استان ها

آژیر خطر جمعیت در 7 استان کشور به صدا در آمد

به گزارش بورن؛ طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش کاهش 30 درصدی زاد و ولد در کشور تولد در کشور طی 15 سال از 2.5 درصد به 0.7 درصد رسیده است. این آمار نشان می دهد که میانگین سنی جوانان از سال 1985 با 3.2 درصد کاهش به 32 سال رسیده است و به همین دلیل پیش بینی می شود تا سال 1420 کشوری مسن تر باشیم.

این در حالی است که وضعیت 7 استان بدتر از استان های دیگر و 2 استان مازندران و گیلان بحرانی هستند. اگر سیستان و بلاروس کمترین میزان سالمندی را با 3.2 درصد و بوش با 4.2 درصد، گیلان با 13.2 درصد و مازندران با 12.1 درصد دارند.

گیلان؛ نگرانی از تغییر جمعیت

گیلان 2 میلیون و 530 هزار و 696 نفر جمعیت دارد. میانگین رشد گیلان در سنین 90 تا 95 سالانه 0.4 درصد جمعیت دارد و گیلان از نظر سایر استان ها رتبه 25 را دارد. گیلان قدیمی ترین استان کشور و آملاس قدیمی ترین شهر کشور است ایران دارند. شاخص ملی سالمندی 36.8 درصد و نشانگر سن گیلان 74.5 درصد است.

حدود یک میلیون و 746 هزار نفر از جمعیت 2 میلیون و 530 هزار نفری گیلان که بیش از نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند، بین 15 تا 59 سال سن دارند. میانگین سنی جمعیت گیلان 35 سال است که حدود 20 درصد را جوانان 15 تا 29 ساله و 9.5 درصد آنها را تشکیل می دهند. سالمندان یعنی 65 سال به بالا هستند. جمعیت مولد در گیانا بین 15 تا 64 سال حدود 73 درصد معادل یک میلیون و 877 هزار نفر است.

همشهری، مدیرکل ثبت احوال گیلان می گوید: گیلان کمترین زاد و ولد و پیرترین جمعیت کشور را دارد و به همین دلیل استان در گودال است.

حسن وفایی با اشاره به اینکه دوران حکومت هرم اهل سنت گیلان کمتر از کشور است و 5 سال زودتر پیر می شود، می افزاید: بحران سالمندی و سالمندی هر چند دهه یکبار رخ می دهد و روند طبیعی جمعیت است، اما این روند بیشتر است. در گیلان شدید است، به همین دلیل باید به آن فکر کرد.

وی با بیان اینکه هنوز حدود 10 سال تا پیر شدن جمعیت باقی مانده است، گفت: حدود 10 سال فرصت داریم تا به آن فکر کنیم و از بحران خارج شویم. جمعیت فعال گیلان جمعیت خوبی است و می توان از آن برای جلوگیری از پیری استفاده کرد. وفایی همچنین خاطرنشان کرد که میانگین برای والدین قرار است ۲.۱ فرزند متولد شود، ادامه می‌دهد: این رقم در گیلان ۱.۳ است و این خطر وجود دارد که گیلانی‌ها نتوانند جانشینی بسازند.

این مقام مسئول البته تاکید می کند که علاوه بر افزایش جمعیت، کیفیت جمعیت نیز باید مورد توجه قرار گیرد. جو رشد جمعیت کیفیت آن هر چه باشد فقط می تواند عواقب و آسیب های اجتماعی را به همراه داشته باشد جامعه اولین.

14 درصد از سالمندان مازندران

مازندران به دلایل مختلف یکی از سخت ترین استان ها از نظر جمعیتی است. سکونت دائمی حدود 3.3 میلیون نفر در استان که هجدهمین استان است، مازندران را به چهارمین استان پرجمعیت کشور تبدیل کرده است. یکی دیگر از چالش های جمعیت استان روند سالمندی آن است. مازندران با حدود 400 هزار سالمند که 14 درصد جمعیت را تشکیل می دهد، دومین استان قدیمی کشور پس از گیلان است.

از سوی دیگر، جمعیت جوان در سال‌های اخیر کاهش یافته است. به طوری که 34.1 درصد جمعیت استان در سال 85 به 23.27 درصد جمعیت در سال 95 رسیده است. زاد و ولد در این استان کمتر از میانگین کشوری است و از نظر زاد و ولد پس از گیلان در رتبه دوم قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه بیش از 14 درصد جمعیت مازندران را سالمندان تشکیل می دهند، می گوید: این استان 3 میلیون و 384 هزار و 284 نفر جمعیت دارد و از مجموع جمعیت 149 هزار و 263 نفر را کودکان زیر 5 سال تشکیل می دهند. سن. سال و 392 هزار و 565 سالمند هستند.

سید عباس موسوی با اشاره به اینکه ثبت ولادت روند نگران کننده ای است، می گوید: میانگین سنی ازدواج پسران از 24 سالگی و دختران از 18 سالگی در سال 1975 به ترتیب تا 27 و 23 سال در سال 1998. با توجه به افزایش متوسط سن ازدواج چیزی که حدود یک بار در سال و محدودیت زمانی برای تولد فرزند به این ارقام اضافه می شود مشکلات جامعه در حال رشد است.

او همچنان شاهد کاهش تعداد تولدهای ثبت شده است: از 52520 در سال 1957 به 30175 در سال 1999.

سیستان و بلاروس؛ هنوز جدیدترین

آمار وزارت بهداشت این نشان می دهد که به جز گیلوان و مازندران، تهران، سمنان و البرز نیز در بحران شدید جمعیتی قرار دارند. از سوی دیگر، سیستان و بلوچستان بر خلاف این استان ها همچنان جوان ترین استان ایران با بیشترین نرخ ثبت ولادت شناخته می شود.

بر اساس آخرین آمار، سیستان و بلاروس با 67 درصد جمعیت زیر 30 سال جوان ترین سهم کشور و با 3 درصد جمعیت بالای 65 سال کمترین نسبت سالمندان را در کشور دارند. بر اساس سرشماری نفوس و مسکن، جمعیت این استان با 19 شهرستان به 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر شامل 704 هزار و 888 خانوار می رسد. این استان همچنین رتبه اول زاد و ولد بیش از 3 فرزند را دارد و بالاترین نرخ کلی زاد و ولد 35 در هزار نفر را دارد. با بررسی آمار سرشماری می توان دریافت که رشد جمعیت در سرشماری 90 تا 95 9.5 درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات سلامت سالمندان، تعداد سالمندان کشور در 5 دهه گذشته از 5 به 10 درصد رسیده است و پیش بینی می شود در 50 سال آینده سه برابر شود و در سال 1450 به حدود 30 درصد برسد.

در چاه 5 اهالی استان

کشورها از شاخص بین المللی TFR (میزان تولد کل) برای اندازه گیری وضعیت جمعیت و تغییرات جمعیتی و همچنین برای بررسی روند جمعیت (تکرار) استفاده می کنند.

چاه ها و چاه های پرجمعیت چیست؟

مدیرکل دفتر سلامتی جمعیت، خانواده و همشهری درباره مدارس وزارت بهداشت توضیح می دهد: این شاخص به این معناست که به ازای هر زن در سنین باروری (سن قراردادی 15 تا 49 سال) و با احتساب یک مرد هم سن در توزیع عادی جمعیت، 2.1 فرزند وجود خواهد داشت. برای جایگزینی افرادش این رقم در کشورهای توسعه یافته 2، در کشوری مانند ایران 2.1 و در کشورهای کمتر توسعه یافته بیشتر است، زیرا می تواند از بارداری تا این که جوان بر اثر بیماری و تصادف و حوادث دیگر بمیرد و به جوانی برسد.

حامد برکتی با اشاره به اینکه دو تعریف علاوه بر زاد و ولد عمومی وجود دارد، می گوید: اگر میانگین زاد و ولد کشور به زیر 1.5 برسد، به شکاف جمعیتی رسیده است، یعنی اگر جامعه بخواهد خودش را درست کند. ، کار سختی در پیش است در تعریف دوم، اگر نرخ کل زاد و ولد به زیر 1.3 برسد، جامعه وارد یک جمعیت پرجمعیت شده است که البته برای جایگزینی جمعیت با مشکل بیشتری مواجه خواهد شد.

وضعیت استان ها نسبت به میانگین کشوری

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر با نرخ زاد و ولد 1.7 به بحران نزدیک می شود، تصریح کرد: در بین استان های گیلان با شاخص 1.06، مازندران 1.19 است. ، البرز 1.19 22 و تهران 1.27 وارد جمعیت و چاه مرکزی با 1.33 و اصفهان آنها با 1.49 وارد گودال جمعیت شدند. وضعیت به ویژه در گیلان به حدی بحرانی است که اگر دو نسل دیگر (کمتر از 50 سال) به همین روند ادامه دهند، مردم گیلکای استان وقت خوش و مهاجران در اقلیت خواهند بود.

به گزارش برکتی، ایلام، قزوین و کرمانشاه در مرز آبادی و استان های کردستان، آذربایجان شرقی، فارس، همدانی ها و بوش کمتر از میانگین ملی 1.71 است. وی تصریح می کند که سایر استان ها بالاتر از میانگین کشوری هستند که شامل هرمزگان، گلستان، هراسان رضوی، خراسان شمالی، یزد، خوزستان، هراسان جنوبی و همچنین سیستان و بلوچستان می شود. خراسان جنوبی و شاخص سیستان و بلوچستان بالاتر از 2.1 نرمال است.

30 سال دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: موضوع جمعیت یک موضوع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی است که این واقعیت را تصحیح می کند که سالمندی باعث خواهد شد. یک فرآیند طولانی باشد .

در داخل اتفاق می افتد کشورهای اروپایی ما شاهد هستیم و مثلا آلمان سالانه بیش از 300000 نفر را به عنوان مهاجر پذیرفته و این مهاجران را از بین جوانان تحصیل کرده انتخاب می کند. جهان سومی انتخاب می کند، اما آیا ما در 30 سال آینده این فرصت را خواهیم داشت که افراد تحصیلکرده مهاجر از کشورهای دیگر را بپذیریم؟

برکتی گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در این مدت حدود 94 میلیون نفر در ایران زندگی خواهند کرد که 30 درصد آنها سالمند هستند. پاکستان حدود 360 میلیون نفر با کمتر از 10 درصد سالمندان و عراق 94 میلیون نفر یعنی کمتر از 10 درصد سالمندان خواهد داشت و این ما را در منطقه به چالش خواهد کشید.

وی گفت: اگر سالمندی برای کشورهای اروپایی مانند آلمان چالش نیست، به این دلیل است که ابتدا توسعه یافت، زیرساخت های اقتصادی آنها تقویت شد، تولید ملی آنها افزایش یافت و سپس 100 سال پیرتر شدند. شرایطی که نداریم و در حال تکامل به سمت پیری هستیم و تنها پس از 30 سال از کمتر از 10 درصد به بیش از 30 درصد خواهیم رسید. پادگان ادامه می دهد: اگر روند سالمندی به همین منوال پیش برود، تنها ظرف 30 سال باید تمام زیرساخت های مورد نیاز این جمعیت فراهم شود که با توجه به شرایط کشور قابل تصور نیست.

امکان دریافت غرامت

در همین راستا است که مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت بر لزوم پیشگیری از بحران سالمندی و کاهش سرعت روند پیری تاکید می کند. وی گفت: طی 4 تا 5 سال گذشته این جمعیت باید تغییر کند و نرخ کلی زاد و ولد باید به میانگین تغییر جمعیت بازگردد. این وظیفه دولت است که جمعیت بارور را برنامه ریزی کند تا بتوانیم به این میانگین برسیم.»

نیمی دیگر از متولدین دهه 60 هنوز در سنین باروری هستند و این فرصتی است که می توانیم با حمایت، ظرفیت سازی، ارائه تسهیلات و ارائه امکانات لازم، تغییر جمعیت را جبران کنیم. شانس اولیه ما برای دریافت بازپرداخت 6-7 سال است.

دکمه بازگشت به بالا