عمومی

درآمد صنعت بازی، ۲۲ برابر درآمد نفتی ایران!

در دنیای فناوری ، هر روز تغییرات جدید و گاه عجیبی رخ می دهد. اتفاقاتی که در دهه های گذشته حتی مضحک داشتیم. دنیای بازی ها و بازی ها یکی از این پیشرفت هاست.

به گزارش تیتر اول ، امیر نعیمی محقق در ادامه یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت: “وقتی دنیا در مورد بازی ها ، به ویژه نوع رایانه صحبت می کرد ، در دهه 1970 و 1980 ، دنیای کودکان و نوجوانان می دانستند ؛ صنعتی که در آن بزرگ میلیون ها دلار منتقل می شود

برای مقایسه ، خوب است که به سود صنعت بازی در سالهای اخیر نگاه کنیم. طبق آمار منتشر شده ، سود صنعت بازی در سال 2020 180 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال 2019 نیز رشد 20 درصدی را نشان می دهد که نشان دهنده رشد سریع صنعت است. برای احساس این رقم می توانیم آن را با درآمد سالانه نفت کشورمان مقایسه کنیم. درآمد سالانه این کشور از فروش نفت حدود 5 تا 8 میلیارد دلار است. به عبارت دیگر ، درآمد صنعت بازی در حدود 22 برابر درآمد ایران است.

در نسل جدید امروز ، افراد کمی هستند که حداقل یک بار با سبک بازی های رایانه ای آشنا نباشند. از بازی روی کامپیوتر گرفته تا لپ تاپ و انجام بازی روی تبلت گرفته تا تلفن همراه. اما این قدرت بازی محدود به جمعیت نیست و اخیراً در قالب یک صنعت معرفی شده است. شرکت های بزرگ غربی سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام داده اند و سودهای کلانی را از فروش سالانه در صنعت بازی کسب می کنند. شرکت هایی مانند Valve ، Blizzard و EA Sports همگی رهبران صنعت بازی در ایالات متحده هستند. البته رقابت در بخش سرگرمی های پردرآمد به حدی رسیده است که کشورهایی مانند چین ، هند و ژاپن نیز سرمایه گذاری های چشمگیری در این زمینه انجام داده اند.

با توجه به اتفاقاتی که در سال های اخیر در این بخش رخ داده است ، ما شاهد ایجاد نوع جدیدی از اشتغال و کسب درآمد هستیم که ایجاد اشتغال از طریق بازی ها است. در گذشته باشگاه ها و بازی ها به عنوان فرصت های شغلی در نظر گرفته می شدند ، اما بازار کار بازی ها به این محدود نمی شود و اکنون حرفه ای به نام “بازیکن” به فرصت های شغلی در این صنعت اضافه شده است.

بازیکنانی که به عنوان کاربران بازی های رایانه ای شناخته می شوند ، بازیکن خوانده می شوند ، اما در میان افراد حرفه ای بازی های رایانه ای ، بازیکنان واقعی افرادی هستند که شبانه روز را در دنیای مجازی بازی های رایانه ای بسیار جدی و حرفه ای می گذرانند. غالباً ، جوانان قرن بیست و یکم روزانه ساعت ها به مانیتور نگاه می كنند و در بسیاری از موارد حتی بازی های مربوط به كار خود را نام می برند.

با پیشرفت تکنولوژی و سیستم های رایانه ای ، در سال های اخیر این امکان برای این بازیکنان حرفه ای فراهم شده است که بتوانند محتوای خود را بر اساس بازی مورد علاقه خود شبکه کنند و بسیاری از کاربران را به صفحات شخصی خود جلب کنند. در این فرآیند که جریان نامیده می شود ، یک بازیکن حرفه ای در طول بازی صفحه خود را با دنبال کنندگان خود به صورت آنلاین به اشتراک می گذارد و پیروان در صورت رضایت از مطالب ، مبلغ مورد نظر را به عنوان کمک مالی به حساب بازیکن واریز می کنند. دلار به بازیکن می رسد و حالا او دیگر فقط یک بازیکن ساده نیست بلکه یک بازیکن حرفه ای به نام “Streamer” است.

اما این جریان ها واقعاً چه نقشی دارند؟ آیا آنها فقط فیلم های آموزش بازی را اجرا می کنند یا فقط بازیکنان حرفه ای هستند که قلب مخاطبان خود را تسخیر کرده اند؟ Straumers بازی های خود را به صورت زنده از شبکه های اجتماعی پخش می کند و ترفندهای جدید قمار آنلاین را برای پیروان خود فاش می کند. در حال حاضر ، مهمترین پلت فرم پخش جریانی Twitch است. پخش کنندگان در این شبکه حساب های کاربری خود را ایجاد می کنند و براساس تعداد دنبال کنندگان خود بازخورد دریافت می کنند. پخش کننده های معتبر دارای تیک بنفش هستند ، که نشان دهنده قابلیت اطمینان و تعداد زیاد دنبال کنندگان آنها است.

اعداد و ارقام در سطح جهانی نشان دهنده ظهور یک صنعت بازی قوی است. به عنوان مثال ، یکی از بحث های مهم در میان بازیکنان مربوط به جریانی به نام Shroud است. پخش جریانی یک شبه به بیش از نیم میلیون کاربر رسیده است. این لباس حدود 5 میلیون دنبال کننده دارد. البته ، ما همچنین جریان هایی با تعداد دنبال کنندگان بیشتری داریم و در بالای این لیست یک بازیکن چینی با بیش از 12 میلیون دنبال کننده قرار دارد.

ما درآمد بالایی برای جریان های برجسته جهان داریم ، درآمد سالانه حدود 2 میلیون دلار در بالای لیست درآمد 2020 است. جوانه های Streamer ایرانی از این کاروان عقب نمانده اند و با وجود همه محدودیت ها ، رکوردهای جالبی را ثبت کرده اند. به عنوان مثال ، ما جریانی با حدود 10،000 تا 20،000 دنبال کننده ایرانی و خارجی داریم و اخیراً رکورد تعداد بینندگان آنلاین را ثبت کرده ایم ، یعنی حدود 5،000 نفر. جریان در ایران به سرعت در حال رشد است و هر ماه تعداد آنها تغییر می کند.

درآمد جریان از یک میلیون تومان بسته به تعداد دنبال کنندگان و کیفیت محتوایی که ایجاد می کنند ، متغیر است. در حال حاضر ، برای اکثر افراد جریانی ، این مبالغ سود چندانی ندارد ، اما برای آشنایان در ژانرهای مختلف بازی های رایانه ای ، داستان کاملاً متفاوت است. درآمد نسبتاً قابل توجهی برای جریانهای محلی محبوب مشاهده می شود که می تواند به بیش از 20 میلیون گوجه فرنگی در ماه برسد. پخش جریانی محبوب همچنین یک رکورد دارد – بیش از 5 میلیون در هر شب.

اگر یک استریمر ایرانی بتواند در عرصه بازی انگلیسی ، روسی یا سایر زبانهای معروف را بیاموزد ، درآمد او به ارز خارجی خواهد بود که در این صورت درآمد ماهانه بیشتری خواهد داشت. در حالی که شبکه هایی مانند Twitch پاتوق جریان های شناخته شده اروپا ، چین و آمریکا هستند و مخاطبان آنها از کشورهای دیگر درآمد هنگفتی را به جیب خود می ریزند ، همین چند روز پیش یک کودک هندی توانست این درآمد را برگرداند و میلیون ها دلار کسب کند از یک جریان ساده

محتوای ساده البته به پخش زنده بازی آنها محدود نمی شود و ممکن است موارد بیشتری را نیز شامل شود. این امر عمدتا به خلاقیت فردی استریمر بستگی دارد و معمولاً شامل آموزش نکات مهم در هر سبک بازی ، نحوه یادگیری بازی و تبادل پرسش و پاسخ با مخاطب است.

یکی دیگر از جنبه های جهانی شدن صنعت بازی در رقابت پرشور بین المللی آن و مبالغ هنگفتی که برای جوایز و جوایز هزینه می شود ، منعکس می شود. بازی های مشهوری مانند “Counter Strike” ، “Call of Duty” ، “Dota 2” و “Paboji” اغلب هر ساله میزبان مسابقات جهانی هستند که روند آنها مشابه مسابقات دنیای ورزش است. همه کشورهای جهان در این مسابقات شرکت می کنند و یکی از بازی ها منتفی است و مرحله آخر به صورت حضوری با تعداد محدودی از بهترین تیم ها و در سالن های ویژه با تعداد زیادی مخاطب برگزار می شود. 4 جایزه برتر تیم 1 میلیون دلار است. در حال حاضر گرانترین مسابقه مربوط به مسابقه بین المللی “Dota 2” با بودجه جایزه ای در حدود 33 میلیون دلار است که معادل 726 میلیارد گوجه فرنگی در سال 2019 است و تیم برتر حدود 15 میلیون دلار یا 330 میلیارد گوجه برنده شده است. .

برای آزمایش انواع بازی های آنلاین محبوب ، باید آنها را بر اساس سبک بازی و سیستم عامل اجرای آن طبقه بندی کرد. بازی های رایانه ای امروزه در سیستم عامل هایی مانند رایانه ها ، کنسول های بازی و تلفن های هوشمند محبوب هستند. در زمینه کنسول های بازی می توان به محصولات پلی استیشن و مایکروسافت به نام Xbox اشاره کرد و در زمینه گوشی های هوشمند همه دستگاه های مبتنی بر Android یا iOS گنجانده شده اند.

بازی های رایانه ای رایج مبتنی بر سیستم عامل ویندوز شامل انواع مختلفی است: از جمله اکشن و جنگ مانند Paboji ، Contrast ، Battlefield و Call of Duty ؛ ورزش هایی مانند بازی های معروف فوتبال مانند PES و FIFA و پیامبران بسکتبال. و به سبک جهانی باز و استراتژیک ، شامل Skyrim ، World of Warcraft ، Dota 2 و League of Legends باشید. همچنین بازی هایی مانند GT در دسته کنسول بازی و Clash Royale و Clash of Clans ، Paboji Mobile ، Between Us و Asphalt در دسته گوشی های هوشمند وجود دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا