استان ها

“اورست” حریف این زنان ایرانی نشد!

"اورست" با این زنان ایرانی ارتباطی نداشت!

تاکنون پنج ایرانی موفق به صعود به مرتفع ترین نقطه جهان شده اند.

به گزارش بورن؛ هر ساله کوهنوردان زیادی برای صعود به قله اورست تلاش می کنند، اما ورزشکاران کمی هستند که بتوانند از سقف جهان بالا بروند. خطرات جاده ای، هزینه های بالا و آمادگی جسمانی و روحی بالا از جمله چالش هایی است که یک ورزشکار حرفه ای با آن مواجه خواهد شد.

به دلیل سختی کوهنوردی، هنوز هم زنان زیادی هستند که هر ساله برای رسیدن به قله اورست تلاش می کنند. در این میان نام زنان ایرانی به چشم می خورد که با وجود مشکلات فراوان توانسته اند با عزم و برنامه ریزی به بام دنیا صعود کنند.

با توجه به شرایط کوهنوردی ایران و محدودیت های موجود، زنانی بودند که تسلیم نشدند و هدف خود را دنبال کردند. در سال 2010 و 8 خرداد فرخنده صادق از تهران و لاله کشاورز از سیستان و بلوچستان دو ایرانی بودند که توانستند بر بام دنیا بایستند. این دو زن ایرانی اولین زنان مسلمان جهان بودند که اورست را فتح کردند. کشاورز و صادق با تلاش و کوشش توانستند نام خود را در تاریخ ورزش ایران ثبت کنند.

پس از صعود دو بانوی ایرانی به اورست در 30 اردیبهشت 1391، پروانه کاظمی دیگر کوهنورد ایرانی بود که توانست بر بام جهان قدم بزند. از این ورزشکار به عنوان اولین کوهنورد مستقل ایرانی که اورست را فتح کرد یاد می شود. او اولین کوهنوردی بود که در سال 2012 در اورست فرود آمد.

زنان ایرانی امسال بار دیگر سربلند شدند و توانستند در مدت حدود 10 سال پرچم ایران را بر بام جهان به اهتزاز درآورند. افسانه حسامی فرد و الهام رمضانی دو کوهنورد ایرانی بودند که با وجود مشکلات فراوان توانستند در اردیبهشت ماه سال 1401 اورست را فتح کنند و نام خود را در تاریخ این ورزش ثبت کنند.

حضور این دو بانوی ایرانی بر بام دنیا با تحسین مردان و زنان ایرانی مواجه شد، زیرا مشکلات و محدودیت های اقتصادی، فرهنگی نتوانست هدف این دو کوهنورد را تغییر دهد و توانستند به همگان ثابت کنند که آنجا وصیت نامه بود ممکن است.

دکمه بازگشت به بالا