فرهنگ و هنر

چند کتاب تازه‌ منتشر شد

کتاب “پرتره ها و مردم” ساخته حسین عظیمی توسط انتشارات سینتیا فریلند ، “عکس گروهی با پدرخوانده” از صفی یزدانجانا ، کتاب “پوست به پوست” ساخته امیر نصری و “نصف النهار خون” ساخته کارماک مک کارتی با ترجمه مجید جزدانی منتشر شده است.

به گزارش تیتر اول ، پرتره ها و مردم با نویسندگی سینتیا فری لند و ترجمه حسین عظیمی انتشارات گیلگمش را در 428 صفحه با قیمت 95000 تومان منتشر کرده است.

در مقدمه کتاب ناشر آمده است: سینتیا فری لند (1951) فیلسوف هنری است که در زمینه های زیبایی شناسی ، فلسفه باستان ، فلسفه فیلم و تئوری فمینیسم می نویسد. فری لند در ایران با کتاب اما آیا این هنر است؟ و تئوری هنر را بدانید. با این حال ، پرتره ها و افراد یکی از مهمترین کتابهای وی به حساب می آیند ، که به گفته وی ، تلاشی برای پرکردن جای خالی حاصل از تأملات فلسفی در مورد طبیعت انسان و توانایی هنر در به دست آوردن و نشان دادن آن است. و به همین دلیل است که به گفته فری لند ، فلاسفه در طول تاریخ پرتره ها را جدی نگرفته اند ، یا بهتر بگوییم آنها آنها را جدی نگرفته اند.

با این حال ، به گفته وی ، “پرتره یکی از رایج ترین و قدیمی ترین اشکال هنری است” ، و علاوه بر این ، “پرتره نشان دهنده تلاش جدی برخی از بهترین هنرمندان جهان برای مطالعه مردم (دیگر یا هنرمندان) است.” و این منجر به او به یک نتیجه متفاوت “در خلق یک پرتره ، هم هنرمند و هم ناظر درگیر یک مسئله فلسفی دیرینه رابطه بین ذهن و بدن هستند.” پرتره ها و افراد بر اساس این نقاط ساخته می شوند و کار غیرمعمولی را آغاز می کنند. همانطور که فیلرانس فیلرانس کتاب خود را با بخشی از حیوانات آغاز می کند ، که بسیاری معتقدند معمولاً نمی توان آن را در پرتره ها گنجاند ، اما کار مهم او از اینجا آغاز می شود ، جایی که او پرتره ها و افراد را از طریق بخشی که در آن به حیوانات می پردازد ، آغاز می کند. در رابطه با مفقودین ارزیابی می شوند.

صفی یزدانیان با نوشتن “عکس دسته جمعی با پدرخوانده” در 260 صفحه با قیمت 62 هزار تومان موارد فوق را ارائه می دهد.

در ارائه این کتاب می خوانیم: صفی یزدانیان (1980) ، فیلمساز و منتقد ، از اواخر دهه 1980 شروع به نوشتن درباره سینما کرد و در تمام این سالها فقط درباره فیلمهایی نوشت که با او ارتباط داشتند. فیلم هایی که در ذهن او باقی مانده و به زندگی خود ادامه دادند. ترجمه تنها ، چاپ دوم آن توسط نشر چشمه در سال 1397 منتشر شد ، مجموعه ای از نقدها و س questionsالات درباره این فیلم ها بود و فصل این نسخه جدید کتاب به سه گانه پدرخوانده فرانسیس فورد فورد اختصاص داشت. کوپولا فصلی که اکنون می توان آن را مقدمه کتاب جدید وی نامید ، عکس دسته جمعی پدرخوانده است. گرچه این کتاب جدید ، اگرچه نقطه آغازین پدرخوانده است ، اما با این سه گانه پایان نمی یابد و سفری سیال را در تاریخ سینما طی می کند ؛ فیلم ها و شخصیت های فیلم دست به دست هم می دهند و یک لحظه ، یک صحنه یا یک صحنه یا یک جمله از هر فیلم ما را به دنیای فیلم دیگری و ساخت فیلم های دیگر می برد. ما از سینمای دهه هفتاد آمریکا به سینمای ایتالیا می رویم. از کاپولا گرفته تا تارکوفسکی ، از آنتونیونی تا وونگ کار وای و از فیلم مافیایی ، وارد دنیای نمایش های شکسپیر می شویم و همزمان کارهای برتولوچی و اسکورسیزی را به یاد می آوریم. همه چیز در این گذرگاه ، این سفر ، به سینما و همچنین با کلمات و موسیقی مربوط می شود که خواننده را به دست گرفته و به سفری می فرستد که مانند یک کشف بزرگ است. جادوی کاملی به نام سینما.

کتاب پوست به پوست نشر چرخ ، نوشته امیر نصری در 297 صفحه و به قیمت 70 هزار دلار ، نیز راهی بازار شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: این رویکرد بحث می کند که رمان فرصت هایی برای فلسفه ایجاد می کند. چندین تجربه انسانی وجود دارد که هم در فلسفه و هم در رمان شناخته شده است. انعکاس این ماجراها در رمان نشان می دهد که رمان دغدغه های معرفت شناختی خاص خود را نیز دارد و نباید این نگرانی ها را به معنای خاص آن به فلسفه تقلیل داد. در جنایت و مجازات ، داستایوسکی ، در خلق راسکولنیکوف ، نشان می دهد که مسئله تصمیم و انتخاب خوب وی فراتر از اراده فردی رسیده است و استقلال فردی یک اشتباه است. داستایوسکی همچنین از دیدگاه راسکولنیکوف در مورد جهان استعلایی خیر و شر انتقاد می کند و تناقضات اندیشه نهیلیستی را از طریق روایت راوی آشکار می کند. این کتاب به زمینه و زمان ، خط داستانی ، شخصیت ها ، ایده های مذهبی ، به ویژه مضامین مذهبی و رابطه بینامتنی جرم و جبران خسارت با کتاب ایوب ، مکبث شکسپیر و دادگاه کافکا می پردازد.

این کتاب از پنج بخش تشکیل شده است که هر بخش دارای چندین فصل با موضوع کلی این بخش است. قسمت اول مربوط به زمینه ، زمان و جبران جرم است. بخش دوم به متون داستانی مانند بالزاک و پوشکین و همچنین دو رمان داستایوسکی مربوط می شود که قبل از جنایت و مجازات نوشته شده اند. قسمت سوم به قهرمانان رمان و قسمت چهارم به ایده های رمان ، به ویژه مضامین مذهبی می پردازد. بخش پنجم به جرایم بینامتنی و قصاص با کتاب ایوب ، مکبث شکسپیر و دادگاه کافکا اختصاص دارد. در آغاز و انتهای کتاب ترجمه ای از دو ناشر و ویراستار “جنایت و مجازات” داستایوسکی کاتکف ، که در نامه اول رمان خود را ترسیم می کند ، و در نامه دوم – یک مانیفست فکری درباره جوانی. نسل روسی و خطرات آنها. عنوان این خوانش ، پوست به پوست ، از کتاب ایوب گرفته شده است. در یک فصل جداگانه رابطه بین جرم و پاداش و کتاب ایوب بحث شده است. در کتاب جنایت و مجازات آمده است که برای احیای مجدد و احیای آن باید از طریق پوست عبور کرد تا پوستی جدید بدست آورد.

چاپ سوم کتاب نصف النهار خون ، نوشته کارماک مک کارتی و ترجمه مجید جزدانی ، در 396 صفحه و توسط نشر چشمه با قیمت 85000 تومان منتشر شده است.

با معرفی این کتاب می خوانیم: کارماک مک کارتی (1933) یکی از نویسندگانی است که در تمام دنیا دیر به شهرت رسید و مخاطبان خیلی دیر به خواندن رمان های او عادت کردند. وی با پرهیز از قوانین داستانی معمول ، زندگی انسانهای وحشی ، آواره و بی خانمان را به تصویر می کشد ، مکانی برای درگیری خونین در اساطیر اواخر آمریکای غربی مک کارتی بازیگران را یکی یکی و به آرامی در هر طرح نمایش درگیر می کند ؛ بازیگرانی که بخشی از جامعه وحشی را نمایندگی می کنند و شیفته طمع شخصی هستند؛ قاتلانی مرموز که سرنوشت خود را به چالش می کشند و مرتباً خواننده را گمراه می کنند. افراد عادی که قربانی حرص می شوند و نسبت به گرگان خوش بین هستند؛ کلانترها ، قاضیان و کشیشان ، که یک عمر تجربه در سرزمین مرگ دارند و تاریخ عجیب آن را می دانند ، داستان یک راوی اصلی را تعریف می کنند که دور از خونریزی انسان است و هیچ یک از آنها را به یاد نمی آورد. اینجا نصف النهار خون است (1985). دنیای بهتر ممکن نیست ؛ و انبوهی از قاتلان و قاچاقچیان یکدیگر را در شهر و صحرا نابود می کنند. هیچ رازی وجود ندارد اگرچه این داستانی در مورد جنایتکاران و قاتلان و همچنین قضات و کشیشان است ، اما این رمان به کلیشه های معمول ژانر جنایی یا رمان تاریخی تن نمی دهد و روایتی ناب و ادبی از دنیای جنایت و خون ارائه می دهد. حدیث این است که مردم آواره شده و از یکدیگر فرار می کنند و فقط کشتن یک وضعیت سلامتی است.

گیلگمش ناشر كتاب های هنری و سینمایی است ، در حالی كه نشر چرخ ناشر كتاب های چشمه بشریت ، تاریخ و فلسفه است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا