اقتصادی

گام جدید چین برای خودکفایی در فناوری

چین روز سه شنبه وعده داد صنایعی را می‌سازد که برای رقابت پذیری آتی، حائز اهمیت هستند و از هوش مصنوعی تا فضا را دربرمی‌گیرند و همزمان، بخش تولید را به روی سرمایه‌گذاران خارجی گشود.

به گزارش تیتر اول، این تعهدات در جلسه سالانه پارلمان چین منتشر شد و این پیام روشن را ارائه کرد که چین برای تجارت باز است و این تا زمانی خواهد بود که با برنامه ملی که اکنون «تلاش برای خودکفایی» تعریف شده است، مطابقت داشته باشد.

این وعده‌ها در حالی داده شده که اعتماد سرمایه گذاران خارجی به دلیل بهبود اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار در دوران پساکرونا و یورش نهادهای اجرایی به ادارات، ضعیف شده است و همزمان، نوآوری فناوری و اقدامات برای خودکفایی، تنش تجاری با غرب را تشدید کرده است.

شان استاین، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در پکن چین، گفت: اعلام این وعده‌ها، بازارها را تکان نمی‌دهند و این قول‌ها باعث جذب سرمایه‌گذاری نمی‌شوند. با این حال، اعلام این اصلاحات، دلگرم‌کننده است. مسئله اصلی مانند همیشه، اجرای کامل و به موقع آنها خواهد بود.

اگرچه  شی جین‌پینگ،  رئیس‌جمهور چین، در کنفرانس کمربند و جاده در اکتبر گذشته، هدف آزاد کردن دسترسی سرمایه‌گذاری خارجی به بخش تولید این کشور را اعلام کرد، اما برای افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، کار چندانی انجام نشده است. کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین هم روز سه‌شنبه اعلام کرد قصد دارد محدودیت‌های دسترسی به بازار در صنایع خدماتی مانند مخابرات و خدمات پزشکی را تسهیل کند اما توضیح بیشتری نداد.

پکن، تعداد بخش‌های موجود در «فهرست منفی» خود که دسترسی به بازار آنها محدود یا ممنوع شده‌ است، را از ۱۲۳ بخش در سال ۲۰۲۰، به ۱۱۷ در سال ۲۰۲۲، کاهش داد.

در بخش خودروسازی چین، سازندگان خودروهای برقی مانند تسلا اجازه دارند تا شرکت‌هایی با مالکیت کامل، تاسیس کنند و شرکت‌های خارجی مانند بی‌ام‌و و فولکس واگن، اجازه دارند اکثریت کنترل سرمایه‌گذاری مشترک خود را در دست بگیرند.

اما تغییر شرایط اقتصادی باعث عقب نشینی گسترده سرمایه‌گذاران خارجی از بخش تولید چین شده است و همزمان، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای اولین بار در بیش از یک دهه در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

هیوندای موتور کره جنوبی سال گذشته، یک کارخانه سرمایه گذاری مشترک در چونگ کینگ را به دلیل تغییر استراتژی خود در چین، فروخت. شرکت وسترن دیجیتال روز دوشنبه، سهام ۸۰ درصدی خود در یک کارخانه حافظه فلش در شانگهای را به شرکت مونتاژ و آزمایش تراشه چینی JCET Group فروخت.

دان وانگ، اقتصاددان ارشد بانک هانگ سنگ چین گفت: سرمایه‌گذاران خارجی با رقابت بزرگی از سوی همتایان چینی روبرو خواهند شد، بنابراین تصمیمات سرمایه‌گذاری آنها بر اساس آنچه دولت می‌گوید تعیین نمی‌شود، بلکه با بازدهی که دریافت می‌کنند و استراتژی جهانی آنها، مشخص می‌شود.

خودکفایی در فناوری

در پی تشدید شکاف میان چین و غرب که احتمالا ادامه خواهد یافت، لی کیانگ، نخست وزیر چین، هدفی که سال گذشته، توسط سلف خود، لی چیانگ، برای تقویت خودکفایی و قدرت در علم و فناوری تعیین شده بود را مورد تاکید قرار داد.

چین به طور فزاینده‌ای بر نقش دولت در هدایت منابع برای دستیابی به هدف خود تاکید کرده است. به دنبال تغییرات عمده که در یک تجدید ساختار گسترده‌تر در سال ۲۰۲۳ اعلام شد، حزب کمونیست از سال گذشته، نقش بزرگتری در تنظیم سیاست‌های مربوط به فناوری در پیش گرفته است.

تلاش‌های صورت گرفته، تاکنون پیشرفت زیادی داشته است که می‌توان به معرفی تلفن هوشمند جدید هواوی در اوت گذشته اشاره کرد که به گفته تحلیلگران، در ساخت آن، یک تراشه پیشرفته ساخت چین، بکار رفته است.

نخست وزیر چین، محاسبات کوانتومی و علوم زیستی را به‌عنوان حوزه‌هایی نام برد که پکن می‌خواهد آنها را به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز کند و همزمان وعده داد علاوه بر راه‌اندازی برنامه‌های علم و فناوری برای دستیابی به اهداف توسعه استراتژیک و صنعتی تلاش‌ها را در زمینه داده‌های بزرگ، پرواز فضایی تجاری و هوش مصنوعی، مضاعف کند.

بر اساس گزارش رویترز، یین هیجون، وزیر علوم و فناوری در حاشیه نشست کنگره ملی خلق چین، در اشاره ای به یک استراتژی بلندمدت، به خبرنگاران گفت: چین به شدت بر پرورش استعدادها در حوزه های علم و فناوری، تکیه خواهد کرد. وی افزود: دانشمندان جوان‌تر از ۴۰ سال، بیش از ۱۱۰۰ حوزه از پروژه‌های کلیدی تحقیق و توسعه ملی را هدایت می‌کنند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا