اقتصادی

مجازات استفاده از “اسامی بیگانه” روی کالاها چیست؟

اتاق اصناف ایران با صدور حکمی از سوی معاون رئیس جمهور و نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزیر صنعت، معدن و تجارت، استفاده از «اسم و اصطلاح بیگانه» بر کالاها و محصولات داخلی را ممنوع و مجازات کرد. تجارت.

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به اتحادیه‌های صنفی تولیدی و غیرتولیدی، پرهیز از استفاده از کلمات بیگانه یا خط غیرفارسی هنگام نام‌گذاری یا نوشتن طرح‌ها بر روی کالاها و محصولات داخلی را نقش مهمی ایفا می‌کند. گسترش فرهنگ زبانی و گفتمان عمومی از کلیه سهام از اتحادیه های تولیدی، صنفی، صنعتی و صنفی دعوت می شود «اصل استفاده از اسامی، عناوین و اصطلاحات ناآشنا را رعایت کنند».

بر اساس بند قانون «ممنوعیت استفاده از کلمات، اسامی و اصطلاحات بیگانه» مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان کالا و صاحبان مراکز تجاری در صورت تخلف از این قانون مجازات خواهند شد. . دیده شده است که بر اساس اخطار کتبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعویض علائم و نشانه ها و تغییر نام و عناوین پس از ابلاغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت کشور . آیا دستگاه های مربوطه با هزینه متخلف تحت پوشش قرار می گیرند، تعطیلی موقت محل کار و لغو پروانه کار.

افرادی که علاوه بر فارسی به یکی از زبان های خاص اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی یا گویش های محلی و قومی رایج در برخی مناطق ایران تکلم می کنند، مجاز به استفاده از اسامی خاص متعلق به آن زبان یا گویش هستند. محصولات، موسسات و مکان های مرتبط با استفاده در همان زمینه ها.

همچنین نیازی به تبدیل نام محصولات خاص تولید شده در سایر کشورها به فارسی و تغییر نام مؤسسات عرضه‌کننده این محصولات نیست. کالاهای صادراتی نیز در صورت عدم توزیع در داخل از شمول قانون و این مقررات مستثنی هستند.

بر اساس این قانون، مؤسساتی که «پروانه تأسیس و خرید»، «پروانه بهره برداری»، «پروانه تولید» یا «پروانه ادامه فعالیت» کارگاه‌ها، کارخانجات، اماکن تولیدی و تجاری و خدماتی را صادر می‌کنند، پس از صدور گواهی نامه مکلفند. مجوز و مجوز تولید. و تداوم اقدامات جهت اطلاع متقاضیان از تغییر نام موسسه یا محصولات خود و انتخاب نام فارسی.

به منظور رعایت حقوق مکتسبه و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی، منوط به ادامه عملیات، ارائه خدمات و تولید کالا توسط واحدهایی است که قبلاً مجوز یا مجوز با نام غیر فارسی دریافت کرده‌اند. برای تصویب در شورای هماهنگی حفاظت از زبان فارسی.

استفاده از تابلوها یا کتیبه ها و تابلوهایی که منحصراً به خط غیر فارسی نوشته شده باشند به استثنای تابلوهای بین المللی ممنوع بوده و وظیفه پلیس این است که از نصب و استفاده بیشتر از آنها جلوگیری کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا