اقتصادی

تصویب طرح صیانت از کاربران نظام حکمرانی فضای حقیقی را تضعیف می‌کند

وزیر ارتباطات در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: آخرین پیش نویس منتشر شده است ، نه تنها سیستم امنیت سایبری در کشور ایجاد نمی کند ، بلکه سیستم مدیریت فضای عمومی واقعی را نیز تضعیف می کند.

به گزارش تیتر اول ، محمد جواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقاله ای که در تلگرام منتشر شده است: «همانطور که بارها از من درباره قطعنامه اخیر مجلس شورای اسلامی س askedال شده است ، این توضیحات را برای سهولت شما عزیزان منتشر می کنم. “

چه قانونی در مورد فضای مجازی در مجلس تصویب شد؟

مطابق اصل 85 قانون اساسی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی “ضرورت” طرح حمایت از حقوق کاربران و پشتیبانی از خدمات اساسی شبکه ملی اطلاعات را تأیید و اختیارات تصمیم گیری خود را به قانونگذار تفویض کردند.

تصمیم این کمیسیون فضای مجازی چیست؟

این کمیسیون هنوز تأسیس و تصویب نشده است. با این حال ، یک یا چند پیش نویس پیشنهاد منتشر شده است که هنوز به تایید نهایی نرسیده اند. به همین دلیل است که پنجره تغییر در پارلمان هنوز باز است.

آیا نیازی به رسیدگی به امنیت سایبری است؟ آیا این پروژه چارچوب مناسبی برای حکمرانی سایبری ایجاد می کند؟ آیا خدمات محلی به طور مثر پشتیبانی می شوند؟ آیا حقوق بشر حفظ خواهد شد؟ آیا شبکه های اجتماعی فیلتر می شوند؟

در حالی که مدیریت جرایم رایانه ای در جامعه مجازی ضروری است و در حال رشد است ، تنظیم قوانین و چارچوب های مناسب می تواند اقتصاد دیجیتال را تقویت کرده و رضایت عمومی را افزایش دهد ، اما من معتقدم که:

آخرین پروژه نه تنها سیستمی برای مدیریت جرایم سایبری ملی ایجاد نمی کند ، بلکه سیستم مدیریت فضای واقعی کشور را نیز تضعیف می کند. اختیارات دولت و شخص رئیس جمهور بر عهده یک کمیسیون چند جانبه است که قدرت بیشتری نسبت به دولت دارد و توسط رئیس جمهور ریاست می شود. حتی این احتمال از بین رفته است که اعضا بر فعالیت ها در این زمینه نظارت خواهند کرد. مهمترین نهادهای سیاستگذار کشور مانند شورای عالی امنیت ملی همیشه به ریاست رئیس جمهور ایجاد شده اند. بنابراین ، در صورت تصویب این پروژه ، مطمئناً با بی نظمی های بیشتری در مدیریت دولتی مواجه خواهیم شد.

بسیاری از صاحبان مشاغل و حتی پیام رسان های محلی با این پروژه مخالفت کرده اند. بنابراین به وضوح پشتیبانی موثری از مشاغل وجود ندارد. البته با توجه به تحریم های گسترده شرکت های آمریکایی علیه کاربران ایرانی ، حفاظت از خدمات محلی توسط دولت نیز ضروری است ، اما آیا می توان حمایتی را تعریف کرد که شخص مورد حمایت نیز مخرب می داند؟

وقتی صحبت از حقوق بشر به میان می آید ، اکثر مردم در این زمان نظرات خود را روشن کرده اند. به نظر نمی رسد شبکه های اجتماعی در کوتاه مدت فیلتر شوند ، اما مکانیسم پیش بینی شده در پروژه و ترکیب کمیسیون ها و گروه های کاری تعریف شده در آن ، به طور قابل توجهی امکان محدودیت گسترده پهنای باند پیک و حتی فیلترینگ را افزایش داده است. افزایش هزینه اینترنت از دیگر نتایج این طرح است. البته نباید تقاضای روزافزون ایران برای اینترنت ماهواره ای را نادیده گرفت.

چکار باید بکنیم

در پیش بینی تشکیل دولت سیزدهم ، تصویب چنین قطعنامه مهمی در کوتاه مدت تغییر دولت به پاداش نزدیک نیست. اجازه دهید لایحه یا طرحی را در فضای باز پارلمان در اتاق متخصصان و با تمرکز “واقعی” بر حقوق بشر پیشنهاد دهیم و همچنین قانون قابل اعمال در فضای مجازی را تصویب کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا