اقتصادی

توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران و قزاقستان در حوزه فضایی

در دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت فضایی قزاقستان، دو طرف بر توسعه همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش تیتر اول، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین و آخرین روز سفر خود به قزاقستان با بگدات موسین وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و فضایی قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار رسمی دو طرف با تاکید بر توسعه همکاری های دوجانبه، مسائل مشترک دو کشور ایران و قزاقستان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضا را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

همکاری در توسعه دولت هوشمند (با در نظر گرفتن اینکه قزاقستان یکی از پیشرفته ترین کشورها در مدیریت الکترونیکی است) و همچنین توسعه همکاری در صنعت فضایی از جمله استفاده مشترک از زیرساخت های فضایی دو کشور، توسعه همکاری های علمی پژوهشی در زمینه فضا و همچنین ساخت مشترک ماهواره ها از جمله موضوعات تیکا مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حضور شرکت های ایرانی در بازار قزاقستان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مورد استقبال وزیر قزاقستان قرار گرفت و مقرر شد در نمایشگاهی که برگزار می شود. یک ماه دیگر در قزاقستان برگزار می شود، شرکت های ایرانی برای ارائه و ارائه محصولات خود از این نمایشگاه دیدن خواهند کرد.

زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان این دیدار رسما از همتای خود برای سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال طرف قزاقستانی قرار گرفت.

به گزارش تیتر اول، ماهواره خیام صبح امروز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان با پرتابگر سایوز به فضا پرتاب شد. به همین منظور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و هیئت همراه از روز گذشته به قزاقستان سفر کردند.

ماهواره 600 کیلوگرمی خیام برای جمع آوری داده ها و تصاویر ارسالی به مدت 5 سال در حوزه های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آب، معادن، مراقبت مرزی و مدیریت اضطراری توسط ناو سایوز به مدار 500 کیلومتری پرتاب شد. و از نیروهای دفاعی استفاده شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا