فرهنگ و هنر

پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع کتاب و کتاب خوانی معرفی شدند

پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع کتاب و کتابخوانی ارائه شد.

به گزارش تیتر اول، مرکز اطلاع رسانی SID جهاد دانشگاهی پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه را با موضوع کتاب و کتابخوانی بر اساس بازدید مخاطبان شناسایی و ارائه کرد.

روز کتاب و کتابخوانی در ایران

کتاب و کتابخوانی از دیرباز دارای اهمیت بوده است، از این رو هر سال (از سال 1372) 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی نامیده می شود. به مناسبت گرامیداشت روز کتاب و کتابخوانی، در این گزارش ابتدا کشورهای دارای بالاترین میزان مطالعه معرفی خواهند شد. به دنبال آن عاداتی که کتابخوانی را تشویق می کنند و پادکست های فارسی خوب معرفی می شود. در پایان به بررسی نوشته های فارسی مرتبط با کتاب و کتابخوانی در زمینه های مختلف می پردازیم.

کدام کشور بالاترین نرخ مطالعه را دارد؟

هند با میانگین 10 ساعت و 42 دقیقه مطالعه، پرخواننده ترین کشور جهان است. زمان مطالعه در هند به قدری طولانی است که فرد می تواند کتابی را تمام کند و در آن زمان کتاب دیگری را شروع کند. در رتبه دوم تایلند با میانگین 9 ساعت و 24 دقیقه در هفته و در رده سوم چین با هشت ساعت کار قرار دارند. کتاب های صوتی در چین به طور فزاینده ای محبوب می شوند. بالاترین نرخ مطالعه در اروپا در فنلاند، لهستان و استونی است.

کتاب های چاپی هنوز هم محبوب هستند

در سال ۲۰۲۱ بیش از یک و نیم میلیون عنوان کتاب به صورت چاپی منتشر شده است. حجم فروش کتاب های چاپی در نیمه اول سال 18.5 درصد افزایش یافت. کل درآمد حاصل از فروش کتاب در سال 2021 معادل 26 میلیارد است که تنها 9 درصد آن مربوط به کتاب های الکترونیکی است.

تاثیر کووید-۱۹ و قرنطینه بر عادت های مطالعه

کرونا تمام صنایع روی کره زمین را نابود کرد و برنامه های آموزشی را تغییر داد. در نتیجه این تغییرات، کشورهای در حال توسعه در سال 2021 نرخ بیسوادی بالاتری داشتند.

چگونه عادت کتابخوانی را تقویت کنیم؟

• ایجاد فهرستی از کتاب های مورد علاقه
• تعیین هدف
• زمانی را برای مطالعه در نظر بگیرید
• انتخاب مکان مناسب برای مطالعه
• عوامل حواس پرتی را از بین ببرید
• رویکرد فعال به خواندن کتاب
• دفتری برای مطالعه کتاب وجود دارد
• حمل کتاب در هر جایی
• کتابی را که دوست ندارید و نمی پسندید کنار بگذارید
• تبدیل سرگرمی های دیگر، مانند پیمایش در شبکه های اجتماعی، به کتاب خواندن
• چندین کتاب را همزمان بخوانید
• پیوستن به یک گروه مطالعه با یک یا چند نفر

معرفی چند پادکست فارسی

پادکست نوعی فایل صوتی است که در وب منتشر می شود. کاربران می توانند پادکست را در دستگاه تلفن همراه، تبلت یا رایانه خود دانلود و گوش دهند.

چند پادکست فارسی خوب: پادکست فارسی کانال ب، پادکست بی پلاس، پادکست رادیویی مرز، پادکست کرن، پادکست پرگار فارسی، پادکست Radio Dev، پادکست Stringcast، پادکست رادیو جولون، رادیو دست نوشته ها، پادکست دال فردوسی خانی، رادیو، پادکست دایجست، نوکست ، پادکست آلبوم، رادیو پرچم سفید، پادکست میرکات، پادکست حماسه، پادکست پاراگراف، پادکست رادیویی فارسی خارج و پادکست یوری.

معرفی مقالات علمی عامه پسند درباره کتاب و کتابخوانی

جدول 1 پربازدیدترین مقالات فارسی در مورد کتاب و کتابخوانی را نشان می دهد.

از این رو مقاله بررسی تاثیر روش های تدریس مطالعه بر افزایش انگیزه یادگیری و یادگیری فوق برنامه دانش آموزان مقطع ابتدایی پربازدیدترین مقاله فارسی با موضوع کتاب و کتابخوانی است. هدف این مقاله تعیین تأثیر آموزش خواندن بر افزایش انگیزه و میزان آموزش فوق برنامه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر زاهدان می باشد.
جامعه آماری در سال تحصیلی 94-94 تعداد 2870 نفر از دانش‌آموزان و دانش‌آموزان پایه ششم ناحیه یک شهر زاهدان بوده است. نمونه پژوهش شامل 100 دانش آموز از چهار کلاس (دو کلاس دختر و پسر به عنوان گروه آزمایش، دو کلاس به عنوان گروه کنترل) بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه محقق ساخته در مورد انگیزه مطالعه و میزان فعالیت های فوق برنامه استفاده شد. این مقاله به این نتیجه رسید که راهبردهای آموزش سوادآموزی می تواند به عنوان چارچوبی برای معلمان برای اجرای آموزش خواندن و خواندن و مؤثرتر کردن دانش آموزان در ایجاد انگیزه در مطالعات فوق برنامه مورد استفاده قرار گیرد.

برای پیوند به مقالات پربازدید در مورد موضوع کتاب و مطالعه، به پیوست 1 در انتهای پست مراجعه کنید.

میز 1. مقالات پرطرفدار فارسی در مورد کتاب و کتابخوانی

پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع کتاب و کتابخوانی ارائه شد

مقدمه ای بر مجلات علمی عامه پسند با موضوع کتاب و کتابخوانی

مجلات «پژوهش اطلاعاتی و کتابخانه‌های عمومی (کتابخانه پیام)»، «کتاب آنلاین»، «مطالعات ملی سازمان کتابخانه‌ها و اطلاع‌رسانی» بیشترین مقاله‌ها را با موضوع کتابخوانی منتشر کرده‌اند.

کلمات کلیدی مقاله فارسی درباره کتاب و کتابخوانی

کلمات کلیدی عصاره ای از هر مقاله هستند و نویسنده موضوعات مقاله خود را به صورت کلمات کلیدی نشان می دهد.

از این رو واژه های «دانشجو»، «سرانه مطالعه» و «فرهنگ مطالعه» بیشتر در مقالاتی درباره کتابخوانی به کار می روند.

دانش‌آموزان گروه سنی هستند که عمدتاً در مقالاتی با موضوع کتابخوانی مورد مطالعه قرار می‌گیرند، زیرا عادت به کتاب‌خوانی و کتاب‌خوانی بهتر پرورش می‌یابد و در سنین پایین به عادت تبدیل می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا