جامعه

روند تدوین راهنماهای برنامه درسی/ نباید دانش آموز را ارزش زده کنیم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: مفاهیم اساسی ، مهارتهای اساسی و ارزشهای اصلی سه رکن برنامه درسی است و یکی از آنها را نباید فراموش کرد. قالب برنامه های درسی باید در نظر گرفته شود و مقادیر به هیچ وجه بیان نشوند و ما باید برای دانش آموز ارزش قائل شویم.

حسن ملکی در مصاحبه با تیتر اول ، وی با اشاره به اینکه ارزش ها باید در مکانهای مختلف برنامه درسی ظاهر شوند و دانش آموزان را در یک جهت خاص و مطابق با فلسفه آموزشی غالب جامعه تربیت کنند ، اظهار داشت: آنها آنچه را که می خواهند با یکدیگر متحد می کنند.

وی افزود: در اصل ، درونی سازی ارزش ها اهداف اصلی هر کشور را محقق می کند. کتب درسی هر کشور دارای بعد فرهنگی و هنری برای کشور است. رنگ برنامه درسی ، رنگ مقادیر است. به عنوان مثال ، ایالات متحده با آموزش ارزش ها و ساختن آن به عنوان یك آمریكایی تمام عیار ، می كوشد لیبرال دموكراسی آمریكایی را در مدرسه ابتدایی تلقی كند. یا عربستان سعودی در تلاش است نظرات خود را به دانشجویان خود منتقل کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اساساً هر برنامه درسی ایدئولوژیک است گفت: دلیل تنوع برنامه های درسی همگرایی ایدئولوژی با آنها است. اگر مقادیر در سیستم گنجانده نشوند ، نادرست هستند. به عنوان مثال ، اگر عنصر خانواده در برنامه درسی مورد توجه قرار نگیرد ، این یک نقص است. اکنون آنها در برنامه درسی گنجانده شده اند.

مالکی ادامه داد: کلمه کلیدی ما در برنامه ریزی درسی اساس است و برنامه درسی باید براساس اسناد دولتی باشد. بعضی از برنامه ها مقادیر مشترک و خاصی دارند و اگر این مقادیر مشخص نشوند ، برنامه های درسی به موقع می شوند. وضعیت فعلی در قلب ساختمان است ، نه شرایطی که با برنامه درسی مطابقت دارد. این بخشی از برنامه درسی ما برای دادگاه ها است.

وی خاطرنشان کرد ، با فرض اینکه ساختار برنامه درسی سه رکن مفاهیم اساسی ، مهارت های اساسی و ارزش های اصلی است ، با توجه به ایده های اصلی ، باید فرض کنیم که هر یک از این سه بخش استانداردهای خاص خود را دارد. یعنی حد مورد نظر یک مورد است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: استاندارد محتوا به معنای سطح مطلوب مطالب است و وقتی تعمیم یابد ، مطلوب مطلوب نیست. مطالب باید مطلوب و مطلوب باشد ، نه رویایی. نوشتن محتوا یک ارزش اصلی نیست ، اما ارزشهای کلی تر باید با وضوح بیشتری بیان شوند. در مورد مفاهیم و مهارت ها نیز همین طور است.

ملکی ادامه داد: این سه عنصر در واقع سه رکن برنامه درسی هستند و نباید یکی از آنها را نادیده گرفت. ما در ارزش ها جایگاه ویژه ای داریم ، اما این بدان معنا نیست که سایر عناصر نادیده گرفته می شوند. آنها با هم ساختار برنامه درسی را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: بر اساس کتاب درسی ، ما وظیفه داریم تفکیک منطقی ایجاد کنیم و وظیفه داریم اصول را تلفیق کنیم. ما باید در مورد سه عنصر محتوا متفاوت عمل کنیم ، یعنی مفاهیم ارزشها و استانداردهای ما باید استانداردهای خاص خود را برای ایجاد دستورالعمل ها داشته باشند و مراحل بعدی ما تهیه بسته های آموزشی و آموزشی است که وظیفه اصلی است و در این مرحله همه چیز باید با هم بافته شود.

رئیس سازمان تحقیقات و برنامه ریزی آموزشی بر لزوم پیوند دادن این موضوعات در متون تأكید كرد ، زیرا ارزش ها برای ما مهم هستند. سند تحول اساسی با بیانیه مقدار شروع می شود. در این متن ، مقادیر به صورت گام به گام قابل مشاهده است. ارزش ها باید طبق قوانین منطقی و اصول عملی اجرا شوند و ارزش ها به هیچ وجه نباید بیان شوند و ما باید برای دانش آموز ارزش قائل شویم. هنوز اتفاق نیفتاده است که دستورالعمل های درسی بر اساس برنامه های تحول باشد ، اما این کار با کمک متخصصان سازمان تحقیق انجام می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا