جامعه

سالمندی دهه شصتی‌ها و مشکلات آنها

رئیس انجمن سالمندان ایران گفت: با افزایش سن جمعیت در دهه 60، همان مشکلاتی که این افراد در رابطه با مدرسه، دانشگاه، مسکن، کار و… داشتند، در مسکن نیز 5 تا 6 برابر می شود. بیمه و درمان و تخت سالمندی آسایشگاه و … خواهند داشت.

به گزارش تیتر اول، دکتر. احمد دلبری متخصص سالمندی و رئیس انجمن سالمندان ایران درباره چالش های سالمندی و بحران گفت: با پیر شدن جامعه در دهه 60 همان مشکلاتی که این افراد با مدرسه، دانشگاه، مسکن داشتند به وجود آمد. ، کار و غیره نیز در طول دوره سالمندی افزایش یافته است 5 تا 6 برابر مسکن، بیمه، درمان، تخت سالمندان و غیره خواهند داشت. در حال حاضر خانه سالمندان ما از نظر کمی و کیفی با استاندارد فاصله زیادی دارد و به ازای هر 640 سالمند یک تخت آسایشگاه وجود دارد، در حالی که کشورهای پیشرفته به ازای هر 18 نفر یک تخت سالمندان دارند.

دلبری تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه متاسفانه خانواده ها و سالمندان نمی توانند هزینه نگهداری سالمندان را که ماهیانه حدود 10 تا 12 میلیون تومان است پرداخت کنند و به همین دلیل 30 درصد تخت های سالمندان در کشور در حال حاضر توسط افراد مسن اشغال شده است.

وی ادامه داد: اکنون روز مبارک سالمندی در کشور است و در آینده موضوع سالمندی به یک موضوع ملی بهداشتی، اقتصادی، بیمه ای و حتی امنیتی تبدیل خواهد شد و مسئولان باید برای این امر توجه و برنامه ریزی کنند. موضوع مهم.”

رئیس انجمن سالمندان ایران با تاکید بر اینکه با شتاب سریع سالمندی قطعا سالمندی در کشور اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: مسئولان موضوع سالمندی را زلزله ای که ممکن است نیاید تلقی نکنند و باید برای کشور برنامه ریزی کنند. جمعیت و دوره پیری

بیشتر بخوانید:

55 درصد از سالمندان «مستمری» دریافت نمی کنند/ «فقر» در جمعیت سالمند دو برابر سایر گروه های سنی است.

پیش بینی می شود که جمعیت سالمندان ایران تا سال 1420 به 19 میلیون نفر افزایش یابد

غربالگری اختلالات عصبی شناختی در سالمندان/جمعیت سالمندان ملی تا سال 1430 به 26 میلیون نفر می رسد.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته سالخوردگی جمعیت یک احتمال و یک موقعیت بوده است اما در کشور ما به دلیل تاخیر در برنامه ریزی این امکان در آینده با بحران مواجه خواهیم شد.

دلبری در گفت و گو با برنامه رادیویی، مهم ترین راه حل برای حل معضل سالمندی جمعیت را نگاه مدیریتی به موضوع سالمندی و تقسیم کار بین سه قوه مقننه – مجریه و قضائیه دانست.

وی افزود: شورای سالمندان که زیرمجموعه بهزیستی است باید نوسازی و زیر نظر رئیس جمهور قرار گیرد و تعداد کارشناسان حوزه سالمندی افزایش یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا