فرهنگ و هنر

تاکید آیت الله شبیری زنجانی به تربیت عالمان پاسخگو به نیازهای جامعه

تیتر اول/ قم آیت الله العظمی شبیری زنجانی فرمودند: دین نیاز به دنیا دارد و مردم دین خود را از دانشمندان زمان خود می گیرند نه از کتب علمی. همانطور که یک بیمار از پزشک شفا می خواهد نه از کتاب های قطور علم پزشکی. بنابراین، جامعه سمینار ما باید تلاش کند تا دانشمندانی را تربیت کند که نیازهای جامعه خود را برآورده کنند.

آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با اعضای خانواده آیت الله مصباچ یزد که در دفتر ایشان حضور داشتند، ضمن ابراز تأسف از عدم پیشرفت علمی در علوم حوزوی، گفت: امروز دنیا در علوم مختلف پیشرفت کرده است. سمینارها نیز باید به علوم سمینار به ویژه فقه و اصول لازم و حیاتی سمینار توجه لازم را داشته باشند تا شاهد پیشرفت و توسعه بهتری در این حوزه باشیم.

این مرجع تقلید بیان کرد: دین به دنیا نیاز دارد و مردم دین خود را از دانشمندان زمان خود می گیرند نه از کتب علمی. همانطور که یک بیمار از پزشک شفا می خواهد نه از کتاب های قطور علم پزشکی. بنابراین، جامعه سمینار ما باید تلاش کند تا دانشمندانی را تربیت کند که نیازهای جامعه خود را برآورده کنند.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی های بزرگ مرحوم آیت الله بروجردی رضوان الله علیه این بود که به جذب افراد مستعد در سمینار و حمایت از طلاب مستعد علاقه داشت. گاهی که دانشمندان و زمین دانان از شهرهای خود با مردم خود به دیدار او می آمدند، چون می دیدند آن روحانی مستعد است، از او می خواهند که در کما بماند. اگر استعدادی در بین طلاب وجود داشت که می خواستند حوزه علمیه کوما را ترک کنند، شخصاً از او می خواستند در حوزه کما بماند و برای حمایت از طلبه تلاش کنند.
معظم له توجه به علم و میل به فراگیری فضیلت اخلاقی را دو ویژگی بارز علمای شیعه در اعصار پیشین دانستند و گفتند: بسیاری از علمای ما به دانش اندوزی علاقه داشتند و همین عشق به تحصیل، آنان را در جایگاه آخر قرار داده بود. دقیقه علم و بحث علمی را رها نکنید.

آیت الله شبیری زنجانی افزود: ایشان به اخلاق اهتمام ویژه داشتند و مردم به همین دلیل به آنها احترام می گذاشتند. دانشجویان جدیدالورود باید این دو مورد مهم را با هم دنبال کنند. تأثیر دنیای مادی کنونی غیر قابل انکار است، اما مؤمن معنوی که به خدا و نعمت های او ایمان دارد، باید بر فعالیت علمی تمرکز کند نه فعالیت های پیرامونی و اقتصادی و به گونه ای عمل کند که طمع به حساب نیاید. این موضوعی است که متاسفانه امروزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

این مرجع تقلید استمرار خانه علم را از نعمت های الهی دانست و خطاب به فرزندان آیت الله مصبا گفت: الحمدلله خداوند این نعمت را به بیت شما داده است و باید برای ادامه این نعمت تلاش کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا