استان ها

پایان فعالیت سنتی در پایانه بار آستارا با راه اندازی سامانه نوبت دهی الکترونیکی

پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر حل مشکل ترافیک کامیون های صادراتی در ورودی گمرک آستارا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین اداره کل گمرک آستارا تمهیدات ویژه‌ای برای حل این مشکل در نظر گرفتند.

به گزارش تیتر اول،با تلاش های صورت گرفته از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و عقد قرارداد با یک شرکت خصوصی، فاز اول سامانه نوبت دهی الکترونیک در راستای ایجاد سهولت برای ارائه نوبت دهی به رانندگان در پایانه بار آستارا راه اندازی شد و ناوگان به محض ورود به پایانه بار از طریق سامانه پلاک خوان شناسایی و نوبت بر این اساس و طی صدور برگه بارکد الکترونیکی نیز در این پایانه انجام می شود.

این سامانه هوشمند نوبت دهی بار به فعالیت سنتی در این پایانه بار خاتمه داد و دیگر دخالت شخصی در این سامانه هیچ جایگاهی ندارد و رانندگان می توانند از طریق سایت و اپلیکیشن به آدرس www.borderpark.ir که به پنج زبان خارجی طراحی شده است، اطلاعات نوبت دهی خود را مشاهده کنند.

این طرح با استفاده از تمامی ظرفیت ها و شناسایی سه نقطه جهت هدایت کردن بار ترافیکی در شهرستان مرزی آستارا صورت گرفته است و با عملیاتی شدن در پایانه بار، در مدت ۷۲ ساعت دیگر دو نقطه باقی مانده نیز به این سامانه مجهز و فاز دوم و پایانی این طرح تا اردیبهشت ماه سال آینده تکمیل و با اجرای کامل این طرح تمامی فرایندها از ورود به پایانه بار و هدایت آن به سمت گمرک بصورت کاملا مکانیزه انجام خواهد شد و تاکید تمام مسئولان مرتبط با این موضوع این است که سامانه نوبت دهی فوق برای اینکه حق راننده‌ای در پایانه بار آستارا ضایع نشود راه اندازی شده است.

عنایت رضایی پور، فرماندار شهرستان آستارا در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار تابناک گیلان با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در مرز زمینی آستارا برای تسهیل در تردد کامیون های صادراتی و ترانزیتی، اظهار کرد: با رایزنی و پیگیری دولت در شهرستان آستارا قرار بر تقویت نیروی انسانی کارکنان فنی و ارزیاب گمرک و همچنین ۲۴ ساعته شدن شیفت های فنی مسئول ورود و خروج گمرک شد تا ارائه خدمات بدون توقف به کامیون ها صورت گیرد.

وی افزود: تفویض اختیار به مدیرکل گمرک آستارا و مدیریت اعمال ریسک درخصوص ارجاع کامیون ها به دستگاه ایکس.ری و همچنین مذاکره گمرک با منطقه ویژه اقتصادی در خصوص استفاده از ظرفیت این منطقه و صدور مجوز صادرات از محل این منطقه نیز در راستای کاهش حجم کامیون های صادراتی با هماهنگی فرمانداری صورت گرفت.

فرماندار آستارا با اشاره به فعال کردن کارنه تیر و صدور آن از سوی گمرک در محل منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، گفت: کارنه تیر سند گمرکی ترانزیت بین المللی کالا است که از سوی کشور مبدا صادر و کالا به صورت پلمب از کشورهای بین راه عبور می کند و صدور آن در این منطقه از حجم ترافیک کامیون ها خواهد کاست

رضایی پور، با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و پایانه مرزی در این ایام، اظهار کرد: در راستای ایجاد نوبت دهی دیجیتال از سوی راهداری هم اکنون سامانه دوربین پلاک خوان و سیستم نوبت دهی در پایانه بار مستقر شده است و ارائه خدمات به صورت‌ رایانه ای صورت می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین دو پارکینگ در میدان شهید تقوی و جنب باغ پرندگان به میزان مجموع هفت هکتار جهت هدایت کامیون های خارجی تسطیح و آماده سازی شده است.

فرماندار آستارا با اشاره به پیش بینی دو قطعه زمین دیگر در شهرستان برای کاهش ترافیک کامیون ها، اظهار کرد: زمین ۲۶ هکتاری دانشگاه آزاد و ۹ هکتاری بخش خصوصی نیز در خارج شهر آستارا در دست بررسی بوده و طبق مکاتبات صورت گرفته موافقت ضمنی انجام شده و در آینده نزدیک برای ساماندهی کامیون ها مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش تیتر اول یکی از دلایل مهم ایجاد صف های طولانی در پایانه بار و گمرک آستارا، محدودیت پذیرش کامیون از سوی کشور همسایه جمهوری آذربایجان است و امید می رود با پیگیری های صورت گرفته در سطح وزارت امور خارجه این موضوع هم رفع شود.

به گفته کارشناسان امر اگر کشور همسایه جمهوری آذربایجان میزان پذیرش کامیون های صادراتی از ایران را افزایش دهد و به معنای واقعی همانند گمرک آستارای ایران فعالیت ۲۴ ساعته داشته باشد، دیگر شاهد ترافیک کامیون های صادراتی در مرز زمینی آستارا نخواهیم بود.

46

دکمه بازگشت به بالا