شوند ، زیرا ایران یک کشور گرم با سرعت تبخیر بالا است ، بنابراین آب باید زیر زمین پوشانده شود یا در سفره های زیرزمینی و رودخانه ها سرعت بیشتری داشته باشد تا تبخیر کمتری داشته باشد ، اما با ساخت یک سد ، پشت سدها مانند دریاچه های پهن و با سرعت بیشتری تبخیر می شود ، در حالی که ارتفاع تبخیر آب در استان خوزستان در برخی از فصول به بیش از 4 تا 5 متر می رسد ، اما وزارت نیرو بی توجه است. علاوه بر ساخت بیش از حد سد ، باعث ایجاد تنش آبی برای کشاورزان ، مردم ، جوامع بومی مولد و آب و هوا می شود.

در دو دهه گذشته کارشناسان نتوانسته اند “مافیای آب” را بگیرند

ظفرنژاد در پاسخ به س questionال تیتر اول ، آیا راهی برای کاهش تنش آبی در برخی از استان های کشور به ویژه خوزستان وجود دارد؟ وی گفت: “از اوایل دهه 1980 ، متخصصان آب سعی در تغییر ساختار وزارت نیرو داشتند و از طریق مقررات و دستورالعمل ها ، ساخت سد را هدایت می کردند ، اما در” مافیای آب “شکست خوردند.” در نیمه دوم از دهه 1980 ، با مدیریت آب برای کاهش تلفات آب با صرفه جویی در مصرف آب ، ساختن ساختمانها بر اساس معیارهای توسعه پایدار و بازیافت آب ، اما متأسفانه “مافیای آب” به کار خود ادامه داد. بابا چون سودهای کلانی در ساخت سد ، ساختمان سازی ، راه سازی و ….

تعهد ملی برای انجام عملیات در قوه مجریه مورد نیاز است

این محقق آب و توسعه پایدار با اشاره به اینکه روند ساخت سد در مقیاس بزرگ کشور طی یک دهه گذشته تسریع شده است ، اظهار داشت: اصلاح شرایط موجود ، احیای رودخانه ها و برچیدن سدها کار بسیار دشوار و زمان بری است که نیاز به تعهد ملی دارد. اولین قدم انجام عملیاتی در سیستم اجرایی برای لغو یا بازسازی وزارتخانه هایی مانند وزارت نیرو و وزارت کشاورزی در جهاد است که سدهای بزرگ و کوچک می سازد و ایجاد یک وزارتخانه مستقل مدیریت آب با نظارت تنها و تصمیمات کلیدی در مورد آب و استخرهایی با مشارکت مردم ، کشاورزان و سازمان های غیردولتی.

وی خاطرنشان کرد: سیاست کلی “زیست محیطی” که در سال 1993 توسط رهبر معظم انقلاب به رهبران ابلاغ شد ، در شورای اعزام به تصویب رسید و در توسعه متخصصان و مأموران عالی ارتباطات زیست محیطی و طبیعی نقش داشت. در بند 1 این اطلاعیه آمده است که “مدیریت جامع ، هماهنگ و سیستماتیک منابع ضروری (مانند هوا ، آب ، خاک و تنوع زیستی) بر اساس انعطاف پذیری و پایداری اکوسیستم ، به ویژه از طریق افزایش ظرفیت ها و فرصت های مناسب قانونی و ساختاری از طریق رویکرد مشارکتی “” اگر در هفت سال گذشته ما فقط مطابق با بند 1 این بیانیه عمل کرده ایم ، اکنون این سطح از تنش آبی را در استانهایی مانند خوزستان ، اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، سیستان و بلوچستان و غیره تجربه نکرده ایم. بر.

ناآگاهی از مدیریت تقاضای آب ، ساختن نامناسب سدها ، غفلت از مکان اصولی صنعت ، بی توجهی به کشت محصولات کشاورزی با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و ساخت و سازهای غیراصولی و ناپایدار از مواردی است که این کارشناس و پژوهشگر آب معتقد است . باعث ایجاد یک بحران جدی برای جوامع می شود. این کشور میهن پرباری در حوضه های تالاب در حاشیه رودخانه ها است و می افزاید: “امیدوارم بتوانیم با اصلاح برنامه های آب ، خاک و منابع طبیعی با برنامه ریزی مشترک با مردم محلی سدها را به تدریج از بین ببریم و بتوانیم رودخانه ها ، تالاب ها و آب های مختلف را از بین ببریم. سفره های زیرزمینی حوضه.

ظفرنژاد در نامه ای سرگشاده به ابراهیم رییسی ، رئیس جمهور منتخب ، با اعلام ضرورت انجام عملیات در دستگاه های دولتی ، اظهار داشت که وی معتقد است وزارت نیرو به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب جدی وارد کرده است و “آب مافیا که دارای لانه در همان وزارتخانه ، باید با همکاری مردم ، دادگستری و قوه مقننه به عنوان یک تومور سرطانی برداشته شود ، و همچنین لغو مدیریت منابع آب و جلوگیری از تخصیص منابع آب ضروری است. هر یک از منابع مالی باید مدیریت شود با مشاركت در همان حوضه آبریز. تحقیقات دولت و كارشناسان با بودجه ای برای از بین بردن سدها تأمین می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا