بهترین های کسب و کارعمومی

گرانترین قهوه تایلند

فیل یکی از حیواناتی می باشد که وقتی از آن صحبت می شود به جز جسه غول پیکر آن، ارزشمندی و قیمت بالای عاج این حیوان به ذهن افراد خطور می کند، عاجی که بخاطر کم یاب بودن آن قیمت بسیار بالایی دارد، اما این مورد باعث به خطر افتادن جان بسیاری از گونه های این حیوان دوست داشتنی شده است، اما عاج تنها بخش گران قیمت این حیوان نمی باشد، شاید برای شما جالب باشد بدانید که قهوه فیل که از مدفوع این حیوان به دست می آید جز گرانترین قهوه های جهان به شمار می رود.اینکه چگونه این قهوه تهیه می شود و نحوه فرآوری و به دست آمدن آن چگونه است موضوعی است که شاید دانستن آن خالی از لطف نباشد، پس با ما  برای فهمیدن این موضوع همراه باشید.

قهوه فیل چیست و چگونه تهیه می شود؟

قهوه فیل که در دنیا آن را با نام قهوه عاج سیاه «بلک ایوری» می شناسند به طور قطع یکی از کمیاب ترین قهوه های جهان به حساب می آید که به خاطر همین نادر بودن و طعم فوق العاده آن بعضی از آمار ها آن را به عنوان گران قیمت ترین قهوه دنیا معرفی کرده است. با خرید قهوه لاته دکتر بیز یک بسته قهوه ماسالا دکتر بیز هدیه بگیرید.

منطقه ای به نام مثلث طلایی در شمال تایلند که محلی برای نگهداری فیل های سرگردان می باشد به عنوان تنها تولید کننده این قهوه در جهان شناخته می شود که البته امروزه در قسمت هایی از مالدیو و ابوظبی نیز این قهوه عرضه می شود.

قهوه فیل یک قهوه جدید به حساب می آید که تقریبا دارای قدمتی دو ساله می باشد ولی طعم فوق العاده و کم یاب بودن آن باعث شده است که خیلی از دوست داران قهوه به دنبال یک بار امتحان کردن آن می باشند.

این قهوه تنها در چند هتل پنج ستاره آسیا و خاور میانه قابل پیدا کردن است و به همین خاطر هر فنجان از این قهوه دارای قیمت عجیب و باور نکردنی 60 دلار می باشد ( با قیمت امروز 1.5 میلیون تومان) و برای خرید هر کیلو از این قهوه  شما باید بیش از 1100دلار هزینه کنید.

در واقع این قهوه تنها توسط 20 فیل در دنیا تولید می شود و همین موضوع و طعم ویژه آن باعث ایجاد این عدد و رقم های عجیب برای نوشیدن یک فنجان قهوه فیل شده است.

البته این تنها قهوه ارزشمند تهیه شده توسط حیوانات نمی باشد و قبل از تولید این قهوه، قهوه ای به نام وجود داشته و دارد که در چندین سال به عنوان گر معرفی شده است.

نحوه تهیه قهوه عاج سیاه

علاوه بر کمیاب بودن نحوه تهیه و بدست آوردن سخت این قهوه نیز در قیمت بالای آن بسیار تاثیر گذار می باشد.

در تهیه این قهوه ابتدا از بهترین دانه های قهوه عربیکا تایلند به عنوان غذا برای فیل ها استفاده می کنند که اصولا آن را برای خوردن راحت تر توسط فیل ها با برنج مخلوط کرده و به آنها می دهند.

سیستم گوارشی و آنزیم های موجود در معده فیل ها واکنشهایی بر روی میوه قهوه (گیلاس قهوه) انجام می دهند که باعث می شوند پروتئین موجود در قهوه از آن خارج شده م یک طعم خاصی به دانه های قهوه داده شود.

گرانترین قهوه دنیا چیست؟ + معرفی 2 قهوه گران قیمت | کافیمون

بسیار از میوه های قهوه توسط معده فیل هضم و جذب بدن ان می شود و تعداد کمی از این میوه های قهوه توسط فیل دفع می شود، که این دانه های توسط زنان تایلندی از درون مدفوع فیل ها جمع آوری شده، شسته شده و سپس به شهر بانکوک فرستاده و در آنجا فرآوری و آماده می شود.

به طور میانگین به ازای هر 35 کیلو قهوه ای که این فیل ها میخورند تنها حدود 1 کیلوگرم قهوه عاج سیاه از آنها بدست می آید که همین موضوع روی قبلک ایووری نام قهوه‌ای‌ست که از مدفوع فیل به‌دست می‌آید و قیمت آن در هر کیلو به بیش از ۱۱۰۰ دلار آمریکا می‌رسد.

آیکافی – چشم‌تنگ‌های آسیایی ظاهرا رگ خواب قهوه‌نوشان متمول غربی را حالا دیگر خوب به‌دست آورده‌اند. کم‌کم داشت از مد می‌افتاد و قهوه‌ی عجیب و غریب تازه‌ای باید جایگزین می‌شد. البته گزارش ستون‌نویس گاردین درباره اذیت و آزار گربه‌ی نازنین آسیایی برای تهیه را هم نباید بی‌تاثیر دانست. با انتشار این گزارش در وب‌سایت پربیننده گاردین می‌شد حدس زد که احتمالا اقبال عمومی از کاپی لواک روی‌گردان شده و رونق بازار آن در غرب از دست برود.

جهت مطالعه بیشتر : لیست قيمت قهوه گانودرما دكتر بيز

بلیک دین‌کین، کارآفرین کانادایی و کارشناس قهوه، این فرصتِ به‌دست آمده را مغتنم دانسته و این‌بار فیل‌های تایلندی را به‌کار گرفته تا قهوه‌ی به‌دست آمده از دستگاه هاضمه‌‌شان را به فنجانی ۵۰ دلار به مرفهان بی‌دردِ قهوه‌دوست بفروشد. دایی‌جان‌ناپلئون‌اندیشان ممکن است فکر کنند اصلا دلیل انتشار آن گزارش پر سوز و گدازِ گاردین در باب رنجی که بر گربه‌های لواک می‌رود، آماده کردن اذهان عمومی برای معرفی بلک ایووری بوده است.

یک توریست آمریکایی در رستورانی در شمال تایلند بلک ایووری می‌نوشد. این قهوه از دانه‌های قهوه‌‌ی عربیکای دست‌چین‌شده‌ی تایلندی به‌دست می‌آید. دانه‌های رسیده‌ی قهوه به‌ خورد فیل‌های تایلندی که داده شد،  ۱۵ تا ۳۰ ساعت صبر می‌کنند تا فیل جان قضای حاجت کند. بعد دانه‌های قهوه از میان مدفوع فیل جدا شده،‌ شسته شده و بو داده می‌شود.

همسر یک فیلبان تایلندی دانه‌های قهوه را از میان مدفوع فیل جدا می‌کند. دین‌کین مبدع قهوه بلک ایووری، ۲۰ زنجیر فیل، یک دستگاه روستر، چند متخصص بو دادن قهوه و یک هتل مجلل در تایلند را برای تهیه این قهوه به‌کار گرفته است.

بلک دین‌کین ۴۲ ساله،‌ سمت چپ تصویر، بر تغذیه‌ی یک فیلم ۱۲ ساله نظارت می‌کند. خوراک فیل را دانه‌های قهوه‌ی عربیکای مخلوط‌شده با میوه‌های دیگر تشکیل می‌دهد.

فیل‌ها در حال حمام صبح‌گاهی. دین‌کین می‌گوید از یک متخصص دامپزشکی مشاوره گرفته و مطمئن شده که کافئین جذب بدن فیل‌ها نشده و به سلامت آن‌ها آسیبی نمی‌رساند.

بلیک دین‌کین می‌گوید اسید معده فیل موجب شکسته‌شدن مولکول‌های پروتئین قهوه می‌شود و همین مساله تلخی قهوه را کم می‌کند.

میوه‌ی قهوه‌ی جداشده از مدفوع فیل. برای تهیه ۱ کیلو قهوه‌ی روست‌شده، تقریبا ۱۰هزار دانه قهوه باید جمع‌آوری شود. برای تهیه ۱ کیلوگرم قهوه‌ی بلک ایووری، ۳۳ کیلوگرم دانه‌ی قهوه‌ی خام لازم است. تعداد زیادی از دانه‌های قهوه‌ی بلع‌شده، آسیب دیده و یا از بین می‌روند.

یک توریست آمریکایی در هتلی در تایلند قهوه‌ی بلک ایووری می‌نوشد. او می‌گوید: ‘فکر می‌کردم [طعم آن] مشمئزکننده باشد، اما ازش خوشم آمد.’

همسر یک فیلبان تایلندی به‌شوخی ظرفی از قهوه‌ی جداشده از مدفوع را زیر دم یک فیل گرفته است.

قیمت بلک ایووری در بازار به ۵۰۰ دلار برای هر پوند می‌رسد و قیمت هر فنجان آن تقریبا ۵۰ دلار است.

بلک ایووری تنها در تعداد انگشت‌شماری از ریسورت‌های مجلل دنیا از جمله در ابوظبی سرو می‌شود.

منابع

قیمت بالای این قهوه ها بسیار تاثیر گذار است. قهوه ی ماسالا دکتر بیز خواص بسیار زیادی دارد و خیلی پرطرفدار است.

درست است که تقریبا 10 درصد از درامد حاصل از این قهوه را خرج همین فیل ها می کنند اما بسیاری از حامیان محیط زیست این کار را غیر اخلاقی دانسته و مجبور کردن حیوانات به خوردن بیش از حد گیلاس های قهوه را کاری نادرست می دانند.

 

دکمه بازگشت به بالا