جامعه

ارتقای سطح آموزش دانش آموزان و جبران کاستی ها در طرح مدرسه تابستان رضایت بخش بود؟

تیتر اول/ کما عضو اداره کل آموزش و پرورش شهرستان کما در امور آموزش ابتدایی تصریح کرد: با این حال طبق ارزیابی های انجام شده از اثربخشی طرح تثبیت و جبران تحصیلی و قطعا تعداد دانش آموزانی که در معرض خطر بودند مطمئن هستیم. تکرار سطح پایه توجه کاهش یافت و دانش آموزانی که قابل قبول بودند به سطوح بالاتر ارتقا یافتند.

یکی از مهم ترین بخش هایی که در پایان سال 2018 به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شد، آموزش بود. اگرچه این تعطیلی چندان دوام نیاورد و آموزش آنلاین به سرعت به عنوان جایگزینی برای آموزش حضوری انتخاب شد، اما فعالان آموزش و پرورش و بسیاری از مسئولان به اهمیت آموزش حضوری برای اثربخشی و کیفیت آموزش پی بردند. آموزش و معایب فضای مجازی و بارها تکرار شد که در بهترین حالت آموزش مجازی نیمی از کیفیت آموزش را درک می کند.

ضعف زیرساخت‌های فنی، عدم دسترسی به اینترنت در مناطق مختلف به‌ویژه در برخی مناطق روستایی، عدم آشنایی معلمان و دانش‌آموزان با فضای مجازی، نبود محتوای آموزشی آنلاین، عدم دسترسی همه دانش‌آموزان به تلفن‌های هوشمند از جمله مشکلات بود. به دنبال آموزش آنلاین

بنابراین با از سرگیری آموزش حضوری در کلاس های درس، نیاز به آموزش های تکمیلی و اجرای برنامه هایی برای جبران یادگیری مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان بیشتر شد.

و در همین راستا وزارت آموزش و پرورش طرح جبران و تثبیت تحصیل در دوره ابتدایی را به استان ها ابلاغ کرد.

در همین راستا در تیرماه در گفت و گو با معاون هئیت آموزش و پرورش فرمانداری در امور آموزش ابتدایی عنوان شد که 150 پایگاه فعال برای اجرای طرح تثبیت و جبران تحصیلی داریم و بیش از 19 هزار پایگاه ثبت نام شده است. در کلاس های تابستانی شرکت کنید

درباره زمان اجرای طرح و ذی نفعان آن نیز گفته شد: این طرح در بازه زمانی 21 تیرماه تا 21 شهریورماه انجام می شود و پس از پایان دوره آموزشی دو ماهه، نتایج ارزیابی های انجام شده طی دوره آموزشی خلاصه می شود و امیدواریم دانش آموزان بتوانند برای رسیدن به سطحی تلاش کنند که بتوانند به سطح بالاتری برسند چرا که ایستادن دانش آموز در یک سطح قطعاً آسیب هایی در ابعاد مختلف خواهد داشت.

با اتمام این طرح مجدداً نتایج ارزیابی و میزان رضایت از اجرای این طرح و مشکلات را با معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کما در میان گذاشتیم.

مریم سادات پهننده، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت وگو با خبرنگار تیتر اول، طرح تثبیت و جبران یادگیری در مقطع ابتدایی را در دو مرحله اجرا کرد و اظهار کرد: مرحله اول. اجرای این طرح در بهمن ماه انجام شد اما با توجه به شرایط خاص ویروس کرونا و تغییر آموزش به صورت غیر شخصی و در قالب فضای مجازی که از اجرای این طرح محقق نشد.

پناهنده با اشاره به اینکه آغاز مرحله دوم طرح تثبیت و جبران شهریه از اواخر اردیبهشت تا ابتدای خرداد ماه صورت گرفت، تصریح کرد: در سطح استان پایه تعیین شد و مدیران مدارس اسامی را ثبت کردند. از دانشجویان مشمول این طرح در سامانه و بر اساس آن. مبنای ارزیابی آماری در سطح استان انجام شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کما با بیان اینکه طرح تثبیت و جبران یادگیری از 21 تیر لغایت 21 شهریور اجرا شد، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار در سطح استان 65 درصد از دانش آموزان واجد شرایط در برنامه درسی شرکت کردند. کلاس ها و معلمان کلاس های مختلفی در مدارس و پایگاه های مشخص شده فعال بودند.

وی ادامه داد: در طول اجرای طرح بازخوردهایی را از والدین، معلمان و مدیران مدارس در خصوص روند اجرا دریافت کردیم، به ویژه برای دانش آموزان به ویژه دانش آموزان دبیرستانی که ممکن است با توجه به سن خود در موقعیت ارزیابی و نقد برنامه باشند.

پناهنده افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان از نظر حالات روحی ناشی از دوری از محیط مدرسه در سایه ویروس کرونا تمایل زیادی به شرکت در کلاس ها داشتند، در مجموع پیشرفت این طرح تا حد زیادی با رضایت همراه بود. والدین و دانش آموزان.

معاون آموزش پایه اداره کل آموزش و پرورش استان کما با تاکید بر اینکه معلمان معتقدند این طرح تاثیر خوبی دارد و اگر اجرا نمی شد دانش آموزان بیشتری مجبور به تکرار سطح تحصیلی بودند، یادآور شد: با توجه به اینکه تا 12 شهریور کلاس ها ادامه دارد و ارزیابی نهایی در حال انجام است بنابراین نمی توان تعداد و تعداد خاصی را اعلام کرد.

این پناهنده در ادامه بیان کرد: اما با توجه به اینکه گاهی دانش آموزان مشمول این طرح به همراه معلم سال تحصیلی خود در دوره حضور نداشتند، بنابراین نتایج ارزشیابی به معلم اصلی دوره تابستانی منتقل شود. معلم دانش آموز و در نهایت نتیجه نهایی توسط هیئت مدیره مدرسه بررسی و به دانش آموزان و اولیا اطلاع داده می شود و نتایج برای جمع بندی نهایی در سامانه بارگذاری می شود.

وی افزود: اما بر اساس ارزیابی های انجام شده، از اثربخشی این طرح مطمئن هستیم و قطعا تعداد دانش آموزانی که در معرض خطر تکرار مبانی قرار داشتند، کاهش چشمگیری داشته است و دانش آموزانی که در آن مقاطع قابل قبول بودند ارتقا یافتند. .

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کما با اشاره به اینکه یکی از مشکلات طرح تثبیت و جبران تحصیلی زمان اجرای آن است، تصریح کرد: زمان اجرای طرح ربطی ندارد. با استان ، زیرا طرح اولیه از معاونت آموزش و پرورش آموزش و پرورش آموزش و پرورش است که ابلاغ و بومی سازی و در استان اجرا شد.

پناهنده در ادامه تاکید کرد: در کارگروه هایی که با حضور نمایندگان سران مناطق مختلف استان تشکیل دادیم به این نتیجه رسیدیم که در طول سال تحصیلی معمولا شرایط تحصیلی دانش آموز بعد از سه سال مشخص می شود. ماه، و دانش آموزی که نیاز به توجه بیشتری برای مطالعه دارد، ممکن است تحت آموزش های اضافی قرار گیرد.

عضو اداره کل آموزش و پرورش استان کما در آموزش ابتدایی یادآور شد: در سال تحصیلی 1402-1401 این برنامه را با تغییراتی که پس از تحصیل در مقطع کارشناسی ایجاد شد و برنامه هایی که برای ارتقای کیفی آنها در نظر داریم ادامه خواهیم داد. برنامه ها. در سال تحصیلی آینده شاهد تاثیر این طرح هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح دانش آموزان مقطع ابتدایی فرصت رشد و پیشرفت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا