فرهنگ و هنر

کتاب «تعامل فرق و مذاهب بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد

کتاب «تعامل مذاهب و مذاهب بر اساس معارف قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)» اثر محمدمهدی فیروزمیر در 75 صفحه منتشر شد.

به گزارش تیتر اول، کتاب «تعامل فرق و ادیان بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)» به قلم محمدمهدی فیروزمیر در پژوهشگاه فرهنگ قرآنی تهیه شده است. و آموزش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و زیر نظر این پژوهشکده در 75 صفحه منتشر شده است.

پژوهشکده مذکور با کمک پژوهشگران فرهیخته و تدوین فرهنگ معارف نورانی و سبک زندگی قرآن و اهل بیت(ع) سعی در ارائه کاربردی ترین اطلاعات در زمینه های مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیطی داشته است. بیت (ع). .

از میان مدخل های این فرهنگ لغت، برخی از موضوعات دارای ویژگی های فرهنگی خاصی هستند و به طور گسترده ای مورد بازدید عموم قرار می گیرند. بنابراین، برای رواج و تقویت سبک زندگی اسلامی، مفید است که آموزه های دینی مرتبط با این گونه موضوعات، علاوه بر ارائه در فرهنگ لغت، در قالب کتابچه های مستقل نیز در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

بر این اساس شاخص های مربوط به تعامل مذاهب و مذاهب در معارف قرآن و اهل بیت(ع) تهیه و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

ساختار کار

در این اثر با توجه به مفهوم سازی سبک زندگی اسلامی و مبنا و گستره سبک زندگی و مفهوم سازی، اهداف تعامل ادیان و مذاهب اسلامی تبیین شده است که از جمله اهداف این تعامل حفظ میانگین و تداوم و معیاری برای دیگران، زندگی آرام.

نویسنده در ادامه این اثر، توحید، اطاعت و اطاعت از رسول خدا (ص)، قرآن و عترت و برادری های دینی را محورهای تعامل ادیان و اختلافات در اسلام برشمرده است.

سپس «موانع تعامل ادیان و اختلافات در اسلام» را که شامل جهل، خودخواهی، تعصبات قبیله ای، نفرین، انحصارطلبی، اختلافات بیهوده، خشونت، کفر و دشمنی است، بیان کرده است.

«راه حل تعامل ادیان و مذاهب اسلامی» از دیگر موضوعات این اثر است که در این راستا توصیه می شود بر ویژگی های مشترک دین و ایمان، مناظره حسنه، تکریم و تقوا و … تاکید شود.

بخش کار

* راه حلی برای تعامل ادیان و مذاهب اسلامی

پیدایش و وجود اختلافات و مذاهب در امت اسلامی آشکار است; اما آیا امکان ترکیب همه آنها وجود دارد؟ به گونه ای که همه اختلافات در اصول و فروع برطرف شود و امت اسلامی شاهد اختلافات فرقه ای و مذهبی نباشد؟ اگرچه شعارها و عناوینی مانند «اسلام بدون ادیان» در این راستا داده شده است، اما در عمل هنوز اختلافات و مذاهب وجود دارد. بنابراین به جای وحدت به معنای حذف و ادغام مذاهب که غیرممکن به نظر می رسد، باید به همگرایی و تعامل اختلافات اسلام و ادیان اندیشید و برای آن چاره اندیشی کرد. از این رو مهمترین راهبردهای تعامل مذاهب و مذاهب اسلامی در این زمینه تبیین می شود که عبارتند از: تأکید بر وحدت دینی و ایمانی، مجادله حسنه، حضور در مراسم مذهبی یکدیگر و تعاملات اجتماعی، همدردی، احترام، تقیه.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا