حوادث

افزایش کشت خشخاش و سه‌برابر شدن درآمد محصولات آن در اولین سال تسلط طالبان

دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد می گوید از زمانی که طالبان دوباره قدرت را به دست گرفتند، کشت خشخاش در افغانستان در سال جاری بیش از 30 درصد افزایش یافته و درآمد حاصل از تولید آن سه برابر شده است.

به گزارش تیتر اول، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) در تازه ترین گزارش خود که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کرد که به دنبال ممنوعیت کشت خشخاش توسط رهبری طالبان، قیمت تریاک و سایر مواد مخدر افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد که مقر آن در وین، اتریش است، گفت که محصول خشخاش در سال 2022 “سودآورترین محصول در سال های اخیر” بوده است.

بر اساس گزارش جدید، درآمد کشاورزان از فروش تریاک از 425 میلیون دلار در سال 2021 به 1.4 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش سه برابری است.

اگرچه این سازمان می‌گوید که برداشت امسال به دستور رهبر طالبان تا حد زیادی «معاف» شده است.

به گزارش بی بی سی، سازمان ملل می گوید که کشت تریاک در افغانستان در سال گذشته 32 درصد افزایش یافته و به 233 هزار هکتار (580 هزار جریب) رسیده است که بزرگترین سطح زیر کشت از اولین گزارش در سال 1994 است.

زمین های زیر کشت فقط در سال های 2018 و 2019 بیشتر بوده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، افغانستان دارای انحصار تقریباً انحصاری تریاک و هروئین در جهان است که 80 تا 90 درصد تولید جهانی را تشکیل می دهد.

در 14 آوریل سال جاری خورشیدی، فرمانی منتسب به هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان منتشر شد که کشت، تولید، خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان را «ممنوع» کرد و گفت که متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. مطابق «شریع اسلام» برخورد می شود.

در فرمان رهبر طالبان آمده است که «از تاریخ صدور این فرمان، کشت خشخاش (خشخاش) در سراسر کشور کاملاً ممنوع است و پس از آن هیچکس نمی‌تواند اقدام به کشت این گیاه کند».

همچنین گفته شده است که هرکس پس از این خشخاش بکارد، محصولش از بین می‌رود و با متخلفان شرعاً برخورد می‌شود.

رهبر طالبان همچنین استفاده و خرید و فروش انواع مواد مخدر و مشروبات الکلی را در سراسر افغانستان ممنوع کرده است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت افغانستان، سال گذشته، قبل از به قدرت رسیدن طالبان، تعداد معتادان به مواد مخدر در کشور به 2.5 میلیون نفر رسید که تقریبا 850 هزار نفر از آنها زن بودند.

طالبان قبل از به قدرت رسیدن مناطق اصلی کشت خشخاش در افغانستان را کنترل می کردند و صدها میلیون دلار از قاچاق و تجارت آن به دست می آوردند.

در آن زمان، دولت افغانستان نیز از ترس پیوستن کشاورزان به شورشیان طالبان، با سمپاشی هوایی مزارع خشخاش مخالفت کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا