استان ها

حفظ باغستان نیازمند ساختار مستقل و مدیریت واحد توسط باغداران است

به گزارش خبرگزاری بورن قزوین؛ جلسه شورای باغهای قزوین روز شنبه با حضور هدایت الله جمالی پور فرماندار ، لطف الله سیاهکلی و فاضمه محمد بیگی نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی ، علی فرخزاد معاون فرمانداری کشاورزی ، مدیر اجرایی ، رئیس سرپرست مدیریت آب ، کاظم پور مدیر اجرایی از سازمان باغستان ، طاهرخانی ، شهردار ، گروهی از رهبران سنتی ، باغداران و کشاورزان در باغ های سنتی قزوین نگهداری شدند.

علی فولیانس در این نشست گفت: اهمیت باغ سنتی قزوین در شرح سفر ناصره خسرووا 1100 سال پیش ذکر شده است که نشان می دهد این میراث باستانی و هویت اجتماعی مردم کاسوین است.

وی افزود: باغ سنتی قزوین به منظور ایجاد اکوسیستم و جلوگیری از جاری شدن سیل و گرد و غبار طراحی شده است و با این اهمیت ویژه حق ندارد بدون برنامه ریزی و تخریب شود.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: مرکز مطالعات استراتژیک رئیس جمهور پژوهشی تحت عنوان “انحطاط باغ سنتی قزوین ، تحلیل فرآیند و نیاز به تغییر سیاست” را انجام داده است که باغ را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده است گرفتن

image_2021_6_26-17_21_5_312_Guj

Folians اظهار داشت: در این گزارش ، زیست محیطی ، تاریخی و تمدنی ، اهمیت اقتصادی ، روند و عوامل تخریب ، تخریب ساختار اجتماعی ، راه سازی در باغ ، کمبود آب ، ناامنی ، آتش سوزی ، طرح احیای باغ سنتی که موجب ضعف باغ ، کاربری زمین می شود اجاره ، قانون حفظ و گسترش منطقه سبز پیشنهاد شده است ، و مطالعه آن نشان می دهد که برای حفظ باغ به عنوان ریه های شهر ، ما به تعهد جدی همه مسئولان نیاز داریم.

وی افزود: اگر باغ را به خود باغداران بسپاریم ، آنها آن را بهتر اداره می كنند و سپردن امور آن به شهرداری از نظر شرعی صحیح نیست و شهرداری با همه این مشكلات و مسئولیتهای متعدد قادر به انجام این كار نیست.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یادآور شد: نوع خدمات باغبانی با شهرداری متفاوت است ، بنابراین امروز ما نیاز به یک ارگان و مدیریت مستقل توسط افراد واجد شرایط که واجد شرایط ترین باغداران هستند ، داریم.

فولیانس گفت: “قوه قضاییه آماده کمک به متولیان حفاظت از باغ به عنوان میراث فرهنگی باستانی و ارزشمند است و در این راستا کمیته حفاظت از باغ را تشکیل داده ایم که به عنوان قانون عمومی به امور می پردازد.”

وی افزود: دادگستری در حال بررسی ممنوعیت تغییر در استفاده و جمع آوری تجهیزات غیرقانونی و کمک به تعمیر چاه ها ، بررسی پروژه های توسعه ای است که حقوق باغ را نادیده می گیرند.

فولیانس افزود: ما تلاش می کنیم تا از طریق اساتید مجرب و دانشگاهیان در حفاظت از باغات مشارکت داشته باشیم و شعبات ویژه ای برای رسیدگی به امور باغ ایجاد شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: ما در حال کار نزدیک با آب بندی واحدهای زباله در باغهایی که اموال مسروقه خریداری و فروخته می شود و همچنین برای جمع آوری معتادان متجاهر برای محافظت از باغات همکاری می کنیم.

دکمه بازگشت به بالا