استان ها

آخرین خبر از کشت کلزا در آذربایجان‌غربی و چغندرقند در مهاباد / پیش‌بینی برداشت ۱۳‌هزار تن گردو

به گزارش تیتر اول آذربایجان‌غربی، استان آذربایجان‌غربی یکی از کشاورزی‌خیزترین استان‌های کشور است.

۱۳‌هزار تن گردو از باغات برداشت خواهدشد

خسرو شهبازی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: پیش بینی می شود امسال از باغات گردو استان بیش از ۱۳‌هزار تن گردو برداشت شود و از این میزان؛ حدود ۵‌هزار تن گردوی خشک بدون پوست سبز بدست بیاید.
وی تصریح کرد: براساس برآوردهایی که انجام شده، میزان تولید گردو در استان، امسال نسبت به سال گذشته ۵‌درصد افزایش خواهد داشت.
شهبازی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی رتبه ششم تولید گردو را در کشور دارد، خاطر نشان کرد: مساحت باغات گردو استان ۷۳۰۰هکتار است که از این میزان ۶۵۰۰هکتار باغات بارور هستند.

سطح زیر کشت چغندر قند در مهاباد نصف شد

صلاح الدین حقگوی گفت: میانگین برداشت چغندرقند در مزارع مهاباد بین ۶۰ تا ۶۵ تن در هر هکتار پیش بینی شده و انتظار داریم در مجموع حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار تن محصول برداشت شود.
مدیر جهادکشاورزی مهاباد ادامه داد: طی سال‌های اخیر و در راستای سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه میزان کشت چغندرقند از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به هزار و ۴۰۰ هکتار در سال جاری رسیده است.
حقگوی اضافه کرد: با تصویب دولت امسال این محصول با نرخ تضمینی هر کیلوگرم حدود ۲۴ هزار ریال (۲ هزار و ۴۰۰ تومان) با عیار ۱۶ از کشاورزان خریداری می‌شود که نسبت به سال گذشته برای هر کیلوگرم افزایش ۷۰ درصدی را نشان می دهد.
وی با اشاره به کشت سال گذشته این محصول در مهاباد هم گفت: سال گذشته در مجموع بالغ بر ۹۰ هزار تن محصول از مزارع مهاباد برداشت و تحویل کارخانه های قند در استان آذربایجان‌غربی شد.
وی از کاهش ۴۴ درصدی کشت چغندرقند در مهاباد خبرداد.

سطح زیر کشت کلزا دو برابر شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۴ هزار و ۳۵۰ هکتار از مزارع استان در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲، زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته است که نسبت به سال گذشته از افزایش دو برابری برخوردار است.
وی تاکید کرد: در حدود ۴ هزار و ۷۹ هکتار از مزارع کشت شده از سطح سبز مطلوبی برخوردارهستند ومابقی نیز در مراحل رشد قرار دارند. کشت این محصول از ۱۰ شهریورماه آغاز و تا ۱۰ مهرماه سال جاری ادامه داشت.
شهبازی افزود: این محصول در کلیه شهرستان های استان به جز ماکو، چایپاره و سردشت کشت شده است و بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان نقده با یکهزار و ۲۵۰ هکتار، بوکان با یکهزار و ۱۷۰هکتار و پلدشت هزار هکتار است.
وی یادآورشد : در سال زراعی گذشته دو هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع استان در کشت پاییزه به دانه روغنی کلزا اختصاص یافته بود و ۴ هزار و۵۸۷ تن دانه روغنی از سطح ۲ هزار و ۸۰ هکتار از اراضی قابل برداشت تولید شد.

دکمه بازگشت به بالا