اقتصادی

وزیرنیرو: افزایش ۴۰ درصدی عملکردصادراتی ایران درطول همکاری با اورآسیا

به گزارش خبرگزاری تیتر اول به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو ، رضا اردکانیان در ادامه سفر خود به سن پترزبورگ افزود: “در این سفر جلسه ای با دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار شد که وزیر تجارت اتحادیه های صنفی. “

وی ادامه داد: مذاکرات دقیق درباره روند در حال انجام انعقاد توافق بین ایران و اتحادیه انجام شد و تصمیم بر این شد که برای چند روز یک جدول زمانی برای طرف ایرانی تعیین شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: همچنین تصمیم بر این شد که هم ما در ایران و هم دبیرخانه بر اجرای این توافق نامه و لایحه تجارت آزاد برای پنج کشور مingسس نظارت کنیم. اردکانیان گفت: بنابراین زمان کافی برای تکمیل آن مطابق قانون است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ، این فرایندها باید به تصویب دولت و مجلس شورای اسلامی برسد و این فرصت خوبی برای کشورمان است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حدود 18 ماه اجرای موقت این توافق منجر به افزایش صادرات حدود 40 درصدی شده است ، افزود: همچنین شاهد کاهش 13 درصدی واردات از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بودیم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: به طور کلی تجارت نسبت به مدت مشابه افزایش چشمگیری داشته است. وی ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد توسعه روابط اقتصادی کشورمان با کشورهای عضو اتحادیه خواهیم بود.

وزیر نیرو با اشاره به سفر به روسیه گفت: هدف اصلی این سفر برنامه مذاکرات دوجانبه بود که به جای اجلاس اقتصادی انجام شد. او لیست کرد.

وی ادامه داد: در این جلسه ، پروژه ها در این بین مورد بررسی قرار گرفتند و امید زیادی داریم که علاوه بر پروژه نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک ، پروژه های دیگری از جمله برق رسانی راه آهن اینژه برون – گرمسار نیز انجام شود. پروژه راه آهن سیرجان-بیرجند “.

وزیر نیرو از جمله دیگر برنامه ها ، دیدار با پیمانکار و مقامات شرکت انرژی روسیه را ذکر کرد و گفت: آنها پروژه 1400 مگاواتی نیروگاه سیریک را با همتایان ایرانی خود اجرا می کنند.

اردکانیان افزود: اگرچه مشکلاتی در زمینه بهره برداری از وام دولت روسیه وجود داشت اما با نظارت مستمر طی دو سال گذشته ، سرانجام ضمانت نامه بانکی برای این پروژه صادر شد.

وی ادامه داد: همچنین توافق نامه ای برای افتتاح LC منعقد شده است و عملیات اجرایی آن از روز پنجشنبه 10 ژوئن رسما آغاز می شود و مراسم با حضور مقامات ارشد شرکت در استان سیریک هرمزگان انجام می شود.

وزیر نیرو گفت: نیروگاه سیریک نیروگاه بزرگی است که به دلیل قرار گرفتن در کنار دریا می تواند به راحتی از سوخت دیزل استفاده کند.

اردکانیان اضافه کرد: حدود 3 میلیارد متر مکعب در سال صرفه جویی می کند و بازده خوبی دارد.

وزیر انرژی گفت: با توجه به صحبت های مقامات روسی در مورد استفاده از منابع در منطقه ، مقامات این شرکت ابراز علاقه خود را برای استفاده از توانمندی های ایران از جمله منطقه آزاد در شمال کشورمان اعلام کرده اند.

اردكانیان افزود: با استفاده از زیرساخت های ملی خود برای انتقال محصولات این شركت می توانیم از محصولات با كیفیت این شركت در مقایسه با اقلام مشابه در اقلام مورد نیاز مانند غلات و مواد اولیه دامی نیز استفاده كنیم.

وی ادامه داد: مقرر شد هفته آینده مسئولان ایرانی در وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در جهاد با هماهنگی نماینده کشورمان جلسه مجازی را در این زمینه برگزار کنند.

وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه عصر سه شنبه هیئتی را برای شرکت در بیست و چهارمین کنفرانس بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ راهی روسیه کردند.

223223

دکمه بازگشت به بالا