فرهنگ و هنر

چرا «یاور» را شبیه «ستایش» می بینیم؟

تهیه کننده سریال “یاور” ، با اعتقاد بر این که مدتی طول می کشد تا سریال رمضان 1400 پخش شود و توسط بیننده دنبال شود ، در مورد انتخاب داریا اردمند در این مجموعه و همچنین همکاری مکرر با کارگردان و نویسنده فیلم. مجموعه “ستایش” “مددکار” را توضیح داد.

آرمان زرین کوبز در گفت وگو با تیتر اول ، در مورد تولید سریال “یاور” و انتقال شخصیت اصلی آن به داریوش ارجمند که شباهتی به سریال “ستایش” “حشمت فردوس” ندارد ، توضیح داد: در هر صورت ، یک داستان نوشته می شود ، یک شخصیت در طول آن داستان خلق می شود و بر اساس تعریف درام ، ویژگی های آن شخصیت انتخاب می شود و شخصیت با توجه به شخصیت اجتماعی او ، چه شخصیتی است. اما افراد عظیمی از جمله عظمت فردوف در جامعه ما کم هستند. بسیاری از آنها در همان وضعیت اجتماعی هستند. اگر در این زمینه شباهتی مشاهده کردید ، می توان گفت بله ، یاور مشابه حشمت فردوس است.

تهیه کننده سریال “یاور” همچنین گفت: در این سریال با داستان متفاوتی روبرو هستیم و بازیگر منتخب ما بر اساس نقشی است که گفته می شود و سرانجام به آقای داریوش ارجمند رسیدیم ؛ زیرا کمتر بوده است در موقعیت فعلی در جای خود عمل کنند.

زرین کوبس سخنان خود را اینگونه ادامه داد: در تعریف قهرمان خلق شده توسط آقای مطلبی (نویسنده سریال یاور) ، انتخاب به بازیگری مانند آقای داریوش ارجمند رسید. توانایی بازی در این نقش و پیشینه آنها با لحن نوشته های آقای مطلبی می توانست کار را بهتر و معتبرتر کند. آره؛ می توان گفت دستیار و عظمت فردوف از جهتی شبیه به هم هستند و هیچ اعتراضی در این مورد وجود ندارد.

«یاور» ملودرامی تکان دهنده و اشک آور نیست

زرین کوبز که تهیه کنندگی سریال های “بوم و بانو” و “ستایش” (هر دو به کارگردانی سیلک سلطانی) و “مرگ تدریجی یک رویا” (به کارگردانی فریدون جیرانی) را نیز بر عهده داشته است ، از سریال ماه رمضان “یاور” نیز نام برد. کرد: ما یک سریال با مضامین بسیار شبیه به هم داریم که تعیین اینکه چه اتفاقی در طول داستان خواهد افتاد آسان است. سری های زیر به صورت موازی تولید می شوند. اکنون ، در دو نوبت ، ما آقای داریوش ارجمند را انتخاب کرده ایم و این مشکلی نیست. اما داستان چیز دیگری را روایت می کند و ملودرام اشک آور نیست. «یاور» یک ملودرام اجتماعی است که هم مضمون جوانمردانه ای دارد و هم گره های معمایی دارد.

داریوش ارجمند در سریال ستایش

مبانی انتخاب داریوش ارجمند برای “یاور” نه “ستایش”

زرین کوب همچنین در مورد اعضای سریال یاور به تیتر اول گفت: “انتخاب آقای داریوش ارجمند به عنوان شخصیت اصلی براساس سریال ستایش نبوده بلکه براساس تعریف فیلمنامه ای است که ما از حضور او بهره مند شده ایم. حتی با او صحبت کردیم بازیگران دیگر ، اما آقای ارجمند در این تصویر معتبرتر و مناسب تر بودند ، و ما بازیگری را پیدا نکردیم که بتواند در قدرت آقای ارجمندا نقشی داشته باشد.

وی ادامه داد: ما بازیگری در سطح آقای داریوش اردمند نداریم که هم محبوب باشد و هم قهرمان را به درستی در قالب خود به تصویر بکشد. از طرف دیگر ، در این شرایط دسترسی به کرونا دشوار بود. آقای ارجوماندا ، به لطف تجربه ای که در کار ما داشت ، متقاعد شد که طبق این پروتکل ها ، در این کار با ما همکاری کند. اما در نهایت ، انتخاب ما درست بود. لحن شخصیت قهرمان جاور ممکن است شبیه ضبط حشمت فردوف در ستایش باشد ، اما داستان جاور داستانی جدا از ستایش است و مهم این است که بینندگان درگیر داستان و جذابیت آن باشند.

آیا راه حل های “مفید” علمی هستند؟

زرین کوب در مورد چگونگی مقابله با آسیب های اجتماعی در سریال یاور و اینکه راه حل های ارائه شده تا چه اندازه پشتیبانی روانی و علمی دارند؟ وی اظهار داشت: نویسنده مسلماً با فضای اجتماعی مدرن و به دور از مسائل روانشناختی بیگانه نیست. نویسنده باید همه اینها را بداند. چه با جو و شرایط امروز و چه با تجربه ای که در روابط خانوادگی در گذشته دیده است. بخشی از راه حل خود را از طریق تجربه و بخشی از اوضاع اجتماعی و فعلی را وام می گیرد. مطمئناً با توجه به همه این موارد که ترکیبی از گذشته و حال بوده است ، ضرر مورد نظر را می رساند.

وی با اشاره به قسمت های اول مجموعه داستان های جمالا و همسرش گفت: این خود آسیب اجتماعی است که نویسنده بخشی از آن را بر اساس تجربه و مشاهدات گذشته بنا نهاده و بخشی از آن با راه حل ها و تسلط های امروز ترکیب شده است. این چیز خاصی بود. اگر مخاطب موضوع را آنطور که باید می دید و فکر می کرد. راهکاری که کمتر به تلویزیون توجه می شود. یا اگر در نمایش ها می بینیم ، راه حل ها چندان م effectiveثر نیستند.

یاور از ابتدا رمضانی بود

این تهیه کننده در پاسخ به این س ،ال که آیا Yavar از ابتدا باید در سریال رمضانی حضور داشته باشد؟ وی توضیح داد: در ابتدا رهبران شبکه سه سیما این سفارش را برای ماه مبارک رمضان به من و تیم تولید دادند. در سالهای اخیر ، ما یک سری سفره ماه رمضان پراکنده نداشته ایم. یعنی در حقیقت ، داستان در این زمان روایت می شود. این مجموعه با علائم و عناصر خود سریالی با مضمونی کاملاً رمضانی است.

تعامل مثلثی از سالهای دور

زرین کوبس همکاری خود با سعید مطلب و سعید سلطانی را که از سالها پیش آغاز شده و تاکنون ادامه داده است یادآور شد: این همکاری که سالها پیش آغاز شده یکی از موفقیتهای من است. ما از سال 1978 در خدمت این عزیزان هستیم. کارگردان ، نویسنده و تهیه کننده سه ضلع اصلی مثلث در خلق اثر هستند. هنگامی که اضلاع این مثلث تراز شدند ، طبیعی است که این همکاری ادامه یابد. البته ما در مورد کاری که از ابتدا تا انتها خلق می شود نیز تعامل داریم و همیشه سعی کرده ایم به نتیجه کار بیندیشیم. این تعامل باعث شده تا ما دوباره با هم کار کنیم ، که به آن اعتقاد داریم و اطمینان داریم که تولید می تواند برای مخاطب خوب ، با کیفیت و موثر باشد. تعامل عامل مهمی است که باعث شده است ما سالها با هم کار کنیم.

پشت صحنه سریال یاور

چرا سریال های ماه رمضان اینقدر کسل کننده شروع شد؟

این تهیه کننده همچنین از شروع کند سریال رمضان 1400 خبر داد: این سریال معمولاً پس از چند قسمت شروع به دیدن کار می کند و تعداد بینندگان آن افزایش می یابد. برعکس ، اگر این سریال حرفی برای گفتن نداشته باشد ، مخاطبان آن کاهش می یابد. به نظر من ویژگی یاور این است که هر روز مخاطب را افزایش می دهد. امیدوارم این اتفاق بیفتد و مردم کار را دوست داشته باشند. طبیعتاً این مجموعه تازه متولد شده است و کمی طول می کشد تا مخاطب ویژگی های دنباله رو را ببیند.

آرمان زرین کوبز معتقد است که حضور یا عدم حضور یک سریال فقط به معنای یک چیز عجیب نیست. این داستانی را تعریف می کند که برای شناخت شخصیت ها و فضاها ، حرکت رو به جلو برای رسیدن به نکات جالب توجه و همچنین جلو رفتن مخاطب و همراهی داستان ، زمان کمی لازم است.

تهیه کننده سریال یاور تأکید کرد: به محض اینکه بتوانیم لحظاتی را برای استراحت مخاطب در این شرایط کرونا ایجاد کنیم ، این خود یک چیز عالی است. در پاسخ به اینکه کارها موفقیت آمیز نبودند ، نمی توانم بگویم کدام سریال ها در قسمت های اول مخاطب را جذب کرده اند ، جایی که شخصیت ها هنوز مشخص نیستند. مگر اینکه یک مکث و پایان تکان دهنده داشته باشیم که باعث شود مخاطب بنشیند و قسمت بعدی را تماشا کند.

وی توضیح داد: در ملودرامی مانند “ستایش” که از دهه گذشته یک مجموعه تلویزیونی پرطرفدار بوده است ، بینندگان مسلماً از قسمت های سه تا چهار شیفته داستان بودند. هرچند که بالاخره انتظارات جایی است. همانطور که در عصری زندگی می کنیم که اینترنت و فضای مجازی باعث شده است مردم چیزهایی را ببینند که با ساختار تلویزیون بسیار متفاوت است و انتظارات آنها در مورد اینکه چرا ما نمی توانیم چنین کار هیجان انگیزی را در کار خود ببینیم در حال تغییر است.

زمان مناسب است تا سریال متناسب باشد

در پایان گفتگو ، آرمانس زرین کوبس در مورد تفاوت بین آثار خارجی و سریالهای ایرانی و جذابیتی که آنها به دلیل سرعت بالا دارند گفت: کارهای جذاب خارجی معمولاً در شش یا هفت قسمت تولید می شوند و اگر ادامه پیدا کنند ، ادامه می یابد یک فصل جدید تولید کنید اسی اما در هر قسمت از آن ، مخاطب چشم از صفحه تلویزیون برنمی دارد. اما ما از 50 قسمت 40 سریال می سازیم و با توجه به سلیقه مخاطب و فرهنگ ایرانی زمان می برد تا کار اتفاق بیفتد.

به گزارش تیتر اول ، سریال “یاور” هر شب در ماه مبارک رمضان حوالی ساعت 20:20 از شبکه سیما نمایش داده می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا