فرهنگ و هنر

بصیرت حضرت علی اکبر(ع) نسبت به شرایط پیرامون خود بهترین الگوی جوانان امروز

تیتر اول/ قم استاد این سمینار گفت: جوانان امروزی نباید با الگوگیری از بزرگانی چون امام علی اکبر(ع) نسبت به اوضاع پیرامون خود بی تفاوت باشند و با وجود اینکه درک و شناخت کافی از مسائل مختلف دارند، باید از واکنش های هیجانی پرهیز کنند. یا رفتار منفعلانه.» و با بصیرت و آگاهی به مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زمان خود پاسخ مناسب دهید.

دکتر. معصومه طباطبایی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با تیتر اول، اظهار کرد: حضرت علی اکبر (ع) اولین فرزند امام حسین (ع) بوده و سال 33 هجری قمری در یازدهمین تقویم رسمی به تاریخ آن حضرت ذکر شده است. تولد ایالت این روز را روز نو نامید.

این استاد سمینار در خصوص نامگذاری روز یازدهم شنبه به نام روز نو خاطرنشان کرد: این نامگذاری از جنبه های مختلف قابل بررسی و نگریستن است، اما شاید یکی از مهم ترین دلایل و مواردی که این روز را روز نو نامیده است الگوسازی آن باشد. . شخصیت بزرگوار و شجاع کربلای رشت حضرت علی اکبر (ع) تقدیم به جوانان جامعه اسلامی ایران می باشد.

وی گفت: با نگاهی به سیره امام علی اکبر(ع) می بینیم که در روایات متعددی اشاره شده است که امام حسین(ع) در وصف حضرت علی اکبر فرموده اند که هر وقت خواستند پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را ملاقات کنند. ) (ع) نگاه کرد، بنابراین این بیان و روایت سید شهدا از نظر تشابه ظاهری و اخلاقی قابل تحلیل است.

طباطبایی ادامه داد: در روایت شبیه خلقت و آفریده شدن مردم به صورت منطقی و منطقی است، بنابراین شباهت ظاهری حضرت علی اکبر(ع) به ژورنال خدا منحصر به ظاهر نیست، بلکه علاوه بر ظاهر جسمانی و روحی. . بعد، اخلاق انسانی، منش و شخصیت. آنها مانند حضرت محمد (ص) بودند.

این استاد سمینار افزود: شباهت ظاهری، شباهت اخلاقی و منزلت حضرت علی اکبر(ع) به گونه ای بود که همه مردم متوجه شدند که رفتار حضرت علی اکبر(ع) دقیقاً شبیه رفتار پیامبر یا به عبارتی دیگر است. کیفیت های دیگر شخصیت او نه تنها برای جوانان بنی هاشم، بلکه برای جوانان دیگر قبایل و طوایف عرب الگوی کاملی بود.

وی افزود: خلق و خوی و منش حضرت علی اکبر(ع) در بین افراد مختلف زبانزد است و نسل به نسل منتقل شده و تا امروز به ما رسیده است، لذا حضرت علی اکبر(ع) شجاعت، جوانمردی و شجاعت(ع) است. این الگوی بسیار خوبی برای جامعه میلیونی ما از جوانان توانمند و وفادار است و این الگو در حال یادآوری روزی جدید است.

این استاد دانشگاه در ادامه با تاکید بر اینکه شجاعت و جوانمردی پیامبر را باید در ذهن جوانان خود تصور کنیم، گفت: جامعه جدید ایران باید به شخصیت های تاریخی و جوانان بزرگ تاریخ اسلام تبدیل شود. و آنها را به عنوان الگو بپذیریم.

طباطبایی خاطرنشان کرد: سیره حضرت علی اکبر (ع) به عنوان نمونه کامل تبیین جهاد معرفی شده است که طبق روایات تاریخی، حضرت اولین شهید خاندان بنی هاشم و لحظه دفاع از ایشان بوده است. ولایت و امامت دریغ نکردند و علیرغم مصلحت پدران و فرزندان خود، داوطلبانه از ولایت دفاع کردند و نه تنها از حریم خانواده، قبیله و پدرشان دفاع کردند، بلکه گستاخی حضرت علی اکبر (ع) نیز نشان می دهد که آنان در حد کمالات عرفانی، اعتقادی و اخلاقی عالی بودند و احساس وظیفه نسبت به امام زمانشان امام حسین (ع) آنان را به حضور در میدان جنگ و مبارزه با بدخواه ترین مرد تشویق می کرد. مخلوقات و شجاعانه شهید می شوند.

مدرس حوزه بیان کرد: می گویند پس از رحلت شهید امام علی اکبر(ع)، امام حسین(ع) فرمودند: خداوند کسانی را که شما را کشتند بکشد! چقدر بر خدا و هتک حرمت رسول خدا مغرورند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به شخصیت و جایگاه ویژه امام که در اخلاق و منش و ظاهر بیشترین شباهت را به پیامبر اکرم دارد، گفت: نمونه امام علی اکبر(ع) است.

طباطبایی یکی از مهمترین و کلیدی ترین وظایف جوانان در هجمه های دشمن که هم اکنون در فضای مجازی و واقعی در حال وقوع است، درک و شناخت کافی از موقعیت های مختلف و پاسخگویی به موقع و مدبرانه به مشکلات و مسائل است. وی به شرایط مختلف اشاره کرد و گفت: همانطور که در سیره حضرت علی اکبر(ع) می بینیم، حضرت با درایت و با دقت کامل و با توجه به شرایط آب و هوایی خود واکنش نشان دادند، لذا جوانان امروزی نیز باید از آن پیروی کنند. بزرگانی چون امام علی اکبر (ع) نباید نسبت به شرایط بی تفاوت باشند و با وجود اینکه درک و شناخت کافی از مسائل مختلف دارند، از واکنش های عاطفی یا رفتار انفعالی و همچنین مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پرهیز کنند. برای پاسخگویی به موقع با بینش و دانش وقت بگذارید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا