فرهنگ و هنر

معرفی کتاب از قلم تا قناسه؛ نقش فرهنگیان قزوین در دفاع مقدس

تیتر اول/ قزوین کتاب «از قلم تا کنیسه» توسط ابوالحسن کبیری و زهرا عبداللهی با موضوع نقش فرهنگیان قزاق در حراست مقدس نوشته شده و توسط انتشارات مرز و بوم در سال 1400 با همکاری کنگره 3000 شهید استان مزین شده است. قزاقستان .

کتاب «از قلم تا شعر» با عنوان موضوعی «نقش ولایات در جنگ» و تلاشی است برای پرداختن به نادیده‌گرفته‌ها و ناگفته‌های جنگ با توجه به عملکرد اقشار مختلف.

عناوین بخش‌های مختلف این کتاب «چگونگی اعزام معلمان به جبهه»، «نقش معلم در تبلیغ و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان در جبهه‌های جنگ» و «نقش و مسئولیت‌های معلمان در جبهه» در ارتش است. تربیت دینی و آموزشی نقش مهم این گروه در «پشتیبانی و تدارکات پشت جبهه» و القای «روحیه ایثارگری» در جامعه نیز از مواردی است که نویسندگان با آن مواجه بوده اند. ایستاد و به یاد آورد

در قسمت کوتاه کتاب به نقش بانوان فرهنگی در حمایت از جبهه ها و مسائلی چون جمع آوری کمک های مالی و تهیه پوشاک و غذا برای رزمندگان پرداخته شده است.

هر فصل به طور مختصر با برخی از معلمان مبارز قزوینی مصاحبه می کند و خاطرات آنها را روی کاغذ می نویسد و همچنین تصویری نسبتاً کامل از نقش فرهنگیان در جبهه و پشت سر دارد.

بخش های پایانی کتاب به ویژگی های 55 شهید فرهنگی استان قزوین و خلاصه ای از زندگی نامه و وصیت نامه این بستگان می پردازد. تفسیر و تحلیل این بخشها راهی برای شناخت روحیات استان قزوین است. مردم دهه شصت

برای مثال آشنایی با وصیت نامه شهدای فرهنگ، مخاطب را با نکات مهمی آشنا می کند. رزمندگان کاملاً غرق در فرهنگ دینی و انقلابی بودند و می خواستند با نفسانیات و تجمل گرایی مبارزه کنند و به فقه و شرع و الهی علاقه داشتند.

مبارزه با آرمان های استکبار از جمله مقاومت در برابر آمریکا و اسرائیل تکرار شده است و در مجموع رد پای سخنان و بیانات و آرمان های امام خمینی سطر به خط به وضوح نمایان است.

در بخش پایانی کتاب، خلاصه‌ای از سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، تلاش شده است تا به نقش مهم فرهنگیان در جامعه اشاره شود. از دیدگاه امام حمینی، معلم می تواند کشور را به حرکت درآورد و آن را از نظر معنوی و مادی رشد دهد.

در بخشهایی از کتاب و از طریق خاطرات فرهنگیان به جوهره درونی آنها نیز اشاره شده است. به عنوان مثال در خاطرات به موضوع رؤیاهای واقعی و رویاهای الهام بخش اشاره شده است که نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای حضور در جبهه ها و جلب رحمت شهید داشت.

همانطور که گفته شد، قالب کتاب قابل گزارش است تا از طریق خاطرات فرهنگیان تصویری نسبتاً جامع از نقش فرهنگیان در دوران جنگ ارائه شود.

اما به دلیل عدم همکاری برخی از معلمان در ثبت خاطرات; مصاحبه ها به تعداد معینی محدود می شود و این امر گنجاندن کتاب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، اما برای آشنایی اولیه با خدمات این گروه در دوران دفاع مقدس; کتابی با طراحی خوب و آموزنده پیش رو داریم.

کتاب «از قلم تا کنیسه» توسط ابوالحسن کبیری و زهرا عبداللهی با موضوع نقش فرهنگیان قزاق در حراست مقدس نوشته شده و توسط انتشارات مرز و بوم در سال 1400 با همکاری کنگره 3000 شهید استان مزین شده است. قزاقستان .

محسن جیلیلوند، کارشناس ارشد علوم سیاسی و کارشناس کتابخانه عمومی قزوین

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا