عمومی

موضوع عدالت خودی و ناخودی

ترجمه (استاد قرائتی) : ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا با تمام وجود قیام کنید و به انصاف و عدالت گواهی دهید و هرگز دشمنی با قومی، شما را به بی‌عدالتی وادار نکند. به عدالت رفتار کنید که به تقوا نزدیکتر است و از خداوند پروا کنید که همانا خدا به آنچه انجام می‌دهید آگاه است.

این آیه یکی از دروسی از قرآن برای ما مسلمانان و حتی غیر مسلمانان است که به عدالت حتی در عصبانیت و نفرت تاکید میکند و به مخاطبش آموزش میدهد عدالت و عمل به عدالت است که حافظ و ناظر بر تقوای انسان و حفظ مرزها و خطوط قرمز با خداوند است.

البته در این آیه شریفه مخاطب آن مومنین هستند اما با توجه به آیه 13 سوره حجرات که خداوند میفرماید : « یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ»

ترجمه (قرائتی) : ای مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامی‌ترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست، همانا خدا دانای خبیر است.

در اینجا می بینیم که غیر مسلمان هم که از ذات و هویت انسانی خود محافظت مینماید و در جهان هم کم نیستند نیز می توانند مشمول این باشد و این آیه برای او تسری و کاربری داشته باشد و او را به تقوای الهی و تکریم خداوند نزدیک نماید

میخواهم از این آیات نورانی و هدایتگر استفاده کنم و با استعانت از خداوند متعال و با این مقدمه که ریشه آن برای عدالت و نزدیک شدن به خداوند و خدا ترسی و حفظ مرزها و حریم و حدود خطوط قرمز با خداست یادداشتم را بنویسم.

اوایل که خداوند منان توفیق داد با قرآن آشنا شوم وقتی این آیه «عدالت» را خواندم بیشتر توجه ام به قضات بود که وقتی میخواهند دادگاه تشکیل دهند و رای صادر کنند مواظب باشند که کینه و نفرت و عصیانیت از طرفین دعوا عاملی بر بی عدالتی ایشان نباشد.

بعد ها توجهم در کنار قضات به کارگزاران (کشوری و لشگری) حکومت جلب شد که مواظب باشند عدالت را برقرار کنند و دست از پا خطا نکنند که کارشان و طرف حسابشان با خداست .

بیشتر که مطالعه کردم دیدم روی سخن خدا علاوه بر آنها به من و دیگر مخاطبان و شهروندان عادی در محدوده اسلام است و حتی گستره آیه می تواند برای همه انسان های با هویت انسانی و فطرت الهی باشد و اینجا فهمیدم عدالت ضامن و حافظ زندگی و تداوم زندگی من و لطف و موهبتی الهی است که انسان را از پلیدی ها پاک نگه میدارد و به قرب الی الله و تکریم الله میرساند.

سریال هفت سر اژدها توسط جناب آقای ابوالقاسم طالبی پژوهشگر و نویسنده و کارگران سریال از دهه سوم اسفند ماه در شبکه سه سیما پخش می شود و احتمالا با بخش یکی دو قسمت دیگر سریال پایان خواهد یافت.

سریال خوبی است و به نکات خوبی اشاره کرده و صرفنظر از نگاه یک طرفه ایشان اما حقیقتا دستشان درد نکند و از زحمات ایشان و همکاران ایشان برای تولید این کار که ظاهرا از سال 1398 شروع شد و تا اواخر 1402 ادامه داشت تشکر میکنم.

داستان سریال در اوایل و چند بخش اول قدری سنگین بود اما یواش یواش و با آشنا شدن با شخصیت های سریال وارد داستان شدیم و تا امروز مستمر دنبالش میکنیم تا ببینیم نتیجه کار چه شد؟

ظاهرا سریال مربوط به خانواده متین سلطانخواه است که فردی قدرتمند است و پدرش قدرت سیاسی و نفوذ دارد و یه واسطه پدر اقوامش نیز صاحب قدرت شدند و شخض متین سلطانخواه در فیلم اقرار میکند که میخواهد نفر اول ایران باشد

یکی از کارهای او و همپالکی های سلطانخواه در این سریال نفوذ او در ارکان کشور و از جمله نفوذ در انعقاد قرارداد کرسنت که مربوط به اوایل دهه 80 است بوده که طبق روایات متعدد زیان بسیار سنگینی برای کشور داشته و علاوه بر قرارداد کرسنت سلطانخواه در فسادهای رانتی تقسیم غنائم خصوصی سازی و فروش اموال دولت و تملک پتروشیمی و کارخانجات و ابته واردات و صادرات و بخصوص دارو و سایر … نقش موثر و شرکت داشتند و در ادامه او و دار و دسته اش در ایجاد تنش های اقتصادی و تضعیف قدرت پول ملی و قدرت معاش مردم و کوچک شدن سفره های مردم و البته ایجاد انواع جباب ها برای سکه و ارز نقش اساسی داشتند و بلاخره با همت و تلاش دلسوزان در مجموعه امنیتی و اطلاعاتی و قوه قضاییه و انتظامی این سلطانخواه … و دار و دسته و تیم و خرده پاهایش در اواسط دهه 90 دستگیر و محاکمه و حدود قانون برای آنها اجرا می شوند .

در سریال نویسند و کارگردان محترم تلاش میکند فسادهای سازمان یافته که قدرت و دایره نفوذ آن تقریبا در همه جای حکومت وجود داشت را در حد بضاعت خود به نمایش بگذارد و چشم مردم را با این پدیده هایی که سالهاست عامل بی ثباتی در کشور و بلای جان و زندگی مردم و حتی نظام شده آشنا نماید.

یادم می آید در همین وبلاگ خودم در تیتر اول در اول خرداد 1399 در یاداشتم با عنوان «آیا با اعدام سلطان سکه ، قیمت سکه پایین آمد» در مورد اعدام سلطان سکه و محاکمه و حکم اعدام سلطان پراید نوشتم که زمانی که محتکران سکه و ارز و پراید را گرفتند (سال 1398) قیمت سکه حدود 4 میلیون تومان و قیمت ارز حدود 11 هزار تومان و قیمت پراید حدود 40 میلیون تومان در بازار آزاد بود و همین قیمت ها در روز اول خرداد 1399 سکه 7 میلیون تومان و ارز 17 هزار تومان و پراید 70 میلیون تومان بود و امروز قیمت همان پراید حدود 300 میلیون تومان و همان سکه حدود 41 میلیون تومان و همان ارز حدود 60 هزار تومان است و ما هنوز بدنبال پرتقال فروشی هستیم که یک روزی سلطانخواه بود و امروز با این افزایش عجیب و غریب اسمش را نمیدانیم کیست اما میدانیم که این افزایش و گرانی بی هویت و بی پدر و مادر نیست و همه آنها وجود دارند؟

یادم می آید در 29 تیر 1398 و پس از اعلام عمومی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رییسی رییس وقت قوه قضاییه برای معرفی فساد گران یادداشت دیگری در همین تیتر اول با موضوع «قوه قضائیه و مسئله رسیدگی به حساب آقازاده‌های مقیم خارج از کشور» نوشتم و با استناد به مصاحبه رییس وقت بانک مرکزی و نماینده مجلس و عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با خبرگزاری آنلاین در تیر ماه سال 1397 که درمورد حساب حدود 148 میلیارد دلاری متعلق به 5000 آقا زاده در خارج از کشور بود آدرس دادم و …. ؟

و …… نمونه ها بسیار هستند و حافظه مردم ما هم بحمدلله خوب فعال است .

ای کاش این جناب طالبی انصاف بخرج میدادند و از آیه 8 سوره مائده استفاده میکردند و مثل همین سریال هفت سر اژدها که نشان از علاقه و تعهد ایشان به مردم و ایران و انقلاب دارد از سرهای اژدها هایی که مرتبط با بابک زنجانی و همراهانش ، نحوه توزیع اموال در فرآیند خصوصی سازی ، دخل و خرج دولت ها ، موضوع آقازاده ها و حساب های آقازاده ها در طول بیست و این اختلاف طبقاتی و …… هم سریال هایی درست میکردند که عدالت یکطرفه نمی بود و برای همه سرهای اژدها ها تسری میداشت .

مطمئن هستم ایشان خوب میدانند که عدالت و معنی عدالت چیست و اگر قرار است از عدالت گفته شود باید از همه زوایای عدالت گفته شود. چه من خوشم بیاید و یا من بدم بیاید و چه جناب طالبی خوشش بیاید یا بدش بیاید در هر صورت عدالت همان عدالت است و خیانت و فساد همان فساد و خیانت است و خدا هم همان خداست و خودی و ناخودی هم ندارد.

در یادداشت قبلی ام که در مورد عملیات غرور آفرین وعده صادق توسط فرزندان ملت بزرگ ایران اجرا شد و جهان متحیر از بخش بسیار کوچکی از عظمت قدرت سخت ایران در منطقه بسیار حساس غرب آسیا گردید و ایرانیان باید شکر گذار این همه عزت خداوند برای ملت بزرگ ایران باشند نوشتم.

در ادامه یادداشتم از شروع و تحقق حملات سخت تر برای عملیات « وعده صادق دو » برای پاکسازی و یا به حداقل حداقل رساندن فسادهای سازمان یافته که موجب ضعف معاش و روحیه ملت بزرگ ایران می شود نوشتم و به عنوان یک شهروند ایثارگر خواستم « وعده صادق دو » هم با همان صلابت و قدرت و بلکه محکمتر و شدید تر بدون هیچ ترحمی شروع شود.

بلاخره یک روزی باید به حساب و کتاب این ناترازی ها و در اولویت اول اقتصاد و در اولویت های بعدی سایر موارد رسیدگی شود . مسئولینی که انواع خدمات متعلق به مردم به امانت در اختیارتان است و شما متعهد به حفظ منافع کشور و نظام و خدمتگزاری به مردم هستید. شما در مقابل من نه ، در مقابل خداوند پاسخگو هستید.

ان شاءالله در یادداشت بعدی در مورد شفاف شدن احزاب و منابع تامین مالی احزاب و انتخابات خواهم نوشت.

بازار شفافیت گفتن در میان سر گروه های انتخاباتی بسیار داغ است و آقایان خیلی داغ تر از آش از پاکی و پا دستی و این جور چیزها میگویند و تصمیم دارند انقلابی از شفافیت در مجلس به راه بندازند و از شفافیت و حامیان شفافیت و سوت زنندگان تمام قد حمایت نمایند.

میخواهم بپرسم و بدانم این منابع مالی که در اختیار احزاب و در اختیار انتخابات قرار گرفته و قرار میگیرد و هزینه شده و هزینه می شود چقدر شفاف و بدون قید و شرط است.

آیا قربت الی الله است یا اینکه زیر سلطه و بده بستان اسپانسرها است و هنوز هم ادامه دارد؟

* امیر بازنشسته خلبان آزاده و جانباز دفاع مقدس

دکمه بازگشت به بالا