ورزش و نشاط

مضرات تلویزیون برای بینایی چیست؟

نمایشگرهای مختلف به دلیل تشعشع اشعه‌ های مضر موجب صدماتی مانند دوبینی، تاری دید و… می ‌شوند. در این راستا کارشناسان توصیه می کنند برای حفظ سلامت چشمان خود در فاصله مناسبی از دستگاه قرار بگیرید. در ادامه همراه ما باشید تا به مضرات تلویزیون برای چشم بپردازیم.

با مضرات تلویزیون برای بینایی آشنا شوید

خیره شدن طولانی مدت به صفحه تلویزیون باعث خستگی و ناراحتی چشم شما می‌ شود. زیرا اشعه‌‌ هایی که از دستگاه ساطع می‌ شوند‌، بر بینایی تاثیر سوء دارند. البته در پنل‌ های جدید لامپ های LED در بخش بک لایت مورد استفاده قرار می‌ گیرند که ضرر کمتری به چشم می رسانند. چنانچه از پنل ‌های جدید استفاده می‌ کنید، به طور کلی مضرات تلویزیون برای بینایی عبارتند از:

 

  • احساس درد و خارش در چشم
  • تاری و دوبینی
  • سیاهی رفتن چشم
  • احساس خستگی در چشم
  • آبریزش چشم
  • حساسیت به نور
  • احساس درد در ناحیه سر، گردن و شانه
  • آسیب تلویزیون به چشم

مضرات تلویزیون ‌های قدیمی برای بینایی

در ساختار تلویزیون‌ های قدیمی لامپ تصویر به کار رفته که اشعه‌ هایی نظیر ایکس‌ و ماوراء بنفش را ساطع می‌ کنند. وجود امواج الکترومغناطیس با فرکانس بالا و پایین، همچنین میدان‌ های الکتریکی با ولتاژ بالا از دیگر ویژگی‌ های دستگاه‌ های قدیمی هستند. مجموع این خصوصیات باعث می ‌شود نمایشگرهای قدیمی آسیب ‌های فراوانی به چشم وارد کنند.

در طرف مقابل پنل‌ های جدید LED و LCD سونی دارای ساختار پیچیده‌‌ ای هستند و از قطعات مختلفی تشکیل شده‌ اند. مین برد تلویزیون سونی یکی از این بخش‌ ها است که تعمیر آن نیاز به تخصص فراوان دارد و حتماً باید توسط افراد متخصص انجام گیرد.

فناوری ‌های جدید به کار رفته در تلویزیون ‌های جدید از شدت اشعه‌ های مضر می ‌کاهد. این دستگاه ها ضمن مضرات کمتر، به راحتی نیز تعمیر می ‌شوند؛ چون قطعات آن ها به وفور در بازار یافت می‌ شود.

در صورت استفاده از دستگاه‌ های قدیمی، لازم است بدانید علاوه بر مضرات تلویزیون برای بینایی، این تجهیزات موجب بروز صدمات دیگر نیز می‌ شوند. پرتوهای ساطع شده از مانیتورهای قدیمی بروز ناهنجاری‌ های کروموزومی، سقط جنین، ضایعات عصبی و حتی بیماری‌ های خطرناکی همچون سرطان را به دنبال دارند.

 

مزیت تلویزیون‌ های LCD در مقایسه با مدل‌ های قدیمی

پنل های LCD به دلیل ماهیت ساختاری خود اشعه های مضر کمتری ساطع می ‌کنند. به طوری که با رعایت فاصله مناسب می‌ توانید تاثیر سوء پرتوها را به حداقل برسانید. البته امروزه محبوبیت ال سی دی‌ ها نسبت به گذشته کمتر شده است. زیرا برای مشاهده تصاویر با کیفیت بالا، حتماً باید با زاویه مستقیم به صفحه نمایش دستگاه نگاه کنید. در صورتی که LED ها این گونه نیستند و زاویه دید گسترده‌ ای را در اختیار شما قرار می دهند.

بررسی پنل ‌های LED از نظر آسیب برای چشم

مضرات تلویزیون برای بینایی در پنل‌ های ال ای دی در مقایسه با دو مورد قبلی، به حداقل می ‌رسد. زیرا چنین نمایشگرهایی پرتوهای کمتر تولید می‌ کنند، ضمن این که زاویه دید بهتری را فراهم می ‌آورند. بنابراین می ‌توان گفت که ال ای دی‌ ها کمترین صدمه را برای چشم به همراه دارند.

تلویزیون‌ های LED فاقد مواد مضر مثل جیوه هستند؛ لذا از آن ها به عنوان محصولات سازگار با محیط زیست یاد می ‌شود. همچنین نمایشگرها به دلیل این که response time پایین‌ تری دارند، چشم کاربر را اذیت نمی ‌کنند.

چگونه مضرات تلویزیون برای چشم را به حداقل برسانید؟

به منظور این که مضرات تلویزیون برای چشم به پایین‌ ترین حد ممکن برسد، لازم است به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشید:

۱-رعایت فاصله مناسب از تلویزیون

حداقل باید به اندازه 8 تا 12 قدم از نمایشگر فاصله داشته باشید تا اشعه‌ های مضر آن به چشم شما صدمه نرسانند. البته لازم به ذکر است فاصله استاندارد تا تلویزیون، با توجه به سایز صفحه نمایش دستگاه تغییر می ‌کند. زیرا هرچه پنل مورد نظر بزرگتر باشد، تعداد لامپ تصویر بیشتری در آن به کار می رود. بنابراین پرتوهای مضر نیز به همان نسبت افزایش می‌ یابند.

جهت کاهش مضرات تلویزیون برای بینایی توصیه می‌ شود از نمایشگرهای 22 اینچ حدود 2 متر فاصله داشته باشید. این میزان برای تلویزیون ‌های 26 اینچ به 2 متر و برای 32 اینچ به 3 متر می رسد. برای پنل ‌‌هایی با ابعاد بزرگتر هم باید فاصله استاندارد را به همین ترتیب محاسبه نمایید.

۲-نصب تلویزیون در ارتفاع مناسب

معمولا افراد تمایل دارند تلویزیون‌ های خانگی را روی میز قرار دهند یا این که پنل را روی دیوار نصب کنند. در هر صورت چنانچه دستگاه از صورت شما بالاتر باشد، همواره باید سر خود را به سمت بالا نگه دارید. این کار در طولانی مدت به نواحی چشم، سر و گردن آسیب می زند. بنابراین برای حفظ سلامت بدن زمانی که روی مبل نشسته‌ اید، تلویزیون را در ارتفاع 105 سانتی‌ متری از سطح زمین قرار دهید.

۳- انتخاب نمایشگر مناسب

راه دیگری که از مضرات تلویزیون برای بینایی پیشگیری می‌ کند، انتخاب یک نمایشگر مناسب و باکیفیت است. صفحه نمایش مناسب باید زاویه دید وسیعی داشته باشد و روشنایی استانداردی را ارائه دهد. علاوه بر آن سرعت جایگزینی تصاویر مطلوب باشد تا چشم شما کمتر دچار خستگی شود.

مولفه‌ های دیگری مانند تولید نور آبی کمتر و ماکزیمم نوردهی نیز باید مد نظر قرار گیرند. حداکثر نور دهی استاندارد در نمایشگرهای معمولی حدود 288 ثانیه است؛ حال هرچه این عدد بالاتر باشد، صفحه نمایش کیفیت بهتری دارد.

تیم تحریریه مطالب ورزشی

با تمرکز بر ورزش‌های آبی و آب‌وهوایی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی مطالبی درباره‌ی تکنیک‌ها و آموزش‌های شنا، اسکوبا و ران‌دوزی می‌پردازم. هدفمندی خود را در بهبود مهارت‌های آبی و لذت بیشتر در ورزش‌های آبی قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای ماجراجویی و هیجان در آب‌وهوایی نفس بکشید.
دکمه بازگشت به بالا