عمومی

پاندمی اخبار جعلی برای واکسن در فضای مجازی

متأسفانه گروه سازی خانوادگی، تجاری و دوستانه مد شده است و می بینیم که یک نفر عضو ده ها یا حتی صدها کانال است که به جای ماموریت اصلی خود مرتباً پیام های تکراری پخش می کنند و می توانند بیش از 50 بار پیام جعلی داشته باشند. انتشار مجدد این گروه ها ؛ عدم اطلاع از منبع اصلی

به گزارش تیتر اول “ایران” “شما جزو چه دسته ای هستید؟” او نوشت. 50 میلیون نفر واکسینه شده اند؟ یا شما در گروه 20 میلیون نفری هستید که به دلایلی هنوز نمی خواهند واکسینه شوند یا نه؟! اگر جزو دسته دوم هستید، پیام هایی که می گویند «واکسن نزن» چقدر متناقض است! یا “منتظر یک برند معتبر جهانی باشید!” آیا این روی تصمیم شما تاثیر گذاشته است؟ همچنین ممکن است اخبار و اطلاعاتی دریافت کرده باشید که “این واکسن ها تاثیری در پیشگیری از بیماری عروق ویروس کرونا قلب ندارند” و “در صورت ضربه زدن در عرض دو سال ممکن است بمیرید” و “ممکن است به محض ضربه دچار تشنج یا لخته شدن خون شوید.” “. ایسی

واکنش شما به این خبر چیست؟ البته برخی در دسته شکاکان قرار می گیرند. همان افرادی که بدون کمترین آگاهی و آگاهی اخبار یا اطلاعاتی درباره کرونا دریافت می‌کنند، به سرعت گزینه «ارسال برای دیگران» را انتخاب می‌کنند و فکر می‌کنند در افزایش آگاهی عمومی نقش دارند. برخی البته در مقابل آنها مقاومت می کنند و تا زمانی که از منبع رسمی خبر ندهند، نزدیک ترین گزینه برای آنها «حذف» است. اما برخی بر اساس این اطلاعات تصمیم می گیرند. کارشناسان اجتماعی تاکید دارند که 80 درصد منابع اطلاعاتی مردم از فضای مجازی است، اما اینکه چه تعداد از آنها تحت تاثیر این فضا قرار گرفته اند و مثلا در مورد واکسن تردید جدی دارند، قابل ترسیم نیست.

با این حال همچنان نگرانی های جدی در مورد انتشار اطلاعات نادرست و اطلاعات شخصی وجود دارد که گاها برای جذب فالوورهای بیشتر در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام انجام می شود. برای شبهات جدی که در پی این خبر پیش می آید، البته راه حل قطعی وجود دارد. فقط کمی صبر در سایت سامانه پزشکی به دنبال نام پزشک باشید و بلافاصله مطالب بدون منبع را حذف کنید. در عوض، آماده شنیدن اخبار مفید و علمی باشید و به فضای مجازی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مناسب خوش آمدید!

واکسن یک سرگرمی نیست

شلا کاظمی پور ، جامعه شناس درباره انتشار مطالب تخصصی و علمی در فضای مجازی می گوید: “این مشکلی است که ما در توسعه شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام با آن روبرو هستیم. با این حال ، برخی از مسائل حساس اجتماعی در این فضا بیشتر نمایان است.

افراد مشهور و تأثیرگذار تأثیر خاصی در این اتاق دارند. من بارها تأکید کرده ام که هر چیزی که در خارج از ایران اتفاق می افتد ، زیرا ناشی از تغییرات در جامعه است ، در همین روند اتفاق می افتد. اما از آنجا که این فناوری وارد شده است ، بدون فرهنگ مناسب پیامدهای منفی زیادی به جا می گذارد. به عنوان مثال یکی از رایج ترین اتفاقات اخیر این است که بچه ها وسیله ای برای امرار معاش و جذب پیروان خانواده شده اند. اینها مشکلات جامعه ماست که در بحث واکسن بیشتر نمود پیدا کرد و متأسفانه بحث صرفاً پزشکی رنگ سیاسی به خود گرفت و باعث شد مردم نسبت به برخی برندهای واکسن نگاه منفی داشته باشند. در حالی که قبل از شورش ها ، همه نگرانی ها بر عدم وجود واکسن متمرکز بود. “

او گفت: «بحث درباره واکسن یک سرگرمی یا یک موضوع غیر ضروری نیست. این یک موضوع بسیار مهم است و نادیده گرفتن آن خطرناک است. بر خلاف تصور عموم، وزارت بهداشت به تنهایی مسئول نیست و باید نهادهای فرهنگی و اجتماعی به ویژه تبلیغات وارد این کار شوند. در این زمینه حتی باید از نهادهای بین المللی که در این زمینه تجربه دارند و مورد اعتماد هستند یا از متخصصان ایرانی خارج از کشور کمک گرفت.

موضوع بهداشت عمومی در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است. زیرا این موضوع فردی نیست و پیامدهای آن بسیار گسترده است. بر این اساس، با افراد یا صفحاتی که در این زمینه اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند یا هر کاری برای جذب فالوور انجام می‌دهند، باید برخورد جدی و قانونی داشته باشند. این مکان را نباید به حال خود رها کرد. زیرا عواقب آن جبران ناپذیر است و باید در این امر مالکیت وجود داشته باشد. وقتی با برخی از افرادی که نمی خواهند واکسن بزنند صحبت می کنم ، می بینم که از طریق این کانال ها و شبکه های اجتماعی فریب می خورند و جالب است که آنها بدون هیچ لحظه ای روی یکدیگر تأثیر می گذارند و می فرستند. درست مانند یک ویروس که می تواند در فضای فیزیکی پخش شود و دیگران را آلوده کند. همچنین در دنیای مجازی یک فرد نادان و غافل می تواند روی دیگران تاثیر منفی بگذارد.

این موضوع مربوط به حقوق شهروندی است و در سایر کشورها هیچکس نباید بدون آگاهی یا شواهد مستند دیگران را مجاب به انجام کاری کند! البته ، در اکثر کشورهای توسعه یافته ، آگاهی فردی و اجتماعی بالا است و این فضا نمی تواند به راحتی بر هیچ کس تأثیر بگذارد. “برخی از افراد در اینجا می توانند کورکورانه از آن تقلید کنند ، اما آنجا نیست.”

کاظمی پور معتقد است اگر بخواهیم به صورت آماری صحبت کنیم ، باید بگوییم که تقریباً 80 درصد مردم اخبار را از طریق همین شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دنبال می کنند که بسیار نگران کننده است ، زیرا اخبار باید از طریق منابع معتبر و منابع خبری رسمی پیگیری شود. غم انگیزتر این است که همین افراد بدون اینکه حتی آن را بخوانند و از صحت یا نبودن آن مطمئن نباشند برای دیگران پیام می فرستند و ضرب المثلی داریم که می گوید چهل کلاغ ریشه فرهنگ ایرانی را از ریشه درآورده اند.

متأسفانه گروه سازی خانوادگی، تجاری و دوستانه مد شده است و می بینیم که یک نفر عضو ده ها یا حتی صدها کانال است که به جای ماموریت اصلی خود مرتباً پیام های تکراری پخش می کنند و می توانند بیش از 50 بار پیام جعلی داشته باشند. بازنشر این گروه ها عدم اطلاع از منبع اصلی این امر منجر به سست شدن پایه های فرهنگی جامعه و افزایش سطحی نگری می شود. یکی از درگیری های امروز ما این است که مردم دیگر عمیق نیستند. در حالی که در گذشته اهل مطالعه بودند. اما اکنون در یک رابطه دوستانه و تجاری ، آنها به راحتی فریب می خورند ، زیرا تفکر از جامعه ما ناپدید شده است.

برخی از محتویات واکسن دارای مجوز رسمی نیستند

اما آیا مردم می توانند از هویت واقعی دکتری که در فضای مجازی تبلیغ کرده مطمئن باشند؟ پاسخ دکتر کرمانپور به این سوال مثبت است. به همین دلیل توصیه می کند که کاربران فضای مجازی برای بررسی و حتی کسب اطلاعات در مورد مدرک پزشکی آن فرد به سایت نظام پزشکی مراجعه کنند و قبل از انتشار مقاله ای گسترده به دنبال هویت آن پزشک بگردند: «همه اطلاعات مربوط به پزشک به همراه عکس او. نور راهی است که مردم هیچ اطلاعاتی را نپذیرند، فرض کنید حتی این شخص پزشک است و چیزی می گوید که با کلیات تبلیغ شده در سیستم مغایرت دارد، هنوز فرصتی برای شکایت وجود دارد یا می تواند آن نادرست علمی را اطلاع دهد. اطلاعات در فضای مجازی در حال انتشار است.پزشکان یا غیرپزشکان نیز ممکن است مجوز قانونی برای تبلیغات در فضای مجازی بگیرند.«در واقع می توان فعالیت های یک فرد را قانونی و نظارت کرد.»

وی گفت: “از آنجا که ساختارهای اینترنتی بسیار کمتر قابل مدیریت و دسترسی برای بسیاری است و هیچ کس نمی تواند با افرادی که خارج از ایالت هستند و از طرف پزشک معتبر اطلاعات منتشر می کنند برخورد کند ، برخی حتی از طرف یک پزشک معتبر تماس می گیرند.” منتشر می کنند. تعداد زیادی از این گونه مطالب در اینترنت وجود دارد که دست به دست هم می دهند اما هیچ مرجع رسمی ندارند. در زمان ابتلا به کرونا ، برخی افراد از طرف پزشکان معتبر اطلاعات غلط منتشر کردند و اگر به نام من بود ، برای اطلاع از آن با آن شخص صحبت می کردم. یا مثال معروف کسی که ادعا می کند هر کسی که واکسن کرونا دریافت می کند ، پس از دو سال می میرد. جالب اینجاست که این نوع مطالب حتی از وزارت بهداشت ایتالیا، آلمان و اسپانیا نقل شده است. بهترین راه حل این است که مردم به دنبال اطلاعات از منابع معتبر باشند و منابع ناشناس را نپذیرند، زیرا برخی از این پیام ها حتی منبعی ندارند. البته بهترین کار افزایش آگاهی عمومی است.»

دکتر کرمانپور به عنوان یکی دیگر از مشکلات به شخصی سازی اطلاعات علمی در فضای مجازی اشاره می کند و می گوید: «نظر شخصی در علم جایگاه و جایی ندارد. هیچ پزشکی حتی اگر دانشمند باشد نظر شخصی خود را بیان نمی کند. وقتی مردم می بینند که یک پزشک شروع به اظهار نظر شخصی در مورد کرونا کرده است، باید سریعاً نظر او را از حافظه پاک کنند.

یکی از کلمات کلیدی در فضای مجازی این است که منبع محتوا را بدانید و نشان دهید که چه تحقیقات و اسنادی بر اساس آن منتشر شده است. البته معتقدم باید به شدت با انتشار مطالب غیرعلمی مخالفت کنیم و پاسخ داده شده باید در رسانه ها منتشر شود تا مسموم بودن مطالب مشخص شود. گاهی حتی قضاوت یک قاضی محرمانه است و مردم متوجه نمی شوند که چنین اطلاعاتی دروغ بوده است. در حالی که تکنسین ها باید این افراد را به چالش بکشند و تناقضات حرفه ای آنها رسانه ای شود.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا