جامعه

سه هزار نیروگاه خورشیدی با هدف توانمندسازی اقشار کم برخوردار در قم ایجاد می شود

تیتر اول/ کما طرح توانمندسازی مستضعفان با ساخت 3000 سامانه برق خورشیدی 5 کیلوواتی بر اساس تفاهم نامه پنج جانبه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، وزارت نیرو، سازمان بسیج سازندگی و امداد امام خمینی (ره) اجرا می شود. کمیته. (ره) و سازمان بهزیستی در کما.

محسن امیدیان معاون هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری کوم امروز 30 مرداد در نشست مشترک طرح توانمندسازی مستضعفان با ساخت 3000 سامانه انرژی خورشیدی 5 کیلوواتی با حضور مدیرکل کوم. دفتر توسعه مولدهای کوچک ستبا و برخی استانداران ضمن حمایت از این طرح تاکید کردند که اجرای آن نیازمند تلاش جدی و همکاری همه نهادهای ذیربط است.

امیدیان اجرای این طرح را در حوزه توانمندسازی مستضعفان ارزیابی کرد و تاکید کرد: با احتساب افزایش 270 درصدی 16 تبصره در تمامی بخش ها، بخش جدیدی افتتاح شده و می توانیم از این طرح حمایت های لازم را دریافت کنیم.

وی تشکیل جلسه هماهنگی هفتگی بین دستگاه ها برای تسریع در اجرای طرح ساخت سه هزار و 5 کیلووات خورشیدی برای اقشار کم درآمد را ضروری دانست و یادآور شد: صنایع استانی نیز می توانند در طرح نصب سیستم های خورشیدی با توجه به خود پیشگام باشند. نیازها و قابلیت هایی که تبدیل شده اند

مدیرکل دفتر توسعه ژنراتورهای کوچک ستبا نیز در این جلسه طرح توانمندسازی مستضعفان با ساخت 3000 سامانه انرژی خورشیدی را طرحی هوشمند دانست که می تواند کمبود برق کشور را جبران کند.

وی با اعلام اینکه در بودجه سال 1401 6 هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است، یادآور شد: امیدواریم با همکاری بسیج و سایر دستگاه های دخیل در این موضوع هر چه سریعتر این طرح اجرایی شود.

جعفر محمدنژاد نماینده سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) با بیان اینکه امروز بهانه ای برای عدم اجرای این طرح نداریم، تصریح کرد: استان قم از نظر جغرافیایی شرایط مناسبی برای استقرار سامانه های خورشیدی دارد.

وی بر شناسایی هر چه سریعتر مناطق روستایی و معرفی آنها به شرکت های توزیع برق برای نصب سیستم های خورشیدی تاکید کرد و گفت: برخلاف تصور عموم، تولید انرژی در نیروگاه های تجدیدپذیر ارزان تر از نیروگاه های فسیلی است.

نماینده سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) با اشاره به اینکه برق یکی از زیرساخت هایی است که اهرم های توان ملی یک کشور محسوب می شود، تصریح کرد: اگر کشوری به انرژی دسترسی داشته باشد می تواند ادعای برق داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سالانه هزینه های زیادی برای تقویت برق در مناطق انتهای شبکه هزینه می شود، گفت: با توجه به اینکه این طرح در مناطق روستایی در حال اجرا است، پتانسیل برای توسعه صنایع در این مناطق وجود دارد.

محمدنژاد با اشاره به اینکه تصمیم برای اعطای حق به خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد بی نظیر است، یادآور شد: اگر حتی 50 درصد این طرح اجرا شود در دنیا بی نظیر خواهد بود.

مهندس سید محمد ارجمندزاده معاون بهره برداری و دیسپاچ شرکت توزیع نیروی برق کوما نیز در این جلسه اظهار داشت: میزان نیروگاه های تولید پراکنده فعال در استان 78 مگاوات است که حدود 13.2 مگاوات آن انرژی های تجدیدپذیر خورشیدی است. گیاهان

وی با اشاره به آمار نیروگاه های خورشیدی در استان قم گفت: 10 واحد، 16 واحد و 112 واحد در حوزه اجرایی استان با ظرفیت در حوزه مسجد و مدرسه در حال فعالیت هستند. از 162 کیلووات.

ارجمندزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 24 میلیون کیلووات مصرف سالانه از نیروگاه های خورشیدی تامین می کنیم، گفت: این عدد بسیار ناچیز است و هدف ما این است که بتوانیم این نسبت را در حوزه نیروگاه های خورشیدی افزایش دهیم.

وی از مزایای توسعه سامانه های تولید انرژی های تجدیدپذیر را کاهش مصرف سوخت فسیلی، صرفه جویی در مصرف آب، عدم انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش آلاینده های محلی دانست و یادآور شد: تاکنون این سامانه ها در برخی مدارس علمیه ایجاد شده است. . ، امامزادگان و برخی نهادهای اجرایی.و به بهره برداری رسیده است.

در این جلسه مهندس مهدی آهنین پنجه، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم، ساخت سه هزار سامانه برق خورشیدی 5 کیلوواتی در سال جاری را سهمیه استان قم در قالب طرح ایجاد فرصت برای اقشار آسیب پذیر اعلام کرد. استانداری با کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی.

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده برای تسریع در اجرای این طرح، گفت: برای اجرای این طرح نیازمند راه اندازی 500 سامانه در ماه هستیم.

در بخش پایانی این جلسه با برگزاری برنامه پرسش و پاسخ پیرامون شبهات و مسائل مربوط به اجرای این طرح، حاضرین به بیان نظرات و پیشنهادات خود جهت تسریع در اجرای موفق برنامه و هدف تعیین شده پرداختند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا