سلامت و تندرستی

لنت‌های ترمز دوستدار محیط‌زیست ساخته شد

به گزارش تیتر اول و به نقل از معاون مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی علم و فناوری آیدا معزی پور، مدیرعامل شرکت دانش سازان لنت مهراد با بیان اینکه تحقیقات تولید این محصول در دو قسمت انجام شده است، اظهار کرد: بخش اول به امکان سنجی استفاده از مواد لیگنوسلولزی در لنت ترمز و کاربردهای مربوطه می پردازد. آزمایشات سال 2016 به طول انجامید و نمونه ای از مواد اصطکاکی برای ساخت چندین مجموعه بلوک استفاده شد و از نظر کیفیت مورد تایید قرار گرفت.

مواد مضر را حذف کنید

در بخش دوم مطالعه ای به منظور بهینه سازی ترکیب به منظور حفاظت از محیط زیست و حذف مواد مضر با توجه به مواد موجود و در دسترس از منابع محلی انجام شد.

در این بخش به منظور رعایت قوانین جدید زیست محیطی و کاهش هزینه ها، مس از ترکیب حذف و کلیه آزمایشات لازم بر روی نمونه های ساخته شده انجام شد.

این بخش از مطالعه از سال 1397 تا 1399 به طول انجامید و طی آن تیم تحقیقاتی توانستند ترکیبی از مس بدون اصطکاک و پنبه نسوز، یک ماده سرطان زا با تمام خواص در حد مجاز و مطلوب استاندارد را ارائه دهند. باعث ایجاد زمان ترمز نمی شود و افت ضریب اصطکاک آن در دماهای بالا کافی بوده است.

بر اساس استاندارد ملی ایران

در قسمت اول، نمونه های لنت ترمز به صورت کاملا صنعتی و با استفاده از فرمول ضایعات کشاورزی در کارخانه تلدا خاوران قزوین تولید و پس از ارسال نمونه ها به ساپکو که مربوط به ایران خودرو است، نمونه های لنت ترمز مورد آزمایش قرار گرفت. در آکرودیت لنتوساز و نتایج نشان داد که املاک مورد مطالعه دارای استاندارد ملی ایران هستند.

پس از این مرحله، نمونه‌ها با همان فرمول قبلی آماده شدند و تحت آزمایش‌های اضافی برای تأیید عملکرد واقعی بلوک‌های ترمز ساخته شده از مواد لیگنوسلولزی قرار گرفتند.

بهینه سازی فرمولاسیون

متعاقباً با توجه به تصویب قوانین جدید زیست محیطی در سطح بین المللی برای کاهش مصرف مس در ترکیب مواد اصطکاکی و همچنین تحریم های اعمال شده و عدم دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز در فرمولاسیون، فرمول بهینه سازی و مدل جدید تکمیل شد

ارزانتر از نمونه های مشابه خارجی

در این مرحله نمونه ها در شرکت اتحاد لنت تهیه و مورد آزمایش قرار گرفتند. حتی نمونه های تولید شده بر روی دستگاه آنلاین و موم شده و مورد آزمایش قرار گرفتند.

هزینه آماده سازی نیز محاسبه شد و مشخص شد که با وجود کیفیت بسیار خوب، هزینه مواد اصطکاکی نسبت به نمونه های مشابه خارجی ارزان تر است.

پروژه ساخت لنت ترمز سازگار با محیط زیست با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نوآوری و تجاری سازی فناوری حمایت شده است.

46

دکمه بازگشت به بالا