جامعه

طراحی خطوط ریلی قم تناسبی با شرایط امروز ندارد

تیتر اول/ قم رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کما گفت: مراحل اجرای خط الف و خط الف فاز 2.

سید محمد حسین دهناد در جلسه کمیسیون ساخت و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کما در سمینار دپو مترو کوما با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی گفت: چاره ای جز توسعه حمل و نقل نداریم. و حمل و نقل عمومی برای حل مشکلات ترافیک شهری.

وی توسعه حمل و نقل عمومی در تمامی شهرهای توسعه یافته جهان را بخشی از توسعه سیستم ریلی دانست و افزود: متاسفانه در سال های اخیر توسعه حمل و نقل عمومی در سطح ملی و تصمیم گیران مورد غفلت قرار گرفته است. “اولویت ها تغییر نکرده اند.”

رئیس کمیسیون ساخت و ترابری شورای اسلامی شهر کما به درآمد حاصل از توسعه راه آهن دولتی از محل درآمد ترانزیتی اشاره کرد و تاکید کرد: با توسعه راه آهن دولتی می توانیم صادرات نفت را متوقف کنیم اما حمایت دولت از سیستم راه آهن کم است

وی ادامه داد: امروز کلانشهرهای ریلی از نظر ساخت، بهره برداری و نگهداری در تنگنای سیستم ریلی قرار دارند و شهرداری ها به تنهایی قادر به تامین هزینه های قطار شهری نیستند.

دهناد همچنین به توسعه خطوط ریلی شهری در شهرهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: بسیاری از شهرهای توسعه یافته ریلی دنیا مانند مسکو و پاریس با توجه به قدمت سیستم ریلی همچنان در حال توسعه سیستم ریلی شهری برای دسترسی به سیستم ریلی هستند. ایستگاه مترو در فاصله کوتاهی.”

وی پروژه خط ریلی کوما را مناسب نیازهای امروزی ندانست و گفت: با توجه به اینکه کلید خط ریلی کوما در دهه 80 زده شد، طراحی آن امروز و اکنون برای خط الف مترو مناسب نیست. قم عرضه محدود ناوگان داریم و اجرای فاز 2 خط الف نیز در دستور کار است.

رئیس کمیسیون مهندسی ساختمان و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کما گفت: در صورت امکان مترو را به صورت سطحی اجرا کنیم و با توجه به اینکه هزینه آن یک پنجم خواهد بود باید به طور جدی پرداخت شود.

وی همچنین موضوع تامین ناوگان مونوریل را با توجه به تولید محدود واگن های آن در سطح جهان مطرح کرد و یادآور شد: یکی دیگر از موضوعات مورد توجه مترو، عبور قطار سریع السیر اصفهان-کم-تهران بود.

دهناد در خاتمه بر لزوم حمایت دولت برای معرفی و توسعه حمل‌ونقل ریلی تاکید کرد و گفت: در صورتی که دولت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی به پرداخت بنزین کمک کند، حمل‌ونقل ریلی پرهزینه و کارآمدتر است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا