اقتصادی

رکوردشکنی جدید قیمت فلزات صنعتی

قیمت نیکل و پالادیوم روز دوشنبه به دلیل ترس از اینکه تحریم‌های روسیه ممکن است عرضه روسیه را مختل کند، به شدت افزایش یافت.

به گزارش تیتر اول، قیمت نیکل در یکی از شدیدترین نوسانات قیمتی که تاکنون در بازار فلزات لندن تجربه شده، حداکثر ۴۰ درصد افزایش یافت. قیمت فلز مورد استفاده در باتری‌های فولاد ضد زنگ و لیتیوم یون بیش از 10000 دلار افزایش یافت و به بیش از 40000 دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت در 15 سال گذشته و بیشترین افزایش دلار در روز با 35 دلار بود.

با افزایش ریسک صادرات روسیه، پالادیوم نیز به شدت افزایش یافت. پالادیوم برای تحویل فوری به رکورد 3442 دلار و 47 سنت افزایش یافت و از رکورد قبلی که در ماه می ثبت شده بود، پیشی گرفت. تجارت فلز در لندن در 12:09 با 10.3 درصد افزایش به 3322.14 دلار رسید. قیمت پالادیوم مصرفی در صنعت خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۶ درصد افزایش داشته است. تولید روسیه 40 درصد از تولید جهانی پالادیوم را تشکیل می دهد و بسته شدن حریم هوایی اروپا به روی هواپیماهای روسی، صادرات پالادیوم نوریلسک نیکل MMC را با مشکل مواجه می کند.

نیکل هفته گذشته 19 درصد افزایش یافت، زیرا بانک ها روابط خود را با تامین کنندگان و مالکان کشتی روسی قطع کردند و بزرگترین بنادر این کشور را ترک کردند. اکنون که ایالات متحده در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه است، تاجران در این فکر هستند که آیا مصرف کنندگان صنعتی از خرید سایر مواد خام روسیه خودداری می کنند، حتی اگر ممنوعیتی وجود نداشته باشد.

بلومبرگ گزارش می دهد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که ایالات متحده و متحدانش در حال بررسی تحریم های هماهنگ در پی حمله روسیه به اوکراین هستند. یک دولت ترسو می تواند به تنهایی عمل کند. این خبر قیمت نفت را افزایش داده است و افزایش قیمت انرژی به معنای هزینه های بالاتر برای تولیدکنندگان از جمله کارخانه های ذوب است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا